تصاویر؛ مقایسه دوج چارجر سیکس‌پک و فورد موستانگ، کدام خودروی عضلانی بهتر است؟

تصاویر؛ مقایسه دوج چارجر سیکس‌پک و فورد موستانگ، کدام خودروی عضلانی بهتر است؟

دوج چارجر جدید سرانجام به پیشرانهٔ بنزینی مجهز شده اما آیا این خودرو با موتور شش سیلندر توربو می‌تواند حریف موستانگ V8 تنفس طبیعی شود؟

کد خبر : ۲۵۵۵۶۶
بازدید : ۱۱

برای مدتی به نظر می‌رسید دوج بازار ماسل‌کارها که خود نقش بزرگی در شکل‌گیری آن داشت را رها کرده است اما حالا ماسل کار بنزینی دوج با چارجر سیکس‌پک دوباره به صحنه بازگشته است. بااین‌حال، آیا این خودرو می‌تواند انتخاب بهتری نسبت به فورد موستانگ باشد؟ بیایید این دو کوپه را در زمینه‌های کلیدی مقایسه کنیم.

پیشرانه

چارجر سرانجام زیر کاپوت خود پیشرانهٔ بنزینی دارد اما فعلاً خبری از موتور V8 نیست. چارجر بنزینی که با نام سیکس‌پک شناخته می‌شود، در هردو نسخه R/T و اسکت پک از موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی هوریکین ساخت استلانتیس بهره می‌برند. مدل پایه ۴۲۰ اسب بخار و ۶۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که نسخه اسکت پک با ۵۵۰ اسب بخار و ۷۲۰ نیوتن متر گشتاور، طبق ادعای دوج در ۳.۹ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. فورد در موستانگ پیشرانه شش سیلندر ارائه نمی‌دهد و به‌جای آن، مدل پایه اکوبوست را با موتور ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با ۳۱۵ اسب بخار و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور عرضه می‌کند که شاید خیلی هیجان‌انگیز نباشد.

72_11zon
بااین‌حال، علاقه‌مندان به ماسل‌کار سنتی از نمایندگی‌های فورد ناامید خارج نخواهند شد زیرا موستانگ GT همچنان با پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی عرضه می‌شود که ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۳ نیوتن متر گشتاور دارد. نسخهٔ دارک هورس هم با همین موتور، ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۷ نیوتن متر گشتاور ارائه می‌دهد ولی بازهم در قدرت حریف چارجر اسکات پک نمی‌شود. از سوی دیگر اما هرچند صدای موتور هوریکین از اکوبوست بهتر است، اما به پای غرش پیشرانه V8 کایوت فورد نمی‌رسد. بااین‌حال، چارجر قدرت بیشتری تولید می‌کند و این تنها دلیل برتری آن در شتاب اولیه نیست. گشتاور موستانگ GT و دارک هورس در دور ۴,۹۰۰ rpm به اوج خود می‌رسد اما اسکت پک در ۳,۵۰۰ rpm به حداکثر گشتاور خود دست می‌یابد.
73_11zon

گیربکس

این دو رقیب در زمینه گیربکس نیز مسیرهای متفاوتی را طی می‌کنند و هرکدام طرفداران و منتقدانی دارند. نبود گیربکس دستی در چارجر برای برخی خریداران ناامیدکننده است اما برخی دیگر ممکن است آرزو کنند که فورد آپشن چهارچرخ محرک را برای موستانگ ارائه دهد. درحالی‌که موستانگ صرفاً محرک عقب است، هر دو مدل چارجر به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. بااین‌حال، علاقه‌مندان به دیفرانسیل عقب نگران نباشند زیرا مانند ب‌ام‌و M3 xDrive، دوج امکان قطع محور جلو را با فشار یک دکمه فراهم کرده تا بتوانید به‌راحتی دریفت کنید یا نمایش دود راه بیندازید.

طراحی بیرونی

چارجر جدید جایگزین سدان چارجر و کوپه چلنجر شده و درنتیجه، در دو نسخهٔ سدان و کوپه تولید می‌شود. در مقابل، موستانگ فقط به‌صورت دودر قابل خریداری است مگر اینکه مدل الکتریکی Mach-E را در نظر بگیریم. البته فورد نسخهٔ کانورتیبل را هم ارائه می‌دهد که دوج فاقد آن است.

74_11zon
75_11zon

داخل

برای درک تفاوت این دو خودرو نیازی به نشستن داخل آن‌ها نیست و کافی است به فاصله محورها نگاه کنید که ۲,۷۲۰ میلی‌متر برای موستانگ و ۳,۰۷۰ میلی‌متر برای چارجر است. این یعنی فاصلهٔ محوری چارجر تقریباً هم‌اندازهٔ نسخهٔ استاندارد مرسدس بنز S کلاس است! سرنشینان بلندقد در چارجر دیتونا فضای عقب قابل‌قبولی گزارش کرده‌اند و انتظار می‌رود نسخه احتراق داخلی نیز مشابه باشد؛ اما صندلی‌های عقب موستانگ هرچند برای بزرگ‌سالان قابل‌استفاده است اما بیشتر برای کودکان مناسب خواهد بود. همچنین، فضای صندوق‌عقب چارجر با ۶۴۴ لیتر بسیار بیشتر از موستانگ با ۳۷۷ لیتر است. علاوه بر این، درحالی‌که درب صندوق موستانگ به‌صورت سنتی باز می‌شود، چارجر خودرویی لیفت‌بک است که فضای صندوق بار را کاربردی‌تر می‌کند.

76_11zon
77_11zon
78_11zon
79_11zon

وزن

جریمه کابین جادارتر و ابعاد بزرگ چارجر، افزایش قابل‌توجه وزن است. فورد اعلام کرده که موستانگ GT کوپه با گیربکس دستی ۱۷۳۶ کیلوگرم و دارک هورس با گیربکس اتوماتیک ۱۸۱۱ کیلوگرم وزن دارد اما دوج وزن چارجر اسکت پک را ۲۱۸۵ کیلوگرم اعلام کرده است؛ بنابراین، بهره‌وری بالاتر موتور توربوشارژ هوریکین با حجم کمتر ممکن است مصرف سوخت بهتری نسبت به موستانگ ارائه دهد اما احتمالاً وزن اضافی چارجر در پیچ‌ها و هنگام ترمزگیری احساس خواهد شد.

80_11zon
81_11zon

قیمت

درنهایت، به معیاری می‌رسیم که برای بسیاری از خریداران تعیین‌کننده است. چارجر سیکس‌پک R/T با قیمت ۴۹,۹۹۵ دلار به‌علاوه هزینه حمل، ۹,۶۰۰ دلار ارزان‌تر از چارجر دیتونا الکتریکی R/T است. چارجر سیکس‌پک اسکت پک نیز قیمت پایهٔ ۵۴,۹۹۵ دلار دارد که ۱۸,۹۹۰ دلار کمتر از نسخه الکتریکی اسکت پک است؛ اما با وجود قیمت ارزان‌تر از نسخه‌های الکتریکی، چارجر سیکس‌پک هنوز هم از رقیب اصلی خود گران‌تر است. قیمت موستانگ در نسخهٔ پایهٔ اکوبوست چهار سیلندر از تنها ۳۲,۳۲۰ دلار آغاز می‌شود درحالی‌که حتی GT پایه با موتور V8 هم قیمت پایهٔ ۴۶,۸۸۵ دلار دارد که از چارجر R/T پایه ارزان‌تر است. بااین‌حال، دارک هورس با قیمت ۶۴,۰۸۰ دلار که در نسخه پریمیوم به ۶۹,۰۷۵ دلار می‌رسد، گران‌تر از گران‌ترین مدل دوج است.

مقایسه مشخصات فنی

چارجر اسکات پک

موستانگ GT

 

پیشرانه

3 لیتری I6 توئین توربو

5 لیتری V8

قدرت

550 اسب بخار

480 اسب بخار

گشتاور

720 نیوتن متر

563 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

10 سرعته اتوماتیک

وزن

2185 کیلوگرم

1736 کیلوگرم

محور محرک

چهارچرخ

عقب

قیمت

54,995 دلار

46,885 دلار

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید