ببینید؛ کابوس رانندگی در چین! پیچیدهترین بزرگراه جهان با ۱۲ طبقه و ۲۰ تقاطع گیجکننده

ویدیویی از این بزرگراه که در سال ۲۰۱۷ افتتاح شده، در شبکههای اجتماعی وایرال شده و موجی از شگفتی و ترس را به دنبال داشته است. این سازه عظیم با ۱۲ طبقه و ۲۰ تقاطع، پر از پیچوخمهای گیجکننده است که هر رانندهای را از کوره به در میبرد!
رانندگان در چین در جادهای که «پیچیدهترین بزرگراه جهان» لقب گرفته، کاملاً سر درگم میشوند.
ویدیویی از این بزرگراه که در سال ۲۰۱۷ افتتاح شده، در شبکههای اجتماعی وایرال شده و موجی از شگفتی و ترس را به دنبال داشته است. این سازه عظیم با ۱۲ طبقه و ۲۰ تقاطع، پر از پیچوخمهای گیجکننده است که هر رانندهای را از کوره به در میبرد!
یکی از کاربران فضای مجازی در واکنش به ویدیوی این بزرگراه گفته بود که شاید ورود به آن آسان باشد، اما خروج از آن تقریباً غیرممکن است. کاربری دیگر نیز به شوخی بیان کرده بود که این بزرگراه میتواند هر دستگاه مسیریابی را از کار بیندازد. شخص دیگری هم گفته بود که دستگاه جیپیاسش او را رها کرده و گفته هر جا که خواستی برو!
این بزرگراه که بیش از ۱۶٫۴ کیلومتر طول دارد، در ابتدا برای اتصال شهر چونگچینگ به فرودگاه و یک بزرگراه اصلی طراحی شد. اما در عمل، طراحی عجیب و پیچیده آن باعث شد که به موضوعی جهانی تبدیل شود.
هنگامی که جرمی کلارکسون، مجری مشهور برنامه The Grand Tour در سال ۲۰۱۹ به چین سفر کرد، اظهار داشت که سیستم جادهای چین بهسرعت در حال تبدیل شدن به هشتمین شگفتی جهان است و دلیل آن برای هر کسی روشن است.
چین میزبان پل معروف هنگکنگ–ژوهای–ماکائو نیز هست که با ۵۴ کیلومتر طول، رکورد طولانیترین پل دریایی جهان را در اختیار دارد.
بر اساس گزارش The Business Standard، تا پایان سال ۲۰۲۳ چین بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر بزرگراه داشته که این رقم از هر کشور دیگری در جهان بیشتر است. این موفقیت چشمگیر است؛ زیرا تنها در سال ۱۹۸۸ چین حتی یک بزرگراه هم نداشت.
با این حال، بزرگراه هوانگجُوِوان در چونگچینگ، تنها یکی از نمادهای شهری به شمار میرود که به مظهر نوآوری بدل شده است. این کلانشهر بارها بهعنوان نمونهای متفاوت در برنامهریزی شهری و مهندسی معرفی شده است.
در بسیاری از نقاط شهر، آسمانخراشها با پلها و حتی پارکهای ساختهشده روی پشتبامها به یکدیگر متصل و مدارس و مراکز فرهنگی در طبقات بالاتر بنا شدهاند.
یکی از ساکنان محلی توضیح داده که در چونگچینگ، بسته به جهتی که وارد میشوی، طبقه همکف میتواند در طبقه اول، پنجم یا حتی دهم قرار داشته باشد. این موضوع شاید عجیب به نظر برسد، اما دلیل آن در شرایط جغرافیایی شهر نهفته است.
چونگچینگ روی تپههای بلند، صخرهها و درههای عمیق ساخته شده و همین تغییرات شدید ارتفاعی باعث میشود که سطح زمین در یک بلوک شهری صدها متر اختلاف داشته باشد. به همین دلیل، ساختمانها و جادهها در این منطقه معمولاً به شکلی متفاوت و غیرمعمول ساخته میشوند.
همچنین، این شهر با جمعیتی در حدود ۳۲ میلیون نفر، میزبان پروژهای جاهطلبانه به نام «کانال سوئز زمینی» است؛ یک شبکه ریلی گسترده که برای ایجاد مسیر تجاری سریعتر میان چین و اروپا طراحی شده است.
مرکز ریلی چونگچینگ بخش مهمی از طرح «کمربند و جاده» شی جینپینگ محسوب میشود، طرحی که تا به امروز حدود ۶۰ شهر چین را به بیش از ۵۰ شهر اروپایی متصل کرده و جاده ابریشم جدیدی را برای قرن بیستویکم ایجاد کرده است.
با این وجود، شاید حلقهها و پیچوخمهای سرگیجهآور بزرگراه هوانگجُوِوان، بیش از هر چیز دیگری روحیه شهر چونگچینگ را نشان دهند: شهری جسور، پرهرجومرج و بیهمتا در جهان.
منبع: روزیاتو