تصاویر؛ رونمایی از نسخه برقی و متفاوت «ژیان»؛ بررسی مشخصات و قیمت

همه ما خودروهای کوچک و جمع و جور ژیان را به خاطر داریم، حالا پس از گذشت سالها، شرکت سیتروئن اعلام کرده است که قصد تولید نسخهای بهروز از این خودرو را دارد.
فرادید| سیتروئن، خودروساز فرانسوی با بیش از یک قرن سابقه، در سالهای اخیر با احیای مدلهای نوستالژیک مانند 2CV یا همان ژیان توجه فعالان حوزه خودرو را جلب کرده است. سیتروئن گفته که در احیای 2CV از ترکیب قابلیتهای پیشین و فناوریهای مدرن بهره برده است.
به گزارش فرادید، بنا به گزارشها، سیتروئن برنامهای برای احیای مدل افسانهای 2CV با نام سیتروئن e-2CV یا ژیان الکتریکی اعلام کرده که قرار است در سال 2028 بهصورت یک خودروی تمامبرقی با طراحی رترو-مدرن به بازار جهانی عرضه شود. این خودرو، که ترکیبی از نوستالژی و فناوری روز است، بر پایه پلتفرم e-CMP گروه استلانتیس طراحی شده و با هدف رقابت با خودروهایی مانند فیات 500e و هوندا e، برای استفاده شهری ساخته شده است.
مشخصات فنی سیتروئن e-2CV
سیتروئن e-2CV از یک موتور الکتریکی تکمحوری با قدرت 100 اسب بخار (75 کیلووات) و گشتاور 260 نیوتنمتر بهره میبرد که با باتری 50 کیلوواتساعتی، بردی حدود 300 تا 350 کیلومتر (استاندارد WLTP) ارائه میدهد. این خودرو با گیربکس تکسرعته و سیستم انتقال قدرت به چرخهای جلو، شتاب صفر تا صد حدود 9 ثانیه و حداکثر سرعت 135 کیلومتر بر ساعت دارد. شارژ سریع DC (تا 80 درصد در 30 دقیقه) با درگاه CCS و شارژ خانگی AC (6.6 کیلووات، 7 ساعت برای شارژ کامل) پشتیبانی میشود. پلتفرم e-CMP (مشترک با پژو e-208 و اوپل کورسا-e) وزن خالص را به حدود 1200 کیلوگرم محدود کرده و سیستم تعلیق هیدرونیوماتیک پیشرفته (مشابه ژیان کلاسیک) سواری نرم و پایداری در مسیرهای شهری را تضمین میکند. مصرف انرژی آن حدود 15 کیلوواتساعت در 100 کیلومتر است، که برای یک خودروی برقی شهری بهینه محسوب میشود.
ویژگیهای ظاهری سیتروئن e-2CV
سیتروئن e-2CV با حفظ شمایل رترو ژیان کلاسیک، طراحی مدرن و مینیمالی دارد. نمای جلویی با چراغهای گرد LED، جلوپنجره بسته، و سپرهای طوسیرنگ پلاستیکی، به 2CV اصلی ادای دین میکند. سقف پارچهای جمعشونده (مشابه فیات 500e)، رینگهای اسپرت 16 اینچی، و خطوط برجسته روی کاپوت و صندوق عقب، ظاهری نوستالژیک اما امروزی ایجاد کرده است. ابعاد آن (طول 3.9 متر، عرض 1.8 متر، ارتفاع 1.5 متر) و فاصله محوری 2.5 متری، فضای کابین جاداری برای 4 سرنشین فراهم میکند. صندوق عقب 280 لیتری (قابلارتقا به 900 لیتر با خواباندن صندلیها) برای استفاده شهری کافی است. ضریب درگ 0.29 نشاندهنده آیرودینامیک بهبودیافته نسبت به 2CV کلاسیک (0.35) است. رنگهای دوگانه (مانند سفید-آبی یا زرد-مشکی) و لوگوی سیتروئن بازطراحیشده، جذابیت بصری آن را افزایش داده است.
امکانات رفاهی سیتروئن e-2CV
کابین e-2CV با الهام از سیتروئن برلینگو و طراحی ساده اما مدرن، مجهز به نمایشگر لمسی 10 اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو، تهویه اتوماتیک تکگانه، و تریم داخلی پارچهای بازیافتی است که حس پایداری و نوستالژی را ترکیب میکند. امکانات شامل سانروف پانوراما، سیستم صوتی 6 بلندگو، شارژر بیسیم، و ورود بدون کلید است. ایمنی آن با 6 کیسه هوا، ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط، کنترل پایداری، و دوربین عقب، 4 ستاره یورو NCAP را کسب کرده است. صندلیهای ارگونومیک با تنظیم دستی، داشبورد مینیمال با صفحه آمپر دیجیتال 7 اینچی، و فضای ذخیرهسازی متعدد، راحتی را برای استفاده روزمره تضمین میکنند. نبود امکانات لوکس مانند صندلیهای برقی یا سیستم صوتی حرفهای، برای حفظ قیمت رقابتی است.
قیمت سیتروئن e-2CV
در حال حاضر شرکت سیتروئن اعلام کرده که خودروی e-2CV را در سال 2028 احتمالا به قیمت 17 تا 22 هزار یورو خواهد فروخت. این عدد در حال حاضر به پول ما و بدون در نظر گرفتن هزینه گمرک، مالیات و... چیزی بین یک میلیارد و 751 میلیون تومان تا 2 میلیارد و 266 میلیون تومان آب می خورد.