نقاشی 300 سالۀ انگلیسی در یک «سطل زباله» در نیویورک پیدا شد

در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از محل نگهداری قبلی این اثر در دست نیست. پرسش اینست که چگونه این نقاشی بعد از سه قرن از استودیوی یک نقاش برجسته در انگلستان سر از زبالههای نیویورک درآورده است؟
فرادید| یک علاقهمند به آثار عتیقه خوششانس، سال گذشته حین زبالهگردی در سطل زبالههای هادسون در نیویورک با کشف حیرتانگیزی روبهرو شد. او حین جستوجوی زبالهها، به طور اتفاقی یک نقاشی با خودکار و مرکب پیدا کرد که معلوم شد اثر نقاش پرتره مشهور انگلیسی، جورج رامنی (George Romney) است. این کشف غیرمنتظره قرار است ماه آینده در لندن به حراج گذاشته شود.
به گزارش فرادید، یابنده این اثر که نامش فاش نشده، در بیانیهای گفته: «وقتی اولین بار آن را در سطل زباله پیدا کردم، به نظر جالب رسید، ولی اصلاً نمیدانستم تقریباً ۳۰۰ سال قدمت دارد. بعد از اینکه آن را به خانه بردم و تحقیقاتی کردم، باورم نمیشد. چطور این نقاشی از قرن هجدهم میلادی انگلستان سر از سطل زبالههای نیویورک درآورد است؟»
این نقاشی روی قاب خود عنوان G. Romney را دارد و مُهر استودیوی هنرمند پشت آن ثبت شده است. کارشناسان هویت آن را تأیید کردهاند و قرار است روز ۱۲ مارس در خانه حراج رُزبِری لندن به فروش گذاشته شود. پیشبینی قیمت آن بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ پوند (۷۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار) است.
رامنی یکی از نقاشان برجسته پرترههای اجتماعی در بریتانیای قرن هجدهم بود و آثارش در مجموعههای معتبر بینالمللی زیادی از جمله موزه متروپولیتن نیویورک، موزه هنر شیکاگو، گالری ملی هنر، موزه هنر فیلادلفیا و گتی در ایالات متحده نگهداری میشوند.
کاشف به عمل آمده که این نقاشی توسط متخصصان حراج به شاهکاری در موزه فریک مرتبط شده که کمتر از ۲۰۰ مایل با محلی که در آن پیدا شده فاصله دارد.
بر اساس یادداشت پشت قاب به نظر میرسد این نقاشی پرترهای اولیه از هنریتا گریول، کنتس واریک باشد. به گفته خانه حراج رُزبِری، نقاشی یافتشده در واقع طراحی مقدماتی نقاشی پرترهی رنگ روغن (۱۷۸۷ تا ۱۷۸۹) از همان کنتس با دو فرزندش است که در موزه فریک نگهداری میشود. در هر دو نقاشی، کنتس در حالت نشسته است. خانواده گریول از حامیان و دوستان رومنی بودند.
لارا لوو-باسیروف، رئیس بخش «استادان قدیمی، نقاشیهای بریتانیایی و اروپایی» در رُزبری گفته که این اثر نمونهای از سبک پخته رامنی در اواخر دهه ۱۷۸۰ است، چرا که «با خطوط ساده و روان و به ظاهر فیالبداهه اجرا شده است. این نقاشی به عنوان یک طرح مقدماتی، نگاهی جذاب و صمیمی به روش کاری هنرمند ارائه میدهد. »
اگرچه رامنی بیشتر به خاطر نقاشیهای روغنی که معمولاً به دهها هزار دلار فروخته میشوند، شناختهشده است، طراحهای او با خودکار و مرکب اغلب در حراجها ظاهر میشوند و معمولاً به مبالغی تا حدود ۳۰۰۰ دلار به فروش میرسند. به گفته پایگاه دادههای Artnet Price، «مطالعهی یک زن نشسته» و «مطالعهای یک زن ایستاده» هر کدام به ترتیب به قیمت ۱۶۶۴ پوند (۲۱۰۵ دلار) و ۸۹۶ پوند (۱۱۳۳ دلار) در حراج بونهامز لندن در ۱۸ فوریه به فروش رسیدند.
الکس کیدسون، نویسنده کتاب فهرست آثار جامع رامنی در سال ۲۰۱۵، تأیید کرده که این اثر به هنرمند قرن هجدهم تعلق دارد. با این حال، او معتقد است این نقاشی ممکن است برای پرتره گمشده دیگری از کنتس واریک کشیده شده باشد که فقط از راه یک حکاکی برای ما شناختهشده است. او همچنین اشاره کرد «رامنی تعداد زیادی پرتره از زنان نشسته در همان زمان کشیده که ممکن است این نقاشی هم جزو آنها باشد.»
در هر صورت، هیچ چیزی از محل نگهداری قبلی این اثر، پیش از آنکه سال گذشته در سطل زباله پیدا شود، مشخص نشده است. پرسش اینست که چگونه این نقاشی در طول قرنها از استودیوی یک نقاش برجسته در انگلستان سر از زبالههای نیویورک درآورده است؟ این پرسش همچنان یک معمای جالب باقی میماند. عجیب اینست که این نخستین بار نیست که یک اثر هنری باارزش از سطل زباله نجات مییابد.
مترجم: زهرا ذوالقدر