۷ نکته جالبتوجه درباره نسل جدید هیوندای سوناتا
نسل جدید هیوندای سوناتا تفاوتهای بنیادین با مدل پیش از خود داشته و خصوصاً در بحث طراحی بیرونی و داخلی کاملاً دگرگون شده است.
حدود یک ماه پیش هیوندای نخستین تصاویر رسمی نسل کاملاً جدید سوناتا را منتشر کرد.
این نسل که هنوز رسماً رونمایی نشده و قرار است بهعنوان مدل ۲۰۲۰ روی خط تولید برود، تفاوتهای بنیادین با مدل پیش از خود داشته و خصوصاً در بحث طراحی بیرونی و داخلی کاملاً دگرگون شده است.
سوناتا ۲۰۲۰ درواقع زبان طراحی جدید مدنظر هیوندای را به تصویر میکشد و احتمالاً عناصر اصلی آن را طی سالیان آینده در سایر محصولات این خودروساز خواهیم دید.
در ادامه باهم نگاهی به ۷ ویژگی جالبتوجه این سدان کرهای میاندازیم که درواقع برگرفتهای است از نظرات مختلفی که تاکنون درباره آن ارائه شده است.
خطوط قدرتمند و گیرا
شاید در اولین نگاه به بخش عقب سوناتا تصور کنید که چراغهای عقب آن را مستقیماً از هوندا سیویک گرفتهاند، اما طراحان هیوندای با بهرهگیری از شاکله سرتاسری چراغها، برجستهسازی قسمت بالایی و امتداد یک خط طولی در جانب خودرو، درواقع چراغهای جلو و عقب را بهم وصل کردهاند.
این عنصر که پیشتر در مدل مفهومی Le Fil Rouge به نمایش درآمده بود به ایجاد نمایی کشیدهتر و باوقارتر کمک میکند و در ترکیب با خطوط واضح روی کاپوت، زاویه نسبتاً تند انتهای سقف، طراحی نسبتاً یکپارچه شیشه و صندوق عقب و شکافهای سپرها و رکابها چهرهای خشن، جسور و فَستبک مانند برای این سدان خانوداگیِ دیفرانسیل جلو به ارمغان میآورد و آن را همچون یک سدان اسپرت دیفرانسیل عقب مثل کیا اِستینگر (Stinger) مینمایاند؛ چیزی که احتمالاً چندان در روحیه و رفتارش مشهود نیست.
پلتفرم کاملاً جدید
سوناتا ۲۰۲۰ نخستین محصول هیوندای است که روی پلتفرم (نسل سوم) کاملاً جدید و انقلابی این خودروساز سوار بوده و از قابلیتهای فوقالعاده آن بهره میبرد.
به گفته مقامات کمپانی، این پلتفرم بواسطه تواناییهای نوین خود در زمینه لذت رانندگی، راحتی سواری و عملکرد کلی، ارزشی جهانی خواهد یافت.
پلتفرم مذکور ۵ درصد سبکتر از نمونه قبلی بوده و به میزان بسیار زیادی در برابر ضربات وارده در تصادفات مقاومتر است.
بخش جلویی بهگونهای طراحی شده که نیروی ضربات وارده را بین بازوهای مختلف تقسیم و جذب میکند و تنها ۵۰ آن به سمت چارچوب کناری راننده میرود.
همچنین در برخی نقاط حساس و کلیدی مقاومسازیهایی صورت گرفته تا چارچوب اتاق تحت هیچ شرایطی برهم نخورد و لاستیکها تحت هر ضربهای به سمت بیرون پرتاب شوند و صدمهای به سرنشینان وارد نگردد.
کاپوت و جلوپنجره یکپارچه
گاهی اوقات توجه به جزئیات کوچک نتایج بسیار رضایتبخشی به بار میآورد.
اگر به دماغه سوناتا ۲۰۲۰ دقت کنید خواهید دید برخلاف آنچه در بسیاری از خودروهای امروزی میبینیم بین لبه کاپوت و جلوپنجره هیچ حائل فلزی یا پلاستیکی وجود ندارد و این دو کاملاً در یکدیگر ادغام شدهاند؛ به گونهای که انتهای کاپوت همان لبه بالایی جلوپنجره است!
سَنگیاپ لی (SangYup Lee) مدیر طراحی هیوندای در این باره گفته: سوناتا یکی از معدود خودروهایی است که از چنین عنصر طراحی خاصی سود جسته؛ جالبتر آنکه دیگر محصولاتی که این ویژگی را دارند همگی ساخته برندهای مطرح و سطح بالایی همچون آستون مارتین و بنتلی هستند و تقریباً هیچ خودروسازی در کلاس سدانهای اندازه متوسط سراغ بکارگیری این سبک نرفته است.
هیوندای همچنین تأکید دارد که این شاکله نهتنها در کنار طراحی شکسته سپر و رینگها چهره خشن و جذابی به سوناتا بخشیده، بلکه تمامی استانداردهای ایمنیِ تصادفات را نیز با موفقیت پشتِ سر خواهد گذاشت.
چراغ روزتاب
یکی از جالبتوجهترین ویژگیهای ظاهری سوناتا جدید شکل متفاوت چراغ روزتاب آن است.
طرح این چراغها کاملاً اغراقآمیز بوده و شاید تنها اثر مثبتی که دارند کمک به جلب توجه هرچه بیشتر دماغه خودرو است.
قسمتی از نوار روزتاب که در لبه پایینی کاسه چراغ امتداد یافته کاملاً معقول به نظر میرسد، اما ادامهی آن در موازات لبه کاپوت به سمت عقب عنصری نیست که امروزه در خودروهای زیادی به چشم بخورد.
نکته هوشمندانهای که هیوندای در این قسمت بکار بسته میزان نور این چراغ است که در قسمت افقی زیاد بوده و هرچه به سمت عقب میرود کمتر و کمرنگتر میشود.
نوار کرومی لبه کاپوت
هیوندای برای نسختین بار در مدل ۲۰۱۱ سوناتا از یک عنصر طراحی جدید استفاده کرد و آن خط طولی کرومی روی مرز گلگیر و کاپوت بود که از گوشه چراغهای کشیده جلو آغاز میشد و تا انتهای لبه پایینی پنجرههای جانبی ادامه مییافت.
این عنصر حتی در مدل ۲۰۱۵ نیز که تغییرات محسوسی داشت حفظ شد و این بار دورتادور قاب پنجرهها را دربر گرفت.
حالا با معرفی نسل کاملاً جدید سوناتا، هیوندای قصد دارد این نوار را به نوعی امضا و شاخصه طراحی در محصولاتش بدل سازد.
نوار کرومی در سوناتا ۲۰۲۰ درواقع مسیر چراغ روزتاب را ادامه میدهد و بازهم پنجرههای کناری را احاطه میکند.
البته گفته شده که احتمال دارد این تریم در نسخهای اسپرتتر (شاید نسخه N) جای خود را به تریم فلزی تیرهرنگ بدهد.
کلید دیجیتال
یکی از ویژگیهایی که با معرفی نسل جدید بامو سری ۷ چشم همگان را گِرد کرد و توجه فوقالعادهای را به خود معطوف ساخت، سوییچ هوشمند آن و ویژگیهای نوآورانهاش بود که البته برای یک سدان لوکس اندازه بزرگ طبیعی به نظر میرسید.
اما حالا هیوندای برای سوناتا و در سگمنتی که معمولاً خبری از چنین فناوریهای خاصی در آن نیست، یک سوییچ دیجیتال در نظر گرفته که به راحتی با تلفن همراه هوشمند مجهز به NFC ارتباط برقرار کرده و عملیاتی مثل باز و بسته کردن درها و پارک از راه دور را از طریق تلفن همراه ممکن میسازد.
این سوییچ همچنین دو ویژگی جالب دارد: یکی امکان تبدیل تلفن همراه اطرافیان به یک سوییچ موقت هنگامی که قصد رانندگی با خودروی شما را دارند؛ و دیگری قابلیت اعمال محدودیت برای عملکردهای تلفن همراهی که با سوییچ شما همگام شده، مثلا صرفاً امکان باز کردن در صندوق بار یا باز و بسته کردن درها.
سیستم صوتی Bose
دو شرکت هیوندای و بوز در اولین مراحل همکاری خود، برای سوناتا ۲۰۲۰ یک سیستم صوتی اختصاصی با کیفیت بسیار بالا و ویژگیهای خارقالعاده در نظر گرفتهاند.
این سیستم از امپلیفایر دیجیتال با ۱۲ کانالِ ایکوالایزر مجزا و فناوری پردازش دیجیتال سیگنالها سود میبرد که در نتیجه آن سرنشینان هرجای کابین که نشسته باشند در مرکز پخش امواج صدا قرار میگیرند و کیفیتی فوقالعاده را حس میکنند.
همچنین میزان و سطح صدا و EQ بهصورت خودکار با سرعت خودرو تنظیم میشود تا کیفیت در هیچ شرایطی افت نکند.