رونمایی از اولین فراری با موتور شش سیلندر هیبرید

فراری میگوید استفاده از موتور شش سیلندر و موتور الکتریکی در مدل ۲۹۶ نهتنها تاثیری منفی بر ماشین نداشته، بلکه باعث شده در بسیاری جنبهها ماشینی بهتر باشد. فراری حتی به طرفداران سنتی خود اطمینان داده که صدای موتور ۲۹۶ به صدای موتورهای هشت و دوازده سیلندرش شبیه است.

همگام با تغییر روند بازار خودرو به سمت ماشینهای الکتریکی، فراری جدیدترین مدل خود را با قوای محرکه هیبرید به بازار عرضه میکند. فراری ۲۹۶ جیتیبی، که هفته گذشته رونمایی شد، دومین مدل کارخانه با موتور الکتریکی و اولین فراری با موتور شش سیلندر است.
برای فراری که موتورهای دوازده و هشت سیلندر بخشی از هویتش را شکل داده، استفاده از موتور شش سیلندر تغییری بزرگ و جنجالی است. خودروساز ایتالیایی در دهه شصت و هفتاد میلادی مدلهایی ارزانتر را با موتور شش سیلندر تولید کرد، اما آن زمان هم برای حفظ اعتبار نام فراری، این ماشینها با نام "دینو" به بازار عرضه شد.

فراری میگوید استفاده از موتور شش سیلندر و موتور الکتریکی در مدل ۲۹۶ نهتنها تاثیری منفی بر ماشین نداشته، بلکه باعث شده در بسیاری جنبهها ماشینی بهتر باشد. فراری حتی به طرفداران سنتی خود اطمینان داده که صدای موتور ۲۹۶ به صدای موتورهای هشت و دوازده سیلندرش شبیه است.
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین ۲.۹ ثانیه و حداکثر سرعتش بیش از ۳۳۰ کیلومتر در ساعت است. مجموع قوای محرکه ماشین ۸۳۰ اسب بخار است. قیمت پایه ماشین در ایتالیا ۲۶۹ هزار یورو (حدود ۳۲۰ هزار دلار) است. یک مدل قویتر از این ماشین هم با قیمت پایه ۳۰۲ هزار یورو فروخته میشود.

قوانین مبارزه با آلودگی هوا فراری و رقیبانش مانند لامبورگینی و مکلارن را ناگزیر کرده تا از موتورهای هیبرید در محصولاتشان استفاده کنند.
فراری اعلام کرده که اولین مدل کاملا الکتریکی خود را در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهد کرد. این کارخانه قرار است سال آینده اولین مدل شاسیبلندش را به بازار عرضه کند که به احتمال زیاد از قوای محرکه هیبریدی مشابه با مدل ۲۹۶ استفاده خواهد کرد.

I-Pace تنها مدل جگوار است که تولیدش پس از سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد یافت
تعریف تازه از جگوار
بخش دیگر برنامه آقای بولور برای جگوار، تبدیل این کارخانه به خودروسازی لوکستر است. جگوار در حال حاضر خود را رقیبی برای بنز و بامو میبیند، اما محصولات آینده این شرکت برای رقابت با شرکتهایی نظیر پورشه و بنتلی طراحی خواهند شد.
آقای بولور در مصاحبه با هفته نامه انگلیسی اتواکسپرس گفت: "مشکل این است که مشتریان ماشینهای ما را میبینند، تست میکنند و خوششان میآید، اما باز میروند آئودی و بامو میخرند. مردم دوست دارد جنس اصل بخرند. ما اصل نیستیم. ما جگوار را اصیلتر، گرانتر و متفاوت از آنها [آئودی و بامو]معرفی نکردیم. "
آقای بولور میگوید قیمت محصولات آینده جگوار از صد هزار پوند (۱۴۰ هزار دلار) به بالا خواهد بود. او همچنین بدون ارائه جزییات گفته که طرح مدلهای جدید نهایی شده است. اتواکسپرس میگوید این مدلها شامل دو شاسیبلند و یک مدل اسپرت دونفره است.

اینفینیتی QX۶۰ پرفروشترین مدل کارخانه است
شانس دوباره برای اینفینیتی
خودروساز لوکس ژاپنی که زیرمجموعه نیسان است، چند سالی است که با مشکلات مالی و کاهش فروش دست و پنجه نرم میکند. فروش شرکت در سال گذشته میلادی ۳۵ درصد در سراسر جهان کاهش یافت و وضعیتش در آمریکا، بزرگترین بازار این کارخانه، چندان تعریفی ندارد.
اما این وضعیت بد ممکن است با موفقیت نسل جدید مدل QX۶۰ تغییر کند. پرفروشترین مدل کارخانه علاوه بر چهرهای تازه، به فنآوریهای روز مجهز شده و پیمان کارگر، مدیر کارخانه معتقد است با آمدنش فروش اینفینیتی تا پایان سال افزایش چشمگیری خواهد یافت.

اتاق نسل جدید QX ۶۰ لوکستر شده است
مهمترین تغییر در جلوپنجره خودرو است که به گفته طراحان اینفینیتی با الهام از اوریگامی (هنر ژاپنی کاغذ و تا) طراحی شده است. چراغهای جلو نازکتر شده و بدنه عضلانیتر است تا ماشین اسپرتتر به نظر آید. داخل ماشین هم از قبل لوکستر است. داشبورد کاملا با چرم پوشانده شده و علاوه بر نمایشگر ۱۲.۳ اینچی روبروی راننده، یک نمایشگر ۱۲.۳ اینجی هم به صورت استاندارد در وسط داشبورد قرار دارد.
فروش نسل جدید QX۶۰ قرار است از پاییز امسال در آمریکا آغاز شود. مدلی از این ماشین هم سال آینده میلادی با همکاری کارخانه دانگفنگ در چین تولید خواهد شد.

پس از سال ۲۰۳۳ همه محصولات آئودی الکتریکی خواهد بود
آئودی الکتریکی
طبق برنامه اعلام شده، آخرین نسل از محصولات بنزینی و دیزل آئودی تا سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه میشود و تا سال ۲۰۳۳ فروخته خواهد شد. آئودی اعلام کرده که پس از آن تنها برخی مدلهای بنزینی و دیزل در کارخانه شرکایش در چین تولید خواهد شد. رسانهها گمانهزنی کردهاند که آخرین مدل بنزینی آئودی، شاسیبلند بزرگ Q۸ خواهد بود که در سال ۲۰۲۶ به بازار خواهد آمد.
همزمان فولکسواگن اعلام کرده که از سال ۲۰۳۵ تنها ماشینهای الکتریکی در بازار اروپا عرضه خواهد کرد. کلاوس زلمر، مدیر فولکسواگن به یک مجله آلمانی گفته که عرضه ماشینهای بنزینی و دیزل در بازارهای آمریکا و چین هم بعدا متوقف خواهد شد.
آقای زلمر در گفتگو با ماهنامه مرکور گفته که در آمریکای جنوبی و آفریقا به دلیل کمبود زیرساختها و نبودن انگیزه سیاسی برای استفاده از ماشینهای الکتریکی، فروش ماشینهای بنزینی و دیزل برای مدتی طولانی ادامه خواهد داشت.
بنتلی، عضو دیگر گروه فولکسواگن هم ماه گذشته اعلام کرد که از سال ۲۰۳۰ به بعد تنها ماشینهای الکتریکی خواهد ساخت.