قرارداد فیات فراموش شد؟
پیش تر پورفلاح گفته بود که مشکلاتی بر سر راه ایران و فیات قراردارد که این مشکلات ارتباطی به دو طرف قرارداد ندارد بلکه نیازمند زمان است. همچنین در راه اجرای قراداد ایران و فیات مسایلی وجود دارد که نه به طرف ایرانی و نه طرف ایتالیایی مربوط است و باعث شده تا این قرارداد در انتظار باقی بماند.
ایران و ایتالیا به عنوان قدیمی ترین شرکای تجاری یکدیگر، دست همکاری یکدیگر را فشردند تا بتوانند فیات را با تولید دو میلیون دستگاه خودرو به جاده مخصوص برسانند. اما انگار روزهای طلایی ایران و ایتالیا به صنعت خودرو نرسید و گویی همکاری این دو در صنعت خودروسازی کشور پوچ شده است. از سال 94 که اجرای برجام آغاز شد، ایتالیایی ها از جمله اولین گروه های تجاری بودند که با هیات تجاری شان به ایران آمدند و نه تنها قراردادهای تجاری و صنعتی متعددی منعقد کردند، بلکه ایران را نسبت به تولید سالانه دو میلیون دستگاه خودرو امیدوار کردند.ایتالیایی ها پس از برجام دوش به دوش ایران راه آمدند و قدیمی ترین شریک تجاری ایران دست همکاری با ایران را فشرد. اما حالا دوسال از اجرای برجام گذشته است و هنوز قرارداد ایران و فیات به سرانجام نرسیده و به نظر می رسد به دست فراموشی سپرده شده است.
در همین زمینه نیز احمد پورفلاح - رئیس اتاق بازرگانی ایران ایتالیا می گوید: « تا زمانی که ابرهای مربوط به تهدیدات برجام بالای سر ایران است، اوضاع قراردادهای روی میز مانده بلاتکلیف خواهد ماند».او می افزاید:« به نظر می رسد اگر تهدیدات برجام هرچه سریع تر پایان یابد، قراردادهای روی میز مانده ای همچون فیات نیز به سرانجام خواهند رسید».رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا اظهار می کند: « درحال حاضر قرارداد فیات همان شرایط ثابت را دارد. به نظر من این قرارداد فراموش شده نیست و همچنان به دنبال راهی برای اجرای آن هستیم».
پیش تر پورفلاح گفته بود که مشکلاتی بر سر راه ایران و فیات قراردارد که این مشکلات ارتباطی به دو طرف قرارداد ندارد بلکه نیازمند زمان است. همچنین در راه اجرای قرارداد ایران و فیات مسایلی وجود دارد که نه به طرف ایرانی و نه طرف ایتالیایی مربوط است و باعث شده تا این قرارداد در انتظار باقی بماند.
منبع : خودروکار