(ویدئو) حکایت هم خانه شدن زنبورهای بی عسل با خانواده سی سختی

(ویدئو) حکایت هم خانه شدن زنبورهای بی عسل با خانواده سی سختی

شهروند ۶۱ساله قصه که خود مزرعه پرورش زنبور عسل دارد ابتدا تصمیم می گیرد کندو را خراب کرده و زنبورها را از خانه اش بیرون کند اما بعد مصمم می شود میزبان مهمان های ناخوانده شود.

کد خبر : ۱۴۷۸۰۹
بازدید : ۵۳

داستان این هم خانگی چهار ماه پیش روزی که زنبورهای بی عسل در سرویس بهداشتی خانه شهروند سی سختی به نام «سروش » لانه می سازند آغاز می شود.

خانه شهروند مذکور در شهر «سی سخت » و در نزدیکی دامنه های کوه دنا قرار دارد بنابراین زنبورها که تعدادشان ۳۰ تاست روز به طبیعت می روند و غذایشان که از برخی حشرات است را تهیه و ساعاتی بعد دوباره به لانه خود برمی گردند.

شهروند ۶۱ساله قصه که خود مزرعه پرورش زنبور عسل دارد ابتدا تصمیم می گیرد کندو را خراب کرده و زنبورها را از خانه اش بیرون کند اما بعد مصمم می شود میزبان مهمان های ناخوانده شود.

هر چند گاهی احتمال دارد که افرادی حتی در خانه خود از زنبور نگهداری کرده تا از عسل تولیدی آن استفاده کند اما زنبورهای مهمان خانواده سی سختی از گونه ای بی عسل است اما وجود آن برای از بین بردن آفت ها بدون استفاده از سموم اهمیت زیادی دارد که این امر نشان دهنده علاقه مندی آنان به طبیعت است.

این خانواده سه نفره که گاهی با مهمانانشان متشکل از فرزندان و نوه ها تا ۲۰ نفر هم جمعیت دارند چند باری نیش زنبورها را هم تجربه کرده اند اما همچنان در پذیرایی از آنان مصمم هستند.

پدر خانواده سی سختی می گوید که مهمانان من (زنبورها) دیگر مزاحم یا مهمان ناخوانده نیستند و حالا خانواده من به آنان عادت کرده و در واقع عزیز خانه من شده اند.

او که همیشه عاشق مستندهای حیات وحش است می گوید یک بار در یکی از مستندهای خارجی که از یکی از شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد یاد گرفتم زنبورها از نور چراغ های برق می‌ترسند و به محض روشن شدن چراغ به درون لانه می روند بنابراین بدون نگرانی از سرویس بهداشتی استفاده می کنیم.

زنبورهای بی‌عسل

آن طور که کارشناسان جهاد کشاورزی می گویند:زنبورهای بی‌عسل حشراتی هستند که در راسته پرده‌بالان و زیرراسته باریک‌تنه‌داران قرار دارند که آنان نقشی مهمی در کنترل جمعیت حشرات و دفع طبیعی آفات دارند، چرا که تقریباً تمام گونه‌های حشراتی که آفت کشاورزی و باغداری محسوب می‌شوند، دست‌کم یک گونه زنبور بی‌عسل به عنوان شکارچی یا انگل آنان وجود دارد.

«سی سخت » کجاست؟

«سی سخت » مرکز شهرستان دنا باغ شهری در دامنه کوه بالای چهار هزار متری دناست،اینجا خاستگاه چشمه های جوشانی چون میشی، تاگی، ریزک و توف است.

روایات نقل شده در باب وجه تسمیه شهر با افسانه های کهن ایرانی در آمیخته است از جمله اینکه «سی سخت » نام خود را از سی جنگجوی «کی خسروی شاهنامه فردوسی » در بند با طبیعت گرفته، اینجا شهری اسطوره ای به بلندای تاریخ است که حفاری ها و آثار سفالی کشف شده حکایت از دیرینگی سکونت در آن دارد.

«سی سخت » در ارتفاع بیش از ۲هزار متری از سطح دریا مستقر شده است و اقلیمی سرد دارد که آبشارها، تپه های سرسبز، دریاچه ها و کوهسارها این شهر کوچک را نگین کهکیلویه و بویر احمد ساخته است.

شهر«سی سخت » با مساحت تقریبی ۵.۶ کیلومتر مربع و جمعیت هفت هزار نفر در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

منبع: ایرنا
۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید