(ویدئو) ۱۰ تکنیک کونگ فو در فیلم ها که بسیار ساده به نظر می رسند اما در واقع بسیار سخت هستند

(ویدئو) ۱۰ تکنیک کونگ فو در فیلم ها که بسیار ساده به نظر می رسند اما در واقع بسیار سخت هستند

در فیلم‌های کونگ فویی، شخصیت‌ها اغلب از حرکاتی استفاده می‌کنند که اجرای آنها نسبتاً ساده به نظر می‌رسد، اما برای به کار بردن موفقیت آمیز آن سال ها تمرین نیاز است. در این مطلب شما را با ۱۰ مورد از این تکنیک ها آشنا خواهیم کرد.

کد خبر : ۲۳۱۵۳۴
بازدید : ۱۱

فیلم‌های کونگ فویی به خاطر صحنه‌های مبارزه خیره‌کننده‌شان که در آن شخصیت‌ها تسلط خود در هنرهای رزمی را به رخ می کشند، مشهور هستند. با توجه به اینکه اکثر مبارزات روی پرده عمدتاً از قبل طراحی شده است، عمده حرکات نمایش داده شده در این فیلم ها، در مبارزات واقعی موثر نخواهند بود. با این اوصاف، برخی از تکنیک‌های کونگ فوییی سینمایی نقشی محوری در آن سبک مبارزه داشته و توسط متخصصان این حرفه تمرین و تکمیل شده‌اند. در فیلم‌های کونگ فویی، شخصیت‌ها اغلب از حرکاتی استفاده می‌کنند که اجرای آنها نسبتاً ساده به نظر می‌رسد، اما برای به کار بردن موفقیت آمیز آن سال ها تمرین نیاز است. در این مطلب شما را با ۱۰ مورد از این تکنیک ها آشنا خواهیم کرد.

۱۰- لگد به سمت عقب

جت لی در Fist of Legend (۱۹۹۴)

ضربه با پا به عقب یک تکنیک نسبتاً جهانی است که در چندین سبک مبارزه از جمله کاراته، موی تای، تکواندو، کیک بوکسینگ و غیره یافت می شود. اگرچه ممکن است پر زرق و برق ترین حرکت نباشد، ضربه پا به سمت عقب کاربرد نامحدودی دارد. برای انجام این حرکت تهاجمی، فرد باید ۱۸۰ درجه بچرخد و با پای خود در جهت بالا ضربه بزند.

دشواری این حرکت در واقع انجام آن نیست، بلکه اجرای صحیح آن است. برای مؤثر بودن این حرکت، باید حرکت پا و انعطاف پذیری مناسب برای ایجاد نیروی چرخشی لازم وجود داشته باشد. هنگامی که این حرکت با تکنیک مناسب انجام شود، گشتاور زیادی ایجاد می کند و حریفان را پرت می کند. در فیلم Fist of Legend، جت لی یک ضربه به سمت عقب عالی را به نمایش می گذارد و آن را خیلی ساده جلوه می دهد. در حالی که جت لی می چرخد، قدرت ضربه ای قابل توجه در پشت این حرکت ایجاد می کند که یکی از شاگردان را به سمت عقب پرت می نماید.

tigress-doing-a-split-in-kung-fu-panda_11zon

۹- باز کردن پاها

ببر ماده در Kung Fu Panda (۲۰۰۸)

مانند کاربرد آن در زندگی واقعی، باز کردن کامل پاها در کونگ فو معمولاً به عنوان یک تمرین کششی برای افزایش مهارت برای مبارزات آینده استفاده می شود. در حالی که اجرای آن لزوماً ساده ترین حرکت به نظر نمی رسد، بسیاری از مردم بر این باورند که می توانند این حرکت را اجرا کنند و وقتی متوجه می شوند چقدر سخت است به طرز ناخوشایندی شگفت زده می شوند. برای انجام درست این حرکت، انعطاف و تمرین زیادی لازم است.

در زمینه کونگ فو، باز کردن پاها عمدتاً در سناریوهای غیر رزمی انجام می شود. با این حال، فیلم‌ها اغلب محدودیت‌های توانایی انسان را به بوته آزمایش گذاشته و چنین تصویرسازی می کنند که چگونه می‌توان این نوع حرکات را در نبرد به کار برد. در حالی که اینها برای یک مبارزه در زندگی واقعی امکان پذیر نیستند، تاثیرگذاری آنها قابل توجه است. در پاندای کونگ فو کار، باز کردن پاها بخش مهمی از آموزش کونگ فو بود. همانطور که استاد شیفو (داستین هافمن) می‌گوید، «سالها طول می‌کشد تا انعطاف‌پذیری فرد بهبود یابد، و سال‌ها بیشتر طول می‌کشد تا بتوان آن را در نبرد به کار برد.»

۸- ضربه با کف دست

بروس لی در Enter the Dragon (۱۹۷۳)

ضربه کف دست که اغلب به عنوان کف دست آهنین شناخته می شود، یک تکنیک رزمی است که اغلب در کونگ فو استفاده می شود. برخلاف ضربه مشت سنتی، ضربه کف دست از نیروی تولید شده توسط پاشنه دست استفاده می‌کند که می‌تواند نیروی قابل توجهی ایجاد کند. علاوه بر این، ضربه کف دست در مقایسه با مشت زدن سنتی می تواند یک حرکت کم خطرتر باشد. این حرکت خیلی ساده به نظر می رسد اما درست اجرا کردن آن دشوار است.

دشواری این حرکت عمدتاً حول نحوه دراز کردن دست، استفاده صحیح از پاشنه دست و محل وارد شدن ضربه است. به طور کلی، بهتر است با چانه، بینی یا پیشانی حریف برخورد کند تا بیشترین آسیب را وارد نماید. بروس لی در مبارزه خود با اوهارا (باب وال) در فیلم اژدها وارد می شود، انجام بی عیب و نقص ضربه کف دست را نشان می دهد. در حالی که دست خود را به سمت بالا دراز می کند، اوهارا را با یک حرکت سریع به زمین می اندازد.

۷- ضربات مشت رگباری

دونی ین در Ip Man (۲۰۱۰)

مشت های زنجیری از وینگ چون، یک سبک رزمی که از سبک های کونگ فو به شمار می آید، گرفته شده است. از منظر بیرونی، به نظر می رسد ضربات مشت رگباری یا زنجیری به راحتی قابل تکرار هستند. از این گذشته، اساساً این حرکت فقط پرتاب مشت های متوالی است. اما اجرای صحیح این تکنیک به ریتم و استقامت زیادی نیاز دارد. این تکنیک نمی تواند بی پروا و با بی احتیاطی انجام شود، باید با زمان بندی مناسب و در زمان درست انجام شود.

مبارزات دونی ین در فرانچایز Ip Man باعث محبوبیت این حرکت در دنیای هنرهای رزمی سینمایی شد. این حرکت خاص دونی ین است و او آن را بی عیب و نقص انجام می دهد. در حالی که ممکن است بسیار اضافی به نظر برسد، مشت های زنجیری ریشه در کونگ فو دارد و توسط بسیاری در دنیای هنرهای رزمی انجام می شود. در صحنه ای که ایپ من در حال مبارزه با ۱۰ مبارز کمربند سیاه در آن واحد است، او مرتباً حرکت مشت های زنجیره ای را اجرا می کند و حریفان خود را با ضرباتی پشت سر هم، به زمین می اندازد.

۶- ضربه به گره های عصبی

چن کوآن تای در Executioners from Shaolin (۱۹۷۷)

در ظاهر، این تکنیک ساده به نظر می رسد. به نظر می رسد تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند بار با انگشت ضربه بزنید و این کار آنها را کاملاً ناتوان می کند. هنرهای رزمی سینمایی اثربخشی حملات به گره های عصبی را برای جذب مخاطب افزایش می دهد، اما استفاده از حملات به نقاط فشار ریشه واقعی در کونگ فو دارد. ایده این است که به نقاط حساس بدن حریف ضربه بزنید تا باعث درد و ناراحتی شدید شود. این می تواند منجر به باز شدن گارد یا از بین رفتن تعادل او شود که فرصتی را برای رویکردی متفاوت فراهم می کند.

اما این حرکت آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست، و همه چیز در مورد دانستن این است که ضربه را کجا وارد کنید. فیلم جلادانی از شائولین ایده استفاده خلاقانه از حملات به گره های عصبی را بررسی می کنند. در این فیلم دیده می شود که شخصیت اصلی در حال تمرین بر روی یک مجسمه بزنزی است که بلبرینگ هایی روی بدن آن برای شبیه سازی رگ های بدن انسان دیده می شود. همانطور که او به مناطق مختلف ضربه می زند و توپ ها را بیرون می کشد، سعی می کند توقف جریان خون و اعصاب را تقلید کند تا حریف خود را ضعیف نماید. این در مورد ضربه زدن به مناطق خاصی نیست، هدف از استفاده از مجسمه افزایش سرعت و زمان بندی حرکات او نیز هست.

۵- ایستادن در حالت اسب

جکی چان در Drunken Master (۱۹۷۸)

ایستادن در حالت اسب تکنیکی نیست که مستقیماً در مبارزه مورد استفاده قرار گیرد، بلکه روشی برای تمرین است که با هدف افزایش قدرت، انعطاف پذیری و تعادل پا انجام می شود. از منظر بیرونی، این حرکت فقط یک اسکات ساده به نظر می رسد، اما انجام آن بسیار دشوار است، به خصوص برای دوره های طولانی. این یک حالت ایستادن بسیار مهم و پایه در هنرهای رزمی است و می توان آن را در سناریوهای مبارزه نیز به کار گرفت، زمانی که موضع کمی اصلاح شود تا برای حملات کارآمدتر باشد.

هنگامی که به درستی انجام شود، می تواند تا حد زیادی تحرک فرد را در موقعیت های مبارزه بهبود بخشد. جکی چان در فیلم افسانه ای استاد مست یک حالت اسب بی نقص را به نمایش می گذارد. در یک صحنه تمرینی معروف، چان در حالی که فنجان‌های چای را روی زانوها و شانه‌هایش متعادل نگه داشته است، علاوه بر داشتن دستبندهایی وزنه ای، حالت اسب را اجرا می‌کند. بدتر از همه، او روی یک نیزه تیز چمباتمه زده است.

۴- حمله با دست نیزه ای

کیانو ریوز در The Matrix (۱۹۹۹)

ضربه با دست نیزه ای حرکتی است که اسمش به خوبی ماهیت آن را نشان می دهد. برای انجام ضربه دست نیزه ای، فرد باید انگشتان خود را دراز کند و آنها را به هم بچسباند و شکلی شبیه نیزه ایجاد کند. معمولاً این حرکت به سمت گردن، چشم ها، دنده ها یا قفسه سینه هدف نشانه می رود تا بیشترین آسیب را وارد کند. مشکل در انجام این حرکت، شکل دادن به موقعیت نیست، بلکه به کار بردن آن در محل مناسب است تا آسیبی به خود وارد نشود.

ضربه با دست نیزه ای در چندین فیلم هنرهای رزمی مورد استفاده قرار گرفته است، اما یکی از ماندگارترین نمونه ها استفاده نئو (کیانو ریوز) از این حرکت در مبارزه با مامور اسمیت (هوگو ویوینگ) در فیلم ماتریکس است. در حالی که دو شخصیت در مترو با هم درگیر می شوند، نئو مهارت تازه آموخته اش در کونگ فو را نشان می دهد و ضربه ای دقیق به گردن حریف می زند. این یکی از مهارت‌هایی است که کیانو ریوز برای نقش‌های سینمایی‌اش آموخت.

The-Eight-Diagram-Pole-Fighter-1984erter_11zon

۳- مبارزه با میله

گوردون لیو در The Eight Diagram Pole Fighter (۱۹۸۴)

مبارزه با میله ریشه عمیقی در تاریخ کونگ فو دارد، اما به ویژه در سبک وینگ چون بسیار حیاتی است. استفاده ساده از میله یا چوب در حین مبارزه کار پیچیده ای نیست، اما اجرای این تکنیک مبارزه ای وینگ چون چیزی است که این تمرین را بسیار دشوار می کند. سالها آموزش لازم است تا با استفاده از این سلاح احساس راحتی کنید، و حتی آموزش های بیشتری لازم است تا بتوانید آن را در سناریوهای جنگی به کار بگیرید.

میله یا چوب می تواند اهداف زیادی از جمله مزایای تهاجمی، دفاعی و تحرکی داشته باشد. بدون شک، یکی از تاثیرگذارترین نمایش های سینمایی مبارزه با میله توسط گوردون لیو در نقش یانگ وو لانگ در فیلم کلاسیک استودیو برادر شاو، The Eight Diagram Pole Fighter می آید. در این فیلم، عملکرد لیو اوج اجرای تکنیک مبارزه با میله در کونگ فو است، و از این سلاح منحصربفرد برای مبارزه با تعداد زیادی از دشمنانش استفاده می کند.

۲- مشت یک اینچی

دونی ین در Ip Man 3 (۲۰۱۶)

مشت یک اینچی تکنیکی است که به نظر نمی رسد موثر باشد، اما اثربخشی این ضربه دیوانه کننده است. این حرکتی است که انجام آن بسیار آسان به نظر می رسد، اما اجرای صحیح آن به تمرین قابل توجهی نیاز دارد. این مشت بیشتر یک مفهوم تمرینی است و معمولاً در یک مبارزه واقعی استفاده نمی شود. با این حال، نشان می‌دهد که وقتی از اینرسی مناسب بدن استفاده می‌شود، می‌توان مقدار قابل توجهی نیرو در فاصله ای کوتاه تولید کرد.

مشت یک اینچی اولین بار توسط اسطوره هنرهای رزمی، بروس لی در طول مسابقات بین المللی کاراته لانگ بیچ در سال ۱۹۶۴ مشهور شد.

یکی از بهترین نمایش های سینمایی مشت یک اینچی توسط دانی ین در نقش ایپ من در Ip Man 3، در جریان مسابقه اش با چونگ تین چی (ژانگ جین) نشان داده شده است. در حالی که این دو در حال مبارزه به سبک کونگ فو هستند، ایپ من به دفاع حریف نفوذ کرده و چندین بار این تکنیک را اجرا کرده، حریف خود را کاملاً از کار می اندازد. مشت یک اینچی تکنیکی زیبا، اما بسیار مخرب است.

Wuxi-Finger-Hold

۱- نگه داشتن با انگشت وو شی

پو در Kung Fu Panda (۲۰۰۸)

اگرچه نگه داشتن با انگشت وو شی (Wuxi) کاملاً تخیلی است و هیچ ریشه واقعی در کونگ فو یا هر هنر رزمی دیگری ندارد، نسبت سادگی آن به قدرت مخرب خامش کاملاً مضحک است. این تکنیک به اندازه ای حماسی است که نمی توان به آن اشاره نکرد. تیم حرکت افسانه ای شامل گرفتن انگشت حریف با انگشت اشاره و شست و سپس خم کردن انگشت اوست.

در فرانچایز پاندای کونگ فو کار، نگه داشتن با انگشت وو شی برای اولین بار توسط استاد شیفو معرفی شد. بعدها در فیلم، پو از این تکنیک برای شکست دادن شخصیت منفی اصلی داستان، تای لونگ، استفاده می کند. طبق روایت پاندای کونگ فو کار، استفاده از این حرکت به طور موثر، حریف را برای همیشه به قلمرو روحی تبعید می کند و همزمان انفجار عظیمی از انرژی معنوی را آزاد می نماید. «اسکادوش» نمادین پو در حین اجرای این تکنیک یکی از دیالوگ های ماندگار فرانچایز پاندای کونگ فو کار است. اگرچه نگه داشتن با انگشت وو شی در فیلم های بعدی بیشتر به تصویر کشیده شد، استفاده از آن در فیلم اول فراموش نشدنی است.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید