(ویدئو) چرا باند پرواز ناو هواپیمابر را بلندتر نمی سازند؟

(ویدئو) چرا باند پرواز ناو هواپیمابر را بلندتر نمی سازند؟

باند فرود و پرواز هواپیما در ناو هواپیمابر بسیار کوتاه تر از باندهای پرواز زمینی است و با وجود اینکه تکنولوژی ساخت باندهای بلندتر در ناوهای هواپیمابر وجود دارد اما هیچگاه چنین کاری صورت نمی گیرد، اما چرا؟

کد خبر : ۱۴۵۰۶۲
بازدید : ۱۱۰۹۹

 ناوهای هواپیمابر را باید غول پیکرترین سلاح های ساخته دست بشر دانست که یک باند واقعی فرود هواپیما را در خود جای داده اند اما هنوز یک سوال جالب در اینجا باقی مانده است؛ چرا باند فرود هواپیما در ناو هواپیمابر اینقدر کوتاه است در حالیکه می توان آن را بلندتر هم ساخت؟

باند فرود و پرواز هواپیما در ناو هواپیمابر بسیار کوتاه تر از باندهای پرواز زمینی است و با وجود اینکه تکنولوژی ساخت باندهای بلندتر در ناوهای هواپیمابر وجود دارد اما هیچگاه چنین کاری صورت نمی گیرد، اما چرا؟

این موضوع به نحوه عملکرد ناو هواپیمابر بازمی گردد. ناو هواپیمابر به گونه ای طراحی شده است که در سریع ترین زمان ممکن هواپیماهای نظامی را به آسمان بفرستند و یا مهیای فرود آنها شود. فرود و تیک آف معمول بر روی زمین هیچ کارایی برای اهداف عملیاتی ناو هواپیمابر ندارد زیرا پرواز هر هواپیما می تواند زمان بسیار زیادی را صرف خود کند. برای همین ناو هواپیمابر برای به پرواز دراوردن هواپیما از سامانه پرتاب استفاده می کند که در آن هواپیما نیازی به سرعت گیری برای تیک آف ندارد. 

این موضوع یک معزل بزرگ دیگر را نیز حل می کند؛ حمل مقادیر زیاد سوخت. اگر خود هواپیما بخواهد به روش زمینی از روی ناو هواپیمابر تیک آف کند نیاز به صرف سوخت بیشتر دارد و این بدان معناست که ناو هواپیمابر برای هواپیماهای خود باید سوخت بیشتری با خود حمل کند.

در نهایت یک باند طول و استفاده از سیستم تیک آف و فرود معمول بر روی زمین نیازمند شرایط آب و هوایی مناسب است و این موضوع بر روی دریا تقریبا همیشه فراهم نیست. اما سامانه پرتاب در هر شرایطی می تواند هواپیما را از روی عرشه کشتی به آسمان بفرستد.

منبع: راهنماتو

۹
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید