تصاویر| معرفی کراس اوور مرسدس بنز کلاس جیالئی
GLE-Class بر پایه شاسی unibody آلومینیوم-فولاد (۴۵% آلومینیوم برای کاهش وزن) با تعلیق مستقل طراحی شده بود. ابعاد SUV شامل طول ۴.۸۲ متر، عرض ۱.۹۳ متر، ارتفاع ۱.۷۹ متر، و وزن خالی ۱,۸۵۰-۲,۳۰۰ کیلوگرم بود. بدنه از آلومینیوم و فولاد با پوشش ضدزنگ و ضریب درگ آیرودینامیک ۰.۳۲ (بهینه برای SUV) ساخته شد.
فرادید| مرسدس بنز کلاس جی ال ئی، نسل دوم از سری SUVهای لوکس میانسایز این خودروساز آلمانی ست که در نمایشگاه خودرو نیویورک ۲۰۱۵ معرفی شد. این مدل که جایگزین کلاس M شد، با طراحی مدرن، فناوریهای پیشرفته و کابین لوکس برای رقابت با بی ام و X5، آئودی Q7، و لکسوس RX آماده و به بازار فرستاده شد.
به گزارش فرادید، بنز کلاس جی ال ئی در قالبهای کراس اوور(W166) و کوپه (C292، با طراحی سقف شیبدار) عرضه شد و مدلهای کلیدی شامل GLE 250d، GLE 350، GLE 450 AMG، و GLE 63 AMG بودند. تولید W166 از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ ادامه داشت و حدود ۷۰۰,۰۰۰ دستگاه (۵۵۰,۰۰۰ SUV) ساخته شد.
قیمت پایه در ۲۰۱۵ از حدود ۵۱,۰۵۰ دلار برای GLE 250d تا ۹۹,۷۰۰ دلار برای GLE 63 AMG بود (معادل حدود ۶۶,۰۰۰ تا ۱۲۸,۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۵ با احتساب تورم).
شاسی بلند GLE-Class مرسدس بنز به دلیل راحتی، قابلیتهای آفرود و عملکرد قوی در بازارهای اروپا، ایالات متحده، و آسیا موفقیت کسب کرد و در فیلمها (مانند Jurassic World، ۲۰۱۵) ظاهر شد.
تاریخچه
GLE-Class نتیجه بازنگری برند M-Class بود و از مفهوم Concept Coupe SUV (۲۰۱۴) الهام گرفت. توسعه از ۲۰۱۲ با هزینهای حدود ۱.۵ میلیارد یورو (معادل ۲.۱ میلیارد دلار ۲۰۲۵) آغاز شد. طراحی با خطوط سیال، جلوپنجره بزرگ، و چراغهای LED (کار گوردن واگنر) به سبک S-Class بود. GLE-Class در کارخانه توسکالوسا (آلاباما، ایالات متحده) و پونه (هند) تولید شد و در ژوئن ۲۰۱۵ وارد بازار شد.
در ۲۰۱۸، فیسلیفتی با بهبودهایی در سپرها، سیستم MBUX (نمایشگرهای دوگانه ۱۲.۳ اینچی)، و موتورهای جدید (مانند M256 inline-six) اعمال شد. GLE-Class در اروپا (۴۰% فروش)، ایالات متحده (۳۵%)، و آسیا موفقیت داشت. تولید در ۲۰۱۹ پایان یافت و جای خود را به W167 داد. امروزه، GLE-Class در بازار دستدوم با قیمتهای ۲۰,۰۰۰-۵۰,۰۰۰ دلار معامله میشود و در نمایشگاههای کلاسیک (مانند Pebble Beach Concours d’Elegance) حضور دارد. موزه مرسدس-بنز در اشتوتگارت نمونههایی از GLE-Class را حفظ کرده است.

سیستم (سیستم فنی و مهندسی)
GLE-Class بر پایه شاسی unibody آلومینیوم-فولاد (۴۵% آلومینیوم برای کاهش وزن) با تعلیق مستقل طراحی شده بود. ابعاد SUV شامل طول ۴.۸۲ متر، عرض ۱.۹۳ متر، ارتفاع ۱.۷۹ متر، و وزن خالی ۱,۸۵۰-۲,۳۰۰ کیلوگرم بود. بدنه از آلومینیوم و فولاد با پوشش ضدزنگ و ضریب درگ آیرودینامیک ۰.۳۲ (بهینه برای SUV) ساخته شد.
موتور و پیشرانه: GLE-Class با موتورهای بنزینی، دیزلی، و هیبریدی عرضه شد:
-
بنزینی:
- GLE 350 (M276): V6، ۳.۵ لیتر، ۳۰۲ اسب بخار (۲۲۵ کیلووات)، ۳۷۰ نیوتنمتر.
- GLE 450 AMG (M276): V6، ۳.۰ لیتر، توربو، ۳۶۷ اسب بخار (۲۷۰ کیلووات)، ۵۲۰ نیوتنمتر.
- GLE 63 AMG (M157): V8، ۵.۵ لیتر، توربو، ۵۵۷ اسب بخار (۴۱۰ کیلووات)، ۷۰۰ نیوتنمتر.
-
دیزلی:
- GLE 250d (OM651): ۴ سیلندر، ۲.۱ لیتر، توربو، ۲۰۴ اسب بخار (۱۵۰ کیلووات)، ۴۸۰ نیوتنمتر.
-
هیبریدی:
- GLE 350e (M276): V6، ۳.۰ لیتر + موتور الکتریکی، ۴۴۳ اسب بخار (۳۲۶ کیلووات)، ۶۵۰ نیوتنمتر.

انتقال قدرت از گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک (7G-Tronic) یا ۹ سرعته (۹G-Tronic، پس از ۲۰۱۶) به چرخهای عقب (RWD) یا تمام چرخها (4Matic) انجام میشد. سیستم سوخترسانی تزریق مستقیم (بنزینی) یا common-rail (دیزلی) با استاندارد Euro 6 بود. مخزن سوخت ۷۰-۹۳ لیتری برد را به ۸۵۰-۱,۴۰۰ کیلومتر میرساند (تا ۴۵ کیلومتر الکتریکی برای GLE 350e). مصرف سوخت ۶-۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (بنزینی)، ۴-۶ لیتر (دیزلی)، ۳.۳ لیتر (هیبریدی)، و انتشار CO2 حدود ۷۸-۲۷۰ گرم بر کیلومتر بود.
طراحی و آیرودینامیک: طراحی با خطوط سیال، جلوپنجره کرومی، و چراغهای LED (Intelligent Light System) بود. تعلیق جلو double-wishbone و عقب چنداتصالی (multi-link) با سیستم Airmatic (اختیاری) یا تعلیق اسپرت AMG بود. ترمزها دیسکی چهارچرخ (ventilated) با ABS، ESP، و BAS بودند. چرخها ۱۷-۲۱ اینچی با تایرهای Michelin یا Continental. کابین برای ۵ سرنشین با چرم ناپا، چوب، و داشبورد دیجیتال (نمایشگر ۸ اینچی، پس از فیسلیفت ۱۲.۳ اینچی) طراحی شده بود و شامل سیستم صوتی Burmester، تهویه چهارزونه، صندلیهای ماساژور، و سیستم COMAND با ناوبری بود.
ایمنی شامل PRE-SAFE، کیسههای هوا (۹ عدد)، کمربندهای پیشکشنده، Distronic Plus (کروز کنترل تطبیقی)، و Active Lane Keep Assist بود.ایمنی و دوام: GLE-Class با شاسی آلومینیوم-فولاد، دوام بالایی داشت (تا ۵۰۰,۰۰۰+ کیلومتر با نگهداری). تستهای Euro NCAP ۵ ستاره (۲۰۱۵) ایمنی آن را تأیید کرد. ساختار با مناطق مچالهشونده و سیستمهای ایمنی فعال، ایمنی را افزایش میداد.
عملکرد
Mercedes-Benz GLE-Class عملکردی لوکس و قدرتمند برای SUVهای میانسایز دهه ۲۰۱۰ داشت:
-
سرعت:
- GLE 250d: حداکثر ۲۱۲ کیلومتر در ساعت (۱۳۲ مایل در ساعت).
- GLE 350: حداکثر ۲۳۰ کیلومتر در ساعت.
- GLE 450 AMG: حداکثر ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (محدود شده).
- GLE 63 AMG: حداکثر ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (۲۸۰ با پکیج AMG).
- GLE 350e: حداکثر ۲۵۰ کیلومتر در ساعت.
-
شتاب:
- GLE 250d: ۰ تا ۱۰۰ در ۸.۶ ثانیه.
- GLE 350: ۰ تا ۱۰۰ در ۷.۱ ثانیه.
- GLE 450 AMG: ۰ تا ۱۰۰ در ۵.۷ ثانیه.
- GLE 63 AMG: ۰ تا ۱۰۰ در ۴.۳ ثانیه.
- GLE 350e: ۰ تا ۱۰۰ در ۵.۹ ثانیه.
- برد: ۸۵۰-۱,۴۰۰ کیلومتر (۴۵ کیلومتر الکتریکی برای GLE 350e).
- نرخ صعود: شیبهای ۳۵-۴۵% با بار کامل.
- فاصله توقف: ۱۰۰-۰ در ۳۵-۳۸ متر با ABS.

بنز کلاس جی ال ئی در بزرگراهها و آفرود (فاصله از زمین ۲۰۲ میلیمتر) عملکردی پایدار ارائه میداد. GLE 63 AMG با ۵۵۷ اسب بخار و ۷۰۰ نیوتنمتر، شتابی نزدیک به سوپراسپرتها (شتاب جانبی ۰.۹۲ g در تستهای Car and Driver ۲۰۱۵) داشت. Airmatic و 4Matic هندلینگ عالی در پیچها و آفرود فراهم میکرد. در مقایسه با BMW X5 xDrive40e (سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت، ۰-۱۰۰ در ۶.۵ ثانیه)، GLE 63 AMG سریعتر و GLE 350e کممصرفتر بود.
این شاسی بلند مشهور با فناوریهای پیشرفته، کابین لوکس، و قابلیتهای آفرود، استانداردهای SUVهای لوکس میانسایز را بازتعریف کرد. این مدل در نمایشگاههای کلاسیک مانند Pebble Beach Concours d’Elegance شرکت میکند و در بازار دستدوم، بهویژه GLE 63 AMG، با قیمتهای ۲۵,۰۰۰-۵۰,۰۰۰ دلار محبوب است. موزه مرسدس-بنز در اشتوتگارت نمونههایی از GLE-Class را حفظ کرده است.

