تصاویر| لامبورگینی پرگونتا؛ سفینه فیبر کربنی با فناوری فرمول یک، 27 سال جلوتر از زمان

خودروی تکساخت پرگونتا که در سال ۱۹۹۸ بر اساس شاسی دیابلو ساخته شد، با فناوریهای پیشگامانهای مانند دوربین دید عقب به جای آینه و پنل ابزار دیجیتال فرمول یک، زمان خود را پشت سر گذاشته بود. این خودروی ۵۳۷ اسب بخاری با بدنه فیبر کربنی، ماه آینده چکش حراج میخورد.
خارقالعادهترین خودروی مفهومی لامبورگینی بالاخره برای فروش عرضه شد و مالکیت بخشی از تاریخ خودروسازی که هرگز قرار نبود فروخته شود، تقریباً ۴ میلیون دلار برای خریدار هزینه خواهد داشت. پِرِگونتا مدل ۱۹۹۸ یک نمونه تکساخت با الهام از جتهای جنگنده که به نظر میرسد متعلق به یک فیلم علمی-تخیلی است پس از سالها نگهداری در موزه لامبورگینی، به حراج گذاشته میشود.
این تنها یک خودروی مفهومی معمولی نیست. پِرِگونتا آخرین ساخته خالص لامبورگینی پیش از تصاحب این برند ایتالیایی توسط آئودی بود، که این امر اهمیت تاریخی آن را فراتر از ظاهر عجیبش قرار میدهد.
این خودرو که توسط بدنهساز فرانسوی «کاروسِری اولیه» و بر اساس شاسی لامبورگینی دیابلو ساخته شده است، مجهز به یک موتور ۵.۷ لیتری V12 با توان ۵۳۷ اسب بخار است که از طریق یک گیربکس دستی پنج سرعته، این سفینه فضایی فیبر کربنی را قادر میسازد تا تنها در ۳.۹ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
آنچه پِرِگونتا را خاص میکند، فقط عملکرد آن نیست، بلکه توجه دیوانهوار به جزئیاتی است که آینده را پیشبینی میکرد. این خودرو در سال ۱۹۹۸، به جای آینههای جانبی از دوربینهای دید عقب استفاده میکرد و مجهز به نورپردازی داخلی فیبر نوری و یک پنل ابزار دیجیتال بود که مستقیماً از فرمول یک الهام گرفته شده بود. تمام بدنه از فیبر کربن ساخته شده و با همان رنگ جت جنگنده داسو رافال که الهامبخش طراحیاش بود، رنگآمیزی شده است.
مارک دِشان، پِرِگونتا را به گونهای طراحی کرد که انگار میتواند پرواز کند و صادقانه بگوییم، این خودرو هنوز هم از بسیاری از مدلهای امروزی که از خط تولید خارج میشوند، ظاهری بسیار آیندهنگرتر دارد. دربهای قیچیمانند، بدنه زاویهدار و فضای داخلی شبیه به کابین خلبان با صندلیهای آلکانتارای آبی، به وضوح نشان میدهد که این خودرو برای کسی ساخته شده که میخواهد هر بار پشت فرمان نشست، احساس یک خلبان را داشته باشد.
حراجی Broad Arrow Auctions انتظار دارد پِرِگونتا در حراجی بلژیک، بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون یورو به فروش برسد. این مبلغ تقریباً معادل ۲.۹ تا ۴.۲ میلیون دلار برای خودرویی است که از سال ۲۰۲۱ در موزه لامبورگینی نگهداری میشد.
منبع: عصر ایران