متفاوتترین خودروی مزدا؛ هرگز تولید نشد
این خودروی چمدانی از یک موتور ۰.۰۳۴ لیتری بنزینی دو زمانه استفاده میکرد که برابر با ۱.۷ اسب بخار خروجی داشت. بیشینه سرعت آن نیز برابر با ۳۰ کیلومتر برساعت محاسبه شد.
کد خبر :
۸۸۴۲۲
بازدید :
۱۳۶۳۹
مازیار دانیالی | مزدا یکی از مطرحترین کمپانیهای جهان است که همواره محصولات باکیفیتی را روانه بازار بین المللی کرده است، اما نام این کمپانی با خلاقیتها و اختراعات بسیاری پیوند خورده که ارزشمندی این برند را در تاریخ صنعت خودرو جاودانه کرده است.
مزدا کوزمو یک محصول اسپرت بود که نامش به عنوان اولین خودروی تولید انبوه مجهز به موتور وانکل در جهان ثبت شد. در دهه ۹۰ نیز مزدا اولین خودروسازی بود که از نمایشگر لمسی و مسیریاب ماهوارهای در محصولاتش استفاده کرد.
استفاده از دو موتور روتاری بهم پیوسته دردهه ۷۰ میلادی، توربوشارژ روی موتور روتاری در دهه ۸۰، استفاده از دربهای کوچک خودکشی عقب برای اولین بار در کوپه آر اکس ۸ که بعدها در اف جی کروزر تویوتا نیز کپی شد و بسیاری از پتنتهای دیگر نیز در اختیار این مجموعه قرار دارد.
اما برای آشنایی با یکی از متفاوتترین اختراعات مزدا باید به سالهای آغازین دهه ۹۰ میلادی بازگردیم تا یک چمدان متفاوت را ملاقات کنیم! مزدا نام اختراع خود را خودروی چمدانی گذاشته بود و همانطور که از نامش مشخص است شامل یک چمدان بود که با تغییر حالت تبدیل به یک خودرو کوچک واقعی میشد!
این محصول نتیجه تلاش ۷ مهندس در مجموعه مزدا بود. خودرو درون یک چمدان برند سامسونیت با ابعادد ۵۷ در ۷۵ سانتیمتر قرار داده شد و پس از باز کردن درب چمدان فقط ۱ دقیقه زمان برای سرهم کردن برخی از قطعات خودروی درون آن، زمان لازم بود.
این خودروی چمدانی از یک موتور ۰.۰۳۴ لیتری بنزینی دو زمانه استفاده میکرد که برابر با ۱.۷ اسب بخار خروجی داشت. بیشینه سرعت آن نیز برابر با ۳۰ کیلومتر برساعت محاسبه شد.
این محصول جالب هیچگاه به خط تولید انبوه نزدیک نشد و یکی از علتهای اصلی آن؛ وزن ۳۲ کیلوگرمی چمدان عنوان شد که عملا حملش را به کار دشواری برای کاربر تبدیل میکرد.
مزدا کوزمو یک محصول اسپرت بود که نامش به عنوان اولین خودروی تولید انبوه مجهز به موتور وانکل در جهان ثبت شد. در دهه ۹۰ نیز مزدا اولین خودروسازی بود که از نمایشگر لمسی و مسیریاب ماهوارهای در محصولاتش استفاده کرد.
استفاده از دو موتور روتاری بهم پیوسته دردهه ۷۰ میلادی، توربوشارژ روی موتور روتاری در دهه ۸۰، استفاده از دربهای کوچک خودکشی عقب برای اولین بار در کوپه آر اکس ۸ که بعدها در اف جی کروزر تویوتا نیز کپی شد و بسیاری از پتنتهای دیگر نیز در اختیار این مجموعه قرار دارد.
اما برای آشنایی با یکی از متفاوتترین اختراعات مزدا باید به سالهای آغازین دهه ۹۰ میلادی بازگردیم تا یک چمدان متفاوت را ملاقات کنیم! مزدا نام اختراع خود را خودروی چمدانی گذاشته بود و همانطور که از نامش مشخص است شامل یک چمدان بود که با تغییر حالت تبدیل به یک خودرو کوچک واقعی میشد!
این محصول نتیجه تلاش ۷ مهندس در مجموعه مزدا بود. خودرو درون یک چمدان برند سامسونیت با ابعادد ۵۷ در ۷۵ سانتیمتر قرار داده شد و پس از باز کردن درب چمدان فقط ۱ دقیقه زمان برای سرهم کردن برخی از قطعات خودروی درون آن، زمان لازم بود.
این خودروی چمدانی از یک موتور ۰.۰۳۴ لیتری بنزینی دو زمانه استفاده میکرد که برابر با ۱.۷ اسب بخار خروجی داشت. بیشینه سرعت آن نیز برابر با ۳۰ کیلومتر برساعت محاسبه شد.
این محصول جالب هیچگاه به خط تولید انبوه نزدیک نشد و یکی از علتهای اصلی آن؛ وزن ۳۲ کیلوگرمی چمدان عنوان شد که عملا حملش را به کار دشواری برای کاربر تبدیل میکرد.
۰