وانت جنجالی ایلان ماسک دیگر محبوب نیست؛ افت شدید فروش

وانت پرحاشیهی تسلا با افت فروش شدیدی مواجه شده است. آنهم در شرایطی که بازار خودروهای برقی رکورد میزند.
بر اساس آمار Cox Automotive، تسلا در سهماههی گذشته حدود ۵٬۴۰۰ دستگاه سایبرتراک فروخت که نسبتبه مدت مشابه سال قبل ۶۲٫۶ درصد کاهش نشان میدهد؛ این در حالی است که هم خود تسلا و هم بازار خودروهای برقی بهطور کلی رکورد فروش فصلی را ثبت کردهاند، چون بسیاری از خریداران پیش از پایان اعتبار مالیاتی آمریکا اقدام به خرید خودرو کردند.
ایلان ماسک در سال ۲۰۲۳ گفته بود تسلا میتواند سالانه تا ۲۵۰ هزار دستگاه سایبرتراک تولید کند؛ اما حالا پس از نزدیک به دو سال از عرضه، وانت فولادی تسلا هنوز فاصلهی زیادی با آن هدف دارد و مجموع فروشش در سال ۲۰۲۵ تنها حدود ۱۶ هزار دستگاه بود.
در سوی دیگر، فورد F-150 لایتنینگ بهعنوان رقیب اصلی سایبرتراک فروش بهمراتب بهتری داشت و ۱۰ هزار دستگاه از آن در سهماههی سوم امسال فروخته شد.
قیمت بالا یکی از دلایل افت فروش عنوان شده است. نسخههای اولیهی سایبرتراک هنگام عرضه در ۲۰۲۳ حدود ۱۰۰ هزار دلار قیمت داشتند، در حالی که ماسک هنگام معرفی در سال ۲۰۱۹ وعدهی قیمتی ۳۹٬۹۹۰ دلاری داده بود.
ارزانترین مدل سایبرتراک نزدیک به ۸۰ هزار دلار قیمت دارد و نسخهی ۷۰ هزار دلاری تکموتوره با امکانات کمتر پیشتر از برنامهی تولید حذف شد.
طراحی غیرمتعارف سایبرتراک باعث شد تا هدف اعتراضهایی مرتبط با دیدگاههای سیاسی ماسک قرار بگیرد. برخی مالکان میگویند مردم معترض در خیابانها خودرویشان را تخریب میکنند و نمیخواهند به سمت خرید سایبرتراک بروند.
در پی فروش ضعیف، تسلا تغییر رویکرد بازاریابی سایبرتراک را آغاز کرده و رویکرد علمیتخیلی و آیندهگرایانهی اولیه را کنار گذاشته تا خودرو را بیشتر بهعنوان یک وانت کاربردی برای کارگران معرفی کند.
منبع: خبرآنلاین