عکس؛ بوگاتی ویرون؛ ابرخودرویی که زمان حریفش نشد

۲۰ سال پس از تولد بوگاتی ویرون، این ابرخودروی افسانهای بیش از هر زمان دیگری میدرخشد؛ ماشینی که روزی شکست تجاری نام گرفت، امروز به نماد جاهطلبی، مهندسی دیوانهوار و رؤیای دستنیافتنی فردیناند پیچ تبدیل شده است.
بیست سال از آغاز تولید بوگاتی ویرون میگذرد و اکنون این ابرخودرو افسانهای، از هر زمان دیگری محبوبتر است. حتی با وجود پیشرفتهای سرسامآور در دنیای ابرخودروها، ویرون پس از دو دهه هنوز شگفتانگیز به حساب میآید.
بوگاتی ویرون در سال ۲۰۰۵ با مشخصاتی حیرتآور متولد شد. این خودرو به موتور هشت لیتری W16 با چهار توربوشارژر مجهز بود که حداکثر ۱۰۰۱ اسببخار قدرت آزاد میکرد. حداکثر سرعت این خودرو ۴۰۷ کیلومتربرساعت بود. با وجود مشخصات فنی فوقالعاده، عملکرد این خودرو برای رانندگی روزمره همانند یک فولکسواگن گلف بود.
میراث یک نابغه: جنون فردیناند پیچ
پروژه بوگاتی ویرون محصول دورانی است که «فردیناند پیچ»، نوه «فردیناند پورشه» بر گروه فولکس واگن حمکرانی میکرد. او پیش از این در توسعه محصولاتی همچون پورشه ۹۱۷ و سیستم کواترو آئودی نقش داشت. در سال ۱۹۹۷، او رؤیای ساخت یک ابرخودرو را در ذهن میپروراند.
در سفر فردیناند پیچ به ژاپن، او ایده موتور ۱۸ سیلندر به شکل W را مطرح کرد. این موتور قادر بود تا ۱۰۰۰ اسببخار قدرت تولید کند. وقتی فولکسواگن در سال ۱۹۹۸ بوگاتی را خرید، پیچ پروژه توسعه این خودرو را کلید زد. نخستین اخبار رسمی از بوگاتی ویرون در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۰ منتشر شدند.
مهندسان فولکسواگن در مسیر توسعه این خودرو با چالشهای بزرگی روبهرو شدند. این چالشها از شکستن آببندیهای میللنگ در سرعتهای بالا گرفته تا از کار افتادن قطعات محرک بهدلیل حرکت بیش از حد سریع را شامل میشدند. بااینحال تیم توسعه فولکس واگن و فردیناند پیچ تسلیم نشدند. درنهایت موتور این خودرو از W18 تنفس طبیعی به W16 با چهار توربوشارژر تغییر کرد اما درنهایت بوگاتی ویرون به تولید رسید و انتظارات دیوانهوار پیچ را برآورده کرد.
چرا بوگاتی ویرون امروز ارزشمندتر است؟
هنگامی که بوگاتی ویرون معرفی شد، چندان مورد توجه قرار نگرفت. منتقدان این خودرو را بهدلیل وزن بالا، استفاده از گیربکس دوکلاچه و سیستم چهارچرخ محرک، یک ابرخودرو کلاسیک قلمداد نمیکردند. حتی «گوردون موری»، طراح مک لارن F1، آن را یک دستاورد فنی عظیم میدانست و قبول نداشت که ویرون یک ابرخودرو است.
بااینحال ورق گذشت و اکنون نسل جوانتر که بدون تعصبات قبلی وارد دنیای خودرو شدهاند، با حس نوستالژی و احترام به ویرون نگاه میکنند. برخلاف آرزوی موری که میخواست ویرون به رقابت سرعت پایان دهد، این خودرو فقط آتش رقابت را شعلهور تر کرد و مسیر را برای ابرخودروهای مدرن با قدرت بیش از هزار اسببخار هموار کرد.
بوگاتی ویرون یک شکست تجاری شدید برای فولکس واگن بود. طبق گزارشها، فولکس واگن بابت تولید و عرضه هرکدام از ۴۵۰ نمونه فروختهشده، حدود ۶.۲۵ میلیون دلار ضرر کرد. بااینحال فولکسواگن این فداکاری را برای خلق یک خودرو رمانتیک انجام داد.
خودروها چیزی فراتر از ابزارهای مکانیکی هستند. آنها بازتابی از خالقان خودشان محسوب میشوند. ویرون نتیجه مهندسی درخشان و جاهطلبیهای بیحدوحصر فردیناند پیچ بود. شاید ۲۰ سال برای درک این شاهکار مهندسی زمان لازم بود اما امروز، این خودرو در اوج جذابیت قرار دارد.
منبع: دیجیاتو