تصاویر؛ داستان پاکارد توئین سیکس، اولین خودروی V12 جهان و الهام‌بخش انزو فراری

تصاویر؛ داستان پاکارد توئین سیکس، اولین خودروی V12 جهان و الهام‌بخش انزو فراری

پیش از آنکه فراری با موتورهای V12 دنیای خودروهای اسپرت را تسخیر کند، یک شاهکار آمریکایی بنام پاکارد توئین سیکس در سال 1920 راه را هموار کرده بود.

کد خبر : ۲۶۶۴۶۴
بازدید : ۷

در دورانی که غرغر موتورهای چهار سیلندر با قدرت ۲۰ اسب بخار در جاده‌های خاکی طنین‌انداز بود، شرکت آمریکایی به نام پاکارد معادلات را برهم زد. پاکارد توئین سیکس مدل ۱۹۲۰، یک هیولای ۱۲ سیلندر با ۹۰ اسب بخار قدرت بود؛ خودرویی که نه‌تنها یک وسیلهٔ نقلیه، بلکه نمایش برتری مهندسی به‌حساب می‌آمد. این ماشین آن‌چنان پیشرو بود که گفته می‌شود تحسین انزو فراری را برانگیخت و بعدها الهام‌بخش او در طراحی موتورهای V12 افسانه‌ای‌اش شد.

12_11zon
این خودرو که به‌نوعی سوپرکار زمان خود محسوب می‌شد و اولین خودروی تولیدی دوازده سیلندر جهان به‌حساب می‌آمد، تعریفی دوباره از تجمل ارائه داد. در سال ۱۹۲۰، زمانی که کادیلاک با موتور V8 خود ۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و بهترین‌های اروپا مانند رولزرویس در همین حوالی پرسه می‌زدند، پاکارد با اختلاف، تاج پادشاهی قدرت را بر سر داشت. این خودرو با قیمت سرسام‌آور ۵ هزار دلار (در مقایسه با فورد مدل T پانصد دلاری) برای اشراف و غول‌های صنعتی آمریکا ساخته شده بود.
13_11zon

معجزهٔ مهندسی

قلب تپندهٔ توئین سیکس، یک پیشرانهٔ ۶.۹ لیتری V12 بود که از یک کارتر آلومینیومی و دو بلوک سیلندر چدنی تشکیل می‌شد. این موتور آن‌چنان نرم و بی‌لرزش کار می‌کرد که در بروشورهای تبلیغاتی آن باافتخار نوشته شده بود:

موتوری بدون لرزش محسوس تا سرعت صد کیلومتر بر ساعت که می‌تواند بدون زحمت از سرعت پنج کیلومتر بر ساعت در دندهٔ آخر شتاب بگیرد.

جالب است بدانید که مهندسان پاکارد، طراحان موتور هواپیمای مشهور لیبرتی L-12 در جنگ جهانی اول نیز بودند. به همین دلیل است که روی در رادیاتور این خودرو، نماد یک هواپیمای کوچک به چشم می‌خورد که نشانه‌ای از تسلط پاکارد بر زمین و آسمان بود.

14_11zon

میراثی که با فراری ادامه یافت

جسی وینسنت، طراح موتور توئین سیکس، هدف خود را ساخت «پیشرانه‌ای که قدرت را نامرئی کند» توصیف کرده بود و دقیقاً به همین هدف رسید. این نرمی و تحویل قدرت یکپارچه، صنعت خودروسازی را شگفت‌زده کرد و همان‌طور که اشاره شد، ذهن انزو فراری جوان را برای خلق شاهکارهای آینده‌اش آماده ساخت. رانندگی با این غول یک قرنی اما نیازمند آداب خاصی است. سیستم سوخت باید قبل از استارت با یک پمپ دستی فشرده شود و تنظیم دلکو و دریچهٔ گاز به‌صورت دستی از روی ستون فرمان انجام می‌گیرد. گیربکس سه سرعتهٔ آن صدای مکانیکی دل‌نشینی تولید می‌کند، اما ترمزها که فقط روی چرخ‌های عقب قرار دارند، راننده را وادار می‌کنند تا برای هر توقف، مانند یک شطرنج‌باز از قبل برنامه‌ریزی کند.

15_11zon
از مدل توئین سیکس در طول هشت سال تولید از ۱۹۱۶ تا ۱۹۲۳ تنها حدود ۳۵ هزار دستگاه ساخته شد که اکثر آن‌ها از نوع تورینگ با بدنه‌های بزرگ برای خریداران لوکس بود و تعداد اندکی از نوع ران‌ابوت (نسخهٔ دودر اسپرت) تولید شد. امروزه، ارزش نمونه‌های بازسازی‌شده این خودرو بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار دلار تخمین زده می‌شود. پاکارد توئین سیکس صرفاً شاهکاری برای زمان خود نیست بلکه طرح اولیه‌ای برای تمام خودروهای لوکس و قدرتمندی است که پس‌ازآن متولد شدند.
16_11zon

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید