تصاویر| مرسدس بنز اسپرینتر؛ ون خاصی که دو دهه قبل در ایران محبوب شد

Mercedes-Benz Sprinter W906 بر پایه شاسی ladder-frame با تعلیق مستقل جلو و عقب طراحی شده بود. ابعاد استاندارد شامل طول ۵.۹۲ متر (مدل بلند)، عرض ۱.۹۹ متر، ارتفاع ۲.۴۱ متر، و وزن خالی ۲,۰۸۰-۲,۵۰۰ کیلوگرم بود. بدنه از فولاد با پوشش ضدزنگ و آیرودینامیک با ضریب درگ ۰.۳۵ بهینه شده بود.
فرادید| مرسدس بنز اسپرینتر، یک خودروی ون تجاری چندمنظوره بود که توسط شرکت مرسدس بنز در اشتوتگارت، آلمان، طراحی و تولید شد. این مدل، نسل دوم اسپرینتر، در سال ۲۰۰۶ معرفی شد و به عنوان یک ون کارآمد، ایمن، و قابل اعتماد برای حمل بار، مسافر، و کاربردهای تجاری (مانند تاکسی، آمبولانس، و RV) طراحی گردید.
به گزارش فرادید، اسپرینتر با تمرکز بر دوام، آیرودینامیک، و انعطافپذیری (بیش از ۵۰۰ پیکربندی بدنه)، استاندارد جدیدی برای ونهای تجاری تعیین کرد و به دلیل کیفیت ساخت مرسدس، به "وانت لوکس" شهرت یافت. این سری در قالبهای ون بار (cargo van)، ون مسافر (passenger van)، شاسی کاب (chassis cab)، و ون کروی (crew van) عرضه شد و مدلهای شاخص شامل Sprinter 2500، 3500، و 4500 با موتورهای دیزلی ۳.۰ لیتری بودند. تولید W906 از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ ادامه داشت و بیش از ۱,۵۰۰,۰۰۰ دستگاه (شامل ۵۰۰,۰۰۰ در ایالات متحده) ساخته شد.
قیمت پایه در ۲۰۰۶ از حدود ۳۰,۰۰۰ دلار برای Sprinter 2500 تا ۵۰,۰۰۰ دلار برای مدلهای 4x4 بود (معادل حدود ۴۵,۰۰۰ تا ۷۵,۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۵ با احتساب تورم). Sprinter به دلیل دوام (تا ۱,۰۰۰,۰۰۰ کیلومتر) و ایمنی (ABS، ESP، و airbagها)، در بازارهای جهانی، بهویژه ایالات متحده، اروپا، و خاورمیانه، موفقیت چشمگیری کسب کرد و به عنوان یکی از پرفروشترین ونهای تجاری تاریخ شناخته میشود.
تاریخچه
Mercedes-Benz Sprinter برای رقابت با ونهای تجاری مانند Ford Transit و Renault Master طراحی شد. نسل اول (T1N، ۱۹۹۵-۲۰۰۶) در ۱۹۹۵ معرفی شد و به دلیل نوآوریهایی مانند بدنه خودحمایت (self-supporting body)، دیسکهای ترمز چهارچرخ، و ABS، جایزه Van of the Year را در ۱۹۹۵-۱۹۹۶ برد. نسل دوم W906 در ۲۰۰۶ رونمایی شد و با بهبودهای آیرودینامیک (ضریب درگ ۰.۳۵)، موتورهای کارآمدتر، و فضای داخلی بزرگتر (تا ۱۳.۴ متر مکعب بار) عرضه گردید. تولید در کارخانههای دوسلدورف (آلمان)، لودویگسفلده (آلمان)، و چارلستون (کارولینای جنوبی، ایالات متحده) انجام شد.
در ۲۰۱۰، فیسلیفتی با بهبودهای در سپرها، چراغها، و سیستم COMAND (ناوبری) اعمال شد. Sprinter در ایالات متحده (از ۲۰۰۱، با Dodge Sprinter) و اروپا موفقیت داشت و به دلیل دوام، در تاکسیرانی و حملونقل استفاده شد. تولید W906 در ۲۰۱۸ پایان یافت و جای خود را به VS30 داد. Sprinter بیش از ۵ میلیون دستگاه فروخته و در فیلمها (مانند Fast & Furious) ظاهر شد. امروزه، W906 در بازار دستدوم با قیمتهای ۱۰,۰۰۰-۳۰,۰۰۰ دلار معامله میشود.
سیستم (سیستم فنی و مهندسی)
اسپرینتر W906 بر پایه شاسی ladder-frame با تعلیق مستقل جلو و عقب طراحی شده بود. ابعاد استاندارد شامل طول ۵.۹۲ متر (مدل بلند)، عرض ۱.۹۹ متر، ارتفاع ۲.۴۱ متر، و وزن خالی ۲,۰۸۰-۲,۵۰۰ کیلوگرم بود. بدنه از فولاد با پوشش ضدزنگ و آیرودینامیک با ضریب درگ ۰.۳۵ بهینه شده بود.
انتقال قدرت از گیربکس ۵/۷ سرعته اتوماتیک به چرخهای عقب (RWD) یا تمام چرخها (4x4) انجام میشد. سیستم سوخترسانی common-rail با استاندارد Euro 4/5 بود. مخزن سوخت ۱۰۰ لیتری برد را به ۱,۲۰۰-۱,۵۰۰ کیلومتر میرساند. مصرف سوخت ۸-۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، انتشار CO2 ۲۱۰-۲۶۰ گرم بر کیلومتر.
طراحی و آیرودینامیک: طراحی با سقف بلند، درهای بزرگ، و جلوپنجره کلاسیک بود. تعلیق جلو مستقل (double-wishbone) و عقب rigid axle با فنرهای برگ (برای بار سنگین) بود. ترمزها دیسکی چهارچرخ (ventilated) با ABS، ESP، و Hill Hold Control. چرخها ۱۶-۱۷ اینچی با تایرهای Continental یا Michelin. کابین برای ۲-۳ سرنشین (بار) یا ۱۲-۱۵ (مسافر) با پارچه/چرم، داشبورد آنالوگ/دیجیتال، و سیستم COMAND (ناوبری، از ۲۰۰۸) بود. ایمنی شامل کیسههای هوا (۴-۶ عدد)، کمربندهای پیشکشنده، و Parktronic بود.
ایمنی و دوام: W906 با شاسی ladder-frame و فولاد ضدزنگ، دوام افسانهای داشت (تا ۱,۰۰۰,۰۰۰+ کیلومتر). تستهای Euro NCAP ۵ ستاره (۲۰۰۶) ایمنی آن را تأیید کرد. نسخههای زرهپوش (Guard) با شیشههای ضدگلوله عرضه شدند.
عملکرد
Mercedes-Benz Sprinter W906 عملکردی مناسب برای ونهای تجاری داشت:
- سرعت: GL 450: حداکثر ۱۷۵-۱۸۵ کیلومتر در ساعت (۱۰۹-۱۱۵ مایل در ساعت).
- شتاب: GL 450: ۰ تا ۱۰۰ در ۱۰.۵ ثانیه.
- برد: ۱,۲۰۰-۱,۵۰۰ کیلومتر با مخزن ۱۰۰ لیتری.
- نرخ صعود: شیبهای ۳۰-۴۰% با بار کامل.
- فاصله توقف: ۱۰۰-۰ در ۴۵-۵۰ متر با ABS.
Sprinter در بزرگراهها و شهرها عملکردی پایدار ارائه میداد. موتور ۳.۰ لیتری V6 با ۱۸۸ اسب بخار و ۴۴۰ نیوتنمتر، شتاب خوبی (شتاب جانبی ۰.۷ g) برای بار سنگین (تا ۳.۵ تن) فراهم میکرد. تعلیق rigid axle پایداری در آفرود (فاصله از زمین ۱۸۰ میلیمتر) ایجاد میکرد، اما وزن (تا ۲,۵۰۰ کیلوگرم) مانورپذیری را محدود میکرد. در مقایسه با Ford Transit (سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت، ۰-۱۰۰ در ۱۲ ثانیه)، Sprinter سریعتر و لوکستر بود.Sprinter W906 با دوام، ایمنی، و انعطافپذیری، استانداردهای ونهای تجاری را بازتعریف کرد.
این مدل در رویدادهای کلاسیک مانند Essen Motor Show شرکت میکند و در بازار دستدوم، با قیمتهای ۱۰,۰۰۰-۳۰,۰۰۰ دلار، محبوب است. موزه مرسدس-بنز در اشتوتگارت نمونههایی از W906 را حفظ کرده، که جایگاه آن را بهعنوان یکی از موفقترین ونهای تاریخ تثبیت کرده است.