تصاویر| معرفی مرسدس بنز کلاس جیال ایکس۱۶۶؛ شاسی بلند خاص 20 میلیاردی!
مرسدس بنز کلاس جیال ایکس۱۶۶ بر پایه شاسی unibody آلومینیوم-فولاد (۵۰% آلومینیوم برای کاهش وزن) با تعلیق مستقل طراحی شده بود. ابعاد SUV شامل طول ۵.۱۳ متر، عرض ۱.۹۳ متر، ارتفاع ۱.۸۵ متر، و وزن خالی ۲,۳۰۰-۲,۵۷۰ کیلوگرم بود. بدنه از آلومینیوم و فولاد با پوشش ضدزنگ و ضریب درگ آیرودینامیک ۰.۳۵ (بهینه برای SUV فولسایز) ساخته شد.
فرادید| مرسدس-بنز کلاس-جیال ایکس۱۶۶، نسل دوم از سری کراس اوورهای لوکس فولسایز مرسدس-بنز، در نمایشگاه خودرو لسآنجلس ۲۰۱۵ معرفی شد. این مدل که جایگزین GL-Class (X166، ۲۰۱۲-۲۰۱۵) شد، با طراحی لوکس، فناوریهای پیشرفته، و کابین جادار برای رقابت با BMW X7، Audi Q7، و Range Rover طراحی شد.
به گزارش فرادید، GLS-Class بهعنوان پرچمدار شاسی بلندهای مرسدس، در قالب SUV (X166) با ظرفیت ۷ سرنشین عرضه شد و مدلهای کلیدی شامل GLS 350d، GLS 450، GLS 550، و GLS 63 AMG بودند. تولید X166 از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ ادامه داشت و حدود ۳۵۰,۰۰۰ دستگاه ساخته شد.
قیمت پایه در ۲۰۱۵ از حدود ۶۶,۲۰۰ دلار برای GLS 350d تا ۱۲۴,۱۰۰ دلار برای GLS 63 AMG بود (معادل حدود ۸۵,۰۰۰ تا ۱۶۰,۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۵ با احتساب تورم). GLS-Class به دلیل راحتی بینظیر، قابلیتهای آفرود، و عملکرد قدرتمند در بازارهای اروپا، ایالات متحده، و آسیا موفقیت کسب کرد و در فیلمها (مانند Captain America: Civil War، ۲۰۱۶) ظاهر شد.
تاریخچهGLS-Class نتیجه بازنگری برند GL-Class بود و از مفهوم Vision GL (۲۰۱۴) الهام گرفت. توسعه از ۲۰۱۳ با هزینهای حدود ۱.۸ میلیارد یورو (معادل ۲.۵ میلیارد دلار ۲۰۲۵) آغاز شد. طراحی با خطوط سیال، جلوپنجره بزرگ کرومی، و چراغهای LED (کار گوردن واگنر) به سبک S-Class بود. GLS-Class در کارخانه توسکالوسا (آلاباما، ایالات متحده) تولید شد و در ژانویه ۲۰۱۶ وارد بازار شد.
در سال ۲۰۱۷، فیسلیفتی با بهبودهایی در سپرها، سیستم MBUX (نمایشگرهای دوگانه ۱۲.۳ اینچی)، و موتورهای جدید (مانند M256 inline-six) اعمال شد. GLS-Class در ایالات متحده (۴۵% فروش)، اروپا (۳۰%)، و آسیا موفقیت داشت. تولید در ۲۰۱۹ پایان یافت و جای خود را به X167 داد. امروزه، GLS-Class در بازار دستدوم با قیمتهای ۲۵,۰۰۰-۶۰,۰۰۰ دلار معامله میشود و در نمایشگاههای کلاسیک (مانند Pebble Beach Concours d’Elegance) حضور دارد. موزه مرسدس-بنز در اشتوتگارت نمونههایی از GLS-Class را حفظ کرده است.
سیستم (سیستم فنی و مهندسی)
GLS-Class بر پایه شاسی unibody آلومینیوم-فولاد (۵۰% آلومینیوم برای کاهش وزن) با تعلیق مستقل طراحی شده بود. ابعاد SUV شامل طول ۵.۱۳ متر، عرض ۱.۹۳ متر، ارتفاع ۱.۸۵ متر، و وزن خالی ۲,۳۰۰-۲,۵۷۰ کیلوگرم بود. بدنه از آلومینیوم و فولاد با پوشش ضدزنگ و ضریب درگ آیرودینامیک ۰.۳۵ (بهینه برای SUV فولسایز) ساخته شد.
موتور و پیشرانه: GLS-Class با موتورهای بنزینی و دیزلی عرضه شد:
-
بنزینی:
- GLS 450 (M276): V6، ۳.۰ لیتر، توربو، ۳۶۲ اسب بخار (۲۶۷ کیلووات)، ۵۰۰ نیوتنمتر.
- GLS 550 (M278): V8، ۴.۷ لیتر، توربو، ۴۴۹ اسب بخار (۳۳۱ کیلووات)، ۷۰۰ نیوتنمتر.
- GLS 63 AMG (M157): V8، ۵.۵ لیتر، توربو، ۵۷۷ اسب بخار (۴۲۵ کیلووات)، ۷۶۰ نیوتنمتر.
-
دیزلی:
- GLS 350d (OM642): V6، ۳.۰ لیتر، توربو، ۲۵۸ اسب بخار (۱۹۰ کیلووات)، ۶۲۰ نیوتنمتر.
انتقال قدرت از گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک (۹G-Tronic) به تمام چرخها (4Matic) انجام میشد. سیستم سوخترسانی تزریق مستقیم (بنزینی) یا common-rail (دیزلی) با استاندارد Euro 6 بود. مخزن سوخت ۱۰۰ لیتری برد را به ۹۵۰-۱,۵۰۰ کیلومتر میرساند. مصرف سوخت ۷-۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (بنزینی)، ۵-۷ لیتر (دیزلی)، و انتشار CO2 حدود ۱۲۵-۲۸۸ گرم بر کیلومتر بود.طراحی و آیرودینامیک: طراحی با خطوط سیال، جلوپنجره کرومی، و چراغهای LED (Multibeam LED) بود. تعلیق جلو double-wishbone و عقب چنداتصالی (multi-link) با سیستم Airmatic (استاندارد) یا تعلیق اسپرت AMG بود. ترمزها دیسکی چهارچرخ (ventilated) با ABS، ESP، و BAS بودند.
چرخها ۱۹-۲۲ اینچی با تایرهای Michelin یا Continental. کابین برای ۷ سرنشین با چرم ناپا، چوب، و داشبورد دیجیتال (نمایشگرهای دوگانه ۱۲.۳ اینچی پس از فیسلیفت) طراحی شده بود و شامل سیستم صوتی Burmester، تهویه چهارزونه، صندلیهای ماساژور، و سیستم MBUX با ناوبری بود. ایمنی شامل PRE-SAFE، کیسههای هوا (۹ عدد)، کمربندهای پیشکشنده، Distronic Plus (کروز کنترل تطبیقی)، Active Lane Keep Assist، و Blind Spot Assist بود.ایمنی و دوام: GLS-Class با شاسی آلومینیوم-فولاد، دوام بالایی داشت (تا ۵۰۰,۰۰۰+ کیلومتر با نگهداری). تستهای Euro NCAP ۵ ستاره (۲۰۱۵) ایمنی آن را تأیید کرد. ساختار با مناطق مچالهشونده و سیستمهای ایمنی فعال، ایمنی را افزایش میداد.
عملکرد
Mercedes-Benz GLS-Class عملکردی لوکس و قدرتمند برای SUVهای فولسایز دهه ۲۰۱۰ داشت:
-
سرعت:
- GLS 350d: حداکثر ۲۲۲ کیلومتر در ساعت (۱۳۸ مایل در ساعت).
- GLS 450: حداکثر ۲۴۰ کیلومتر در ساعت.
- GLS 550: حداکثر ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (محدود شده).
- GLS 63 AMG: حداکثر ۲۵۰ کیلومتر در ساعت (۲۷۰ با پکیج AMG).
-
شتاب:
- GLS 350d: ۰ تا ۱۰۰ در ۷.۸ ثانیه.
- GLS 450: ۰ تا ۱۰۰ در ۶.۱ ثانیه.
- GLS 550: ۰ تا ۱۰۰ در ۵.۳ ثانیه.
- GLS 63 AMG: ۰ تا ۱۰۰ در ۴.۶ ثانیه.
- برد: ۹۵۰-۱,۵۰۰ کیلومتر با مخزن ۱۰۰ لیتری.
- نرخ صعود: شیبهای ۳۵-۴۵% با بار کامل.
- فاصله توقف: ۱۰۰-۰ در ۳۶-۳۹ متر با ABS.

GLS-Class در بزرگراهها و آفرود (فاصله از زمین ۳۰۶ میلیمتر با Airmatic) عملکردی پایدار ارائه میداد. GLS 63 AMG با ۵۷۷ اسب بخار و ۷۶۰ نیوتنمتر، شتابی نزدیک به سوپراسپرتها (شتاب جانبی ۰.۹۰ g در تستهای Car and Driver ۲۰۱۶) داشت. Airmatic و 4Matic هندلینگ عالی در پیچها و آفرود فراهم میکرد. در مقایسه با BMW X5 M (سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، ۰-۱۰۰ در ۴.۲ ثانیه)، GLS 63 AMG کمی کندتر اما جادارتر و لوکستر بود.

GLS-Class با فناوریهای پیشرفته، کابین جادار، و قابلیتهای آفرود، استانداردهای SUVهای لوکس فولسایز را بازتعریف کرد. این مدل در نمایشگاههای کلاسیک مانند Pebble Beach Concours d’Elegance شرکت میکند و در بازار دستدوم، بهویژه GLS 63 AMG، با قیمتهای ۳۰,۰۰۰-۶۰,۰۰۰ دلار محبوب است. موزه مرسدس-بنز در اشتوتگارت نمونههایی از GLS-Class را حفظ کرده است.


