همه چیز درباره K 132 سدان جدید ایران خودرو

در واقع ایران خودرو پروژهای تحت عنوان کد فنی K آغاز کرده و قرار است سدان K۱۳۲ اولین خودرو از این خانواده باشد که به دست مشتریان میرسد. بعد از آن نیز نوبت به کراس اور K۱۲۵ میرسد که شاید تولید انبوه آن به سال ۱۴۰۱ موکول شود. اما درباره هاچ بک K۱۲۱ فعلا هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست. اما خودروی K132 بر روی پلتفرم PF۱ گروه پژو سیتروئن ساخته شده و مبنای آن خودروی پژو ۳۰۱ است. با نگاهی به تصاویر منتشر شده از K۱۳۲، مشخص است که بخشهایی از بدنه جانبی، کابین و فریم سقف این خودرو نیز با پژو ۳۰۱ مشترک بوده و بیشترین تغییرات در بخش طراحی جلو و عقب خودرو اعمال شده است.
کد خبر :
۸۱۶۹۳
بازدید :
۲۵۶۶۳

فرادید | اواخر سال ۹۸ بود که ایران خودرو از محصول جدید خود با نام K ۱۳۲ رونمایی کرد. در واقع K ۱۳۲ فیس لیفت خودروی فرانسوی تبار یعنی پژو ۳۰۱ بوده و قرار است این سدان تازه نفس بهمن ماه سال جاری وارد بازار شود. البته ایران خودرو برای سال ۱۴۰۰ در نظر دارد سه محصول -که شامل یک سدان با کد K ۱۳۲، یک کراس اور با کد K ۱۲۵ و همچنین یک هاچ بک با کد K ۱۲۱ میشود- را به سبد محصولات خود اضافه کند. با این حال سدان K ۱۳۲ پیش از دیگر محصولات جدید عرضه خواهد شد.
به گزارش فرادید، درمورد قیمت تمام شده این محصول هنوز اطلاعاتی منتشر نشده، اما با توجه به اینکه در حال حاضر بهای پژو ۳۰۱ فیس لیفت در تیپهای مختلف حدود ۱۳ تا ۱۷ هزار دلار است، به نظر میرسد K ۱۳۲ نیز با توجه به پیشرانه و امکانات قیمتی در بازه ۱۱ تا ۱۴ هزار دلار قیمت گذاری شود، که با دلار ۱۹ هزار تومانی قیمت حداقلی ۲۰۹ و حداکثری ۲۶۶ میلیون تومانی خواهد داشت.
طبق برنامه زمان بندی ایران خودرو، تولید این محصول جدید در بهمن ماه ۹۹ و احتمالا در ایام دهه فجر، آغاز خواهد شد. ظرفیت خط تولید K ۱۳۲ نیز ۴ دستگاه در ساعت است که البته در سال ۱۴۰۰ به ۳۰ دستگاه در ساعت خواهد رسید.
در واقع ایران خودرو پروژهای تحت عنوان کد فنی K آغاز کرده و قرار است سدان K۱۳۲ اولین خودرو از این خانواده باشد که به دست مشتریان میرسد. بعد از آن نیز نوبت به کراس اور K۱۲۵ میرسد که شاید تولید انبوه آن به سال ۱۴۰۱ موکول شود. اما درباره هاچ بک K۱۲۱ فعلا هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست.
این خودرو بر روی پلتفرم PF۱ گروه پژو سیتروئن ساخته شده و مبنای آن خودروی پژو ۳۰۱ است. با نگاهی به تصاویر منتشر شده از K۱۳۲، مشخص است که بخشهایی از بدنه جانبی، کابین و فریم سقف این خودرو نیز با پژو ۳۰۱ مشترک بوده و بیشترین تغییرات در بخش طراحی جلو و عقب خودرو اعمال شده است.
به گزارش فرادید، درمورد قیمت تمام شده این محصول هنوز اطلاعاتی منتشر نشده، اما با توجه به اینکه در حال حاضر بهای پژو ۳۰۱ فیس لیفت در تیپهای مختلف حدود ۱۳ تا ۱۷ هزار دلار است، به نظر میرسد K ۱۳۲ نیز با توجه به پیشرانه و امکانات قیمتی در بازه ۱۱ تا ۱۴ هزار دلار قیمت گذاری شود، که با دلار ۱۹ هزار تومانی قیمت حداقلی ۲۰۹ و حداکثری ۲۶۶ میلیون تومانی خواهد داشت.
طبق برنامه زمان بندی ایران خودرو، تولید این محصول جدید در بهمن ماه ۹۹ و احتمالا در ایام دهه فجر، آغاز خواهد شد. ظرفیت خط تولید K ۱۳۲ نیز ۴ دستگاه در ساعت است که البته در سال ۱۴۰۰ به ۳۰ دستگاه در ساعت خواهد رسید.
در واقع ایران خودرو پروژهای تحت عنوان کد فنی K آغاز کرده و قرار است سدان K۱۳۲ اولین خودرو از این خانواده باشد که به دست مشتریان میرسد. بعد از آن نیز نوبت به کراس اور K۱۲۵ میرسد که شاید تولید انبوه آن به سال ۱۴۰۱ موکول شود. اما درباره هاچ بک K۱۲۱ فعلا هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست.
این خودرو بر روی پلتفرم PF۱ گروه پژو سیتروئن ساخته شده و مبنای آن خودروی پژو ۳۰۱ است. با نگاهی به تصاویر منتشر شده از K۱۳۲، مشخص است که بخشهایی از بدنه جانبی، کابین و فریم سقف این خودرو نیز با پژو ۳۰۱ مشترک بوده و بیشترین تغییرات در بخش طراحی جلو و عقب خودرو اعمال شده است.

نمایی از پژو 301
در واقع پژو ۳۰۱ یکی از خودروهای پسابرجامی بود که تولید آن بنابر قرارداد ایران خودرو و پژو قرار بود در ایران و با قیمتی حدود ۶۰ میلیون تومان انجام شود، اما با توجه به تحریمهای آمریکا تولید آن معلق ماند. اما پس از مدتی ایران خودرو غافل گیرمان کرد و خبر داد که قرار است فیس لیفت داخلی پژو ۳۰۱ تحت عنوان K132 به تولید انبوه برسد
براساس گفته های معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو، تامین قطعات و اجزای این سدان تا سقف ۹۲ درصد از طریق داخل کشور تامین می شود و فعلا در ۸ درصد قطعات آن وابستگی به خارج از کشور وجود دارد.
مشخصات فنی، آپشن ها و تجهیزات سدان جدید ایران خودرو
مسئولان ایران خودرو در این رابطه عنوان داشته اند که با معرفی این نمونه همگان متوجه خواهند شد که دیگر این سدان ارتباطی به پژو ۳۰۱ فیس لیفت ندارد و در اکثر بخشها ویژگیهای متفاوتی نسبت به سدان فرانسوی را دنبال میکند. فاصله محوری، ظاهر کلی، اجزای کابین، سیستم برق و فنی، ساختار بدنه و… از جمله تفاوتهای میان K۱۳۲ نهایی با پژو ۳۰۱ خواهد بود. بنابر اعدای ایران خودرو این محصول با داخلی سازی ۹۲ درصدی ساخته خواهد شد.
بنابر آخرین اطلاعات دریافتی، ایران خودرو در نظر دارد در مقایسه با نمونه اولیه معرفی شده در جلسه هیات دولت، تغییرات اساسی تری را در ظاهر K۱۳۲ اعمال کند تا طرح جلو پنجره، چراغها و خطوط سپر متفاوت و پختهتر شود.

محصول نهایی این پروژه با دو نوع موتور و در دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک تولید خواهد شد.
گفته میشود در مرحله اول موتور EC۵ و گیربکس دستی بر روی این خودرو نصب خواهد شد. مشخصات سدان K۱۳۲ را با موتور EC۵ در جدول زیر آمده است.
اما ایران خودرو قصد دارد IKCO K۱۳۲ را با موتور EF۷ توبورشارژ پلاس و گیربکس اتوماتیک نیز تولید کند، موتوری که هم اکنون بر روی دنا توربوشارژ نصب شده که بازدهی خوبی نیز داشته است. پیشرانه ۱.۷ لیتری توربو TC۷ قدرتی برابر با ۱۵۰ اسب بخار در کنار گشتاور ۲۱۵ نیوتن متری را در اختیار راننده قرار میدهد.
در روز رونمایی از K۱۳۲ اولیه توسط حسن روحانی، با توجه به تصاویر منتشر شده مشخص بود که این خودرو تنها در بحث ظاهر جلو و عقب با پژو ۳۰۱ متفاوت است و حتی در بحث اجزای جانبی بدنه، سقف، شیشه ها، تریم داخلی و… کاملا با این سدان فرانسوی برابری میکند.
بنابر آخرین اطلاعات دریافتی، ایران خودرو در نظر دارد در مقایسه با نمونه اولیه معرفی شده در جلسه هیات دولت، تغییرات اساسی تری را در ظاهر K۱۳۲ اعمال کند تا طرح جلو پنجره، چراغها و خطوط سپر متفاوت و پختهتر شود.

محصول نهایی این پروژه با دو نوع موتور و در دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک تولید خواهد شد.
گفته میشود در مرحله اول موتور EC۵ و گیربکس دستی بر روی این خودرو نصب خواهد شد. مشخصات سدان K۱۳۲ را با موتور EC۵ در جدول زیر آمده است.
اما ایران خودرو قصد دارد IKCO K۱۳۲ را با موتور EF۷ توبورشارژ پلاس و گیربکس اتوماتیک نیز تولید کند، موتوری که هم اکنون بر روی دنا توربوشارژ نصب شده که بازدهی خوبی نیز داشته است. پیشرانه ۱.۷ لیتری توربو TC۷ قدرتی برابر با ۱۵۰ اسب بخار در کنار گشتاور ۲۱۵ نیوتن متری را در اختیار راننده قرار میدهد.
در روز رونمایی از K۱۳۲ اولیه توسط حسن روحانی، با توجه به تصاویر منتشر شده مشخص بود که این خودرو تنها در بحث ظاهر جلو و عقب با پژو ۳۰۱ متفاوت است و حتی در بحث اجزای جانبی بدنه، سقف، شیشه ها، تریم داخلی و… کاملا با این سدان فرانسوی برابری میکند.
حال با توجه به اطلاعات اعلام شده در جلسه معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو مشخص شده که نمونه نهایی K۱۳۲ تفاوتهای بیشتری از پژو ۳۰۱ فیس لیفت خواهد داشت. به گفته برخی منابع خبری در مرکز تحقیقات ایران خودرو و معاونت طراحی محصول این شرکت K۱۳۲ نهایی فاصله محوری متفاوت، ابعاد جدید و نمای جانبی متفاوت نسبت به پژو ۳۰۱ خواهد داشت. همچنین کابین این خودرو طراحی مختص خود را دارد و تریم داخلی آن شباهتی به پژو ۳۰۱ ندارد.

آن طور که مشخص است، K۱۳۲ با توجه به استانداردهای جدید در تمام نسخهها با سیستم کنترل پایداری الکتریکی عرضه میشود و بخشی از تستهای این سامانه در خارج از کشور برگزار شده و برخی دیگر از بررسیهای این سیستم، با توجه به شرایط آب و هوایی در ماههای آتی برگزار خواهد شد. ایران خودرو K۱۳۲ با دو تیپ فنی اصلی به بازار میآید که نمونه ساده به پیشرانه ۱٫۶ لیتری EC۵ با قدرت ۱۱۰ تا ۱۱۳ اسب بخار مجهز است. این نسخه قدرت خود را به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته BE۴ به چرخهای جلو میرساند. در نمونه کاملتر K۱۳۲ پیشرانه EF۷ توربو و EF۷ توربو پلاس (TC۷ و TC۷ پلاس) نصب میشود. این پیشرانهها قابلیت تولید ۱۵۰ و ۱۶۷ اسب بخار را دارند و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE این توان را به چرخهای جلوی این سدان ملی میرساند.
با توجه به زیرساختهای ایجاد شده نسخه نهایی K۱۳۲ با تریم داخلی چرم و پارچه عرضه میشود و امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، سانروف، تهویه الکتریکی، نمایشگر لمسی، کروز کنترل، صندلیهای جلو برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی، کیسه هوای جلو و جانبی و… در آن دیده خواهد شد.
۰