«شاهین» سدان جدید سایپا چه ویژگیهایی دارد؟
براساس اطلاعاتی که سایپا منتشر کرده، شاهین S نمونه پایه سدان جدید این شرکت خواهد بود و نمونههای کاملتر با پسوند G و… به بازار عرضه خواهند شد. با این حال قرار است این سدان رده C با پیشرانه TCM۱۵ به بازار بیاید. این پیشرانه ۱۵۰۳ سی سی حجم دارد و با ۸ سوپاپ و سامانه توربو شارژ، ۱۰۸ تا ۱۲۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۵ تا ۱۷۷ نیوتن متر در اختیار راننده میگذارد. جعبه دنده ۵ سرعته جدید سایپا نیز بر روی این خودرو قرار میگیرد و توان پیشرانه را به چرخهای جلوی خودروی میرساند.
کد خبر :
۸۳۴۹۰
بازدید :
۱۷۸۲۸
فرادید | تیرماه سال ۹۷ بود که شرکت سایپا از محصول جدید خود با نام "رهام" رونمایی کرد. اما یک سال بعد با تغییر مدیریت در این شرکت "رهام" به "شاهین" تغییر نام داد. با این حال دو سال از معرفی شاهین میگذرد، اما به دلیل تحریم شرکتهای خودروساز ایرانی تاکنون "شاهین" وارد بازار نشده است. اما بر اساس اعلام مسئولان سایپا، قرار است سدان جدید این شرکت دی ماه سال جاری به مشتریان تحویل داده شود.
به گزارش فرادید، شرکت سایپا از خردادماه سال جاری، پیش فروش محصولات جدید خود، از جمله "شاهین" را آغاز کرده و قرار است در موعد دی، بهمن و اسفند ۹۹ خودروهای پیش فروش را تحویل دهد.
به گزارش فرادید، شرکت سایپا از خردادماه سال جاری، پیش فروش محصولات جدید خود، از جمله "شاهین" را آغاز کرده و قرار است در موعد دی، بهمن و اسفند ۹۹ خودروهای پیش فروش را تحویل دهد.
در مورد نام این خودرو هم، شرکت سایپا میگوید برای حمایت از پرنده "شاهین" ایران، از نام شاهین بهره گرفته است. این در حالی است که نام شاهین پیش از انقلاب در شرکت پارس خودرو که هم اکنون زیر مجموعه سایپا است، برای خودروی آمریکایی رامبلر که ساخت شرکت آمریکن موتور بود و در این شرکت مونتاژ شد، استفاده میشد.
براساس گزارش ها، «خودروی شاهین» نخستین محصول سایپا با پلتفرم جدید "SP" این شرکت است که بنا به برنامه ریزی مسئولان سایپا، قرار است مبدا تمام محصولات جدید این شرکت باشد، یعنی علاوهبر نسخه سدان که شاهین است، محصولات دیگری نیز با این پلتفرم در سگمنت کراساوور وارد بازار میشود. البته این احتمال هم وجود دارد که در آیندهای نزدیک، شرکت سایپا نسخه هاچ بک بر روی پلتفرم SP را معرفی کند.
با این حال بررسی تصاویر و ویدیوهایی تبلیغاتی «شاهین» نشان میدهد که این خودو با سطح امکانات و تیپ بندیهای مختلف به بازار خواهد آمد.
از سوی دیگر با توجه به سیاستهای جدید نام گذاری محصولات در گروه سایپا، مشخص است که شاهین هم مانند نمونههای جدید «ساینا» و «کوییک»، با پسوندهای S و G و… به بازار میآید. همچنین در پیش فروشهای اخیر سایپا برای محصول جدید، نام «شاهین S» در مراسم قرعه کشی دیده میشد.
با این وجود، سایپا اعلام کرده که شاهین در گام نخست در دو تیپ S و G وارد بازار خواهد شد، که مدل G نسخه فول و تیپ S نمونه پایه شاهین خواهند بود.
براساس گزارش ها، «خودروی شاهین» نخستین محصول سایپا با پلتفرم جدید "SP" این شرکت است که بنا به برنامه ریزی مسئولان سایپا، قرار است مبدا تمام محصولات جدید این شرکت باشد، یعنی علاوهبر نسخه سدان که شاهین است، محصولات دیگری نیز با این پلتفرم در سگمنت کراساوور وارد بازار میشود. البته این احتمال هم وجود دارد که در آیندهای نزدیک، شرکت سایپا نسخه هاچ بک بر روی پلتفرم SP را معرفی کند.
با این حال بررسی تصاویر و ویدیوهایی تبلیغاتی «شاهین» نشان میدهد که این خودو با سطح امکانات و تیپ بندیهای مختلف به بازار خواهد آمد.
از سوی دیگر با توجه به سیاستهای جدید نام گذاری محصولات در گروه سایپا، مشخص است که شاهین هم مانند نمونههای جدید «ساینا» و «کوییک»، با پسوندهای S و G و… به بازار میآید. همچنین در پیش فروشهای اخیر سایپا برای محصول جدید، نام «شاهین S» در مراسم قرعه کشی دیده میشد.
با این وجود، سایپا اعلام کرده که شاهین در گام نخست در دو تیپ S و G وارد بازار خواهد شد، که مدل G نسخه فول و تیپ S نمونه پایه شاهین خواهند بود.
مشخصات فنی و امکانات "شاهین"
براساس اطلاعاتی که سایپا منتشر کرده، شاهین S نمونه پایه سدان جدید این شرکت خواهد بود و نمونههای کاملتر با پسوند G و… به بازار عرضه خواهند شد. با این حال قرار است این سدان رده C با پیشرانه TCM۱۵ به بازار بیاید. این پیشرانه ۱۵۰۳ سی سی حجم دارد و با ۸ سوپاپ و سامانه توربو شارژ، ۱۰۸ تا ۱۲۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۵ تا ۱۷۷ نیوتن متر در اختیار راننده میگذارد. جعبه دنده ۵ سرعته جدید سایپا نیز بر روی این خودرو قرار میگیرد و توان پیشرانه را به چرخهای جلوی خودروی میرساند.
دو کیسه هوا، سانروف، فرمان کمکی برقی، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، سنسور و دوربین عقب، تریم داخلی چرم و پارچه، سامانه GSI و BCM، سانروف، تهویه اتوماتیک، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی و… از جمله امکانات سایپا شاهین است.
دو کیسه هوا، سانروف، فرمان کمکی برقی، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، سنسور و دوربین عقب، تریم داخلی چرم و پارچه، سامانه GSI و BCM، سانروف، تهویه اتوماتیک، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی و… از جمله امکانات سایپا شاهین است.
«شاهین S» دارای دو کیسه هوا و ترمزهای دیسکی است. در این خودرو سامانههای ABS، EBD و BA وجود دارد و به احتمال زیاد با توجه به قوانین جدید استاندارد، نمونه پایه شاهین هم به سامانه کنترل پایداری مجهز خواهد بود. فرمان کمکی برقی، رینگ فولادی، چراغ روشنایی روز، شیشهها و آینههای برقی، تریم داخلی پارچه ای، تهویه دستی، سامانه تعویض دنده GSI و… از جمله امکانات شاهین S. است.
نمونههای کاملتر یعنی «شاهین G» به سانروف، صندلیهای برقی جلو، فرمان کمکی برقی، سانروف، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، تریم داخلی چرم، نمایشگر لمسی، سنسور پارک و دوربین عقب، استارت دکمه ای، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، سیستم کنترل پایداری و… مجهز است.
شاهین در نسخه دندهای به پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۸ سوپاپ توربو مجهز است. این پیشرانه ۱۰۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر تولید میکند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت را به چرخهای جلو دارد.
«سایپا شاهین» ایمن است؟
سایپا بهلطف پلتفرم جدید SP، حالا به فکر حضور جدیترش در بازار روسیه و اروپای شرقی است تا جاییکه برخی از مسئولان سایپا، از انجام تستهای تصادف آن در موسسه ایمنی euroNCAP خبر دادهاند؛ اتفاقی که تاکنون در صنعت خودروسازی ایران، سابقه نداشته است.
طبق گفته مدیران سایپا، شاهین ۳ ستاره از موسسه ایمنی euroNCAP اروپا را کسب کرده است. این ادعا البته توسط منبع مستقل دیگری تا کنون تایید نشده است.
مهدی رادمنش مدیر بخش تحقیق و توسعه محصولات سایپا در این باره گفته است که "سایپا شاهین، خودرویی است که تمام تستهای آن در اروپا انجام شده و سه ستاره کیفیت به دست آورده است.
مهدی رادمنش مدیر بخش تحقیق و توسعه محصولات سایپا در این باره گفته است که "سایپا شاهین، خودرویی است که تمام تستهای آن در اروپا انجام شده و سه ستاره کیفیت به دست آورده است.
قیمت «شاهین» چقدر است؟
هنوز به صورت رسمی سایپا قیمت دقیقی را برای شاهین اعلام نکرده است. اما آنچه که به نظر میرسد، نسخه پایه این خودرو یعنی سایپا شاهین S. با قیمتی مشابه به دنا پلاس تیپ ۱ به بازار میآید. احتمال آن زیاد است که در زمان تحویل و در صورت ثبات اقتصادی، شاهین S. با قیمتی نزدیک ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار گیرد.
سایپا در زمان پیش فروش این خودرو مبلغ ۸۰ میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت تعیین کرده بود.
سایپا در زمان پیش فروش این خودرو مبلغ ۸۰ میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت تعیین کرده بود.
جزئیات پلتفرم SP سایپا
سایپا در پلتفرم SP علاوه بر گیربکس دستی، از گیربکس اتومات هم استفاده میکند. البته این گیربکس، همان گیربکس CVT جدیدی نیست که شرکت پانچ بلژیک آنرا برای ساینا اتومات و کوییک اتومات ساخته است؛ این گیربکس جدید را شرکت هیوندای پاور تک، یا اختصاراً HPT، به سفارش مگاموتور ساخته است.
شروع همکاری مگاموتور با HPT به اوایل سال ۹۵ برمیگردد. در آن زمان سایپا برای SP ۱۰۰ سفارش جعبهدندهای اتومات را داد که میتوانست تا ۱۷۰ نیوتنمتر گشتاور را منتقل کند. در پاییز ۹۶ نیز محمدرضا شیخ عطار (مدیرعامل وقت مگاموتور)، قرارداد فاز دوم همکاری با HPT را به امضا رساند؛ در این فاز، شرکت HPT باید جعبهدندهای با توانایی انتقال ۲۷۰ نیوتنمتر را برای خودروهای SP ۰ و همچنین کراساورهای SP میساخت. وجود این دو جعبهدنده مختلف، احتمال عرضه دو پیشرانه مختلف را برای پلتفرم SP سایپا، بیشتر میکند.
علاوهبر گیربکس، صندلیهای پلتفرم SP نیز با همکاری کرهایها ساخته شده. مدیرعامل سایپا آذین خودرو هرچند اشارهای به نام این شرکت کرهای نکرده است، اما در تابستان ۹۶ گفته بود که این شرکت کرهای، تامینکننده اصلی صندلیهای گروه جنرال موتورز آمریکاست. بنابه گفتههای آقای نخعی، این صندلیها تا ۱۰ الی ۱۲ سال آینده با استانداردهای روز دنیا همخوانی دارند.
۰