تصاویر| داستان ۹۶۸؛ آخرین مدل اسپرت چهار سیلندر موتور جلو پورشه

تصاویر| داستان ۹۶۸؛ آخرین مدل اسپرت چهار سیلندر موتور جلو پورشه

پورشه ۹۶۸، که بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ تولید شد، آخرین مدل از سری خودروهای اسپرت چهار سیلندر و موتور جلوی پورشه بود. این خودروی پیشرفته، با ۸۰ درصد قطعات جدید نسبت به ۹۴۴، با هدف حفظ میراث برند در بحبوحه مشکلات مالی طراحی و ساخته شد و نهایتاً به دلیل تعادل بی‌نظیر ۵۰:۵۰ خود شهرت یافت.

کد خبر : ۲۶۴۸۴۲
بازدید : ۶

مدل پورشه ۹۶۸ که بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ تولید شد، آخرین و کامل‌ترین فصل از خط تولید خودروهای اسپرت چهار سیلندر با موتور جلو و خنک‌شونده با آب بود؛ مسیری که در دهه ۱۹۷۰ با مدل ۹۲۴ آغاز شده بود.

201در اوایل دهه ۱۹۹۰، پورشه با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد و ۹۶۸ مأموریت دشواری داشت تا در این شرایط در خدمت برنامه های ملی پورشه عمل کند.

در حالی که برند پورشه خود را برای معرفی مدل‌های باکسستر (Boxster) و نسل جدید ۹۱۱ آماده می‌کرد. این خودرو چیزی فراتر از یک فیس‌لیفت ساده از مدل ۹۴۴ بود. با استفاده از تقریباً ۸۰ درصد قطعات جدید، ۹۶۸ به یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای اسپرت چهار سیلندر در دوران خود تبدیل شد.

202موتور چهار سیلندر خطی ۳.۰ لیتری آن، که در آن زمان بزرگ‌ترین موتور چهار سیلندر در یک خودروی تولید انبوه بود، ۲۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این پیشرانه که با گیربکس شش سرعته دستی یا اتوماتیک تیپ‌ترونیک همراه بود، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در حدود ۶.۵ ثانیه طی می‌کرد و به حداکثر سرعت تقریبی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید. توزیع وزن کامل ۵۰:۵۰ نیز به آن تعادل و دقتی می‌داد که پورشه دو دهه برای تکمیل آن زمان گذاشته بود.

203در مجموع، تنها حدود ۱۲,۷۷۶ دستگاه از این خودرو در تمام مدل‌های کوپه، مدل سبک‌تر کلاب اسپرت (Club Sport) و مدل زیبای کابریولت (روباز) ساخته شد. مدل کابریولت، با سقف تمام برقی و صندلی‌های عقب قابل استفاده، به‌ویژه در ایالات متحده محبوبیت زیادی پیدا کرد. تنها ۴,۳۸۹ دستگاه از مدل روباز تولید شد و آن را امروزه به یک پورشه روباز کمیاب تبدیل کرده است.

204

205

206

207

208

209

210

211

212

213

214

215

216

217

218

منبع: عصر ایران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید