این زن ایرانی ۱۷ سال قبل از اولین زن عربستانی به فضا رفت

این زن ایرانی ۱۷ سال قبل از اولین زن عربستانی به فضا رفت

انوشه انصاری ۱۷ سال پیش در اردیبهشت سال ۱۳۸۵ تبدیل به اولین زن ایرانی و مسلمان مسافر فضا شد و به ایستگاه فضایی بین‌المللی پا گذاشت.

کد خبر : ۱۳۴۲۰۹
بازدید : ۴۱۰

امروز اولین زن عربستانی با موشک کمپانی اسپیس ایکس راهی فضا شد و با کپسول فضایی دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید.

چهار سرنشین این کپسول پس از اتصال به ایستگاه، به مدت ۱۰ روز در این پایگاه بین‌المللی حضور خواهند داشت. همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده بود، فرمانده عملیات، «پگی ویتسون» آمریکایی و فضانورد بازنشسته ناساست که پیش‌تر حدود ۶۶۵ روز را در فضا گذرانده بود. او از این حیث در میان زنان فضانورد رکورددار به‌حساب می‌آید. اما سه سرنشین بعدی عملیات Ax-۲ فضانورد حرفه‌ای نبوده‌اند.

«جان شافنر» یک تاجر و سرمایه‌گذار آمریکایی است که به‌عنوان خلبان برای این مأموریت آموزش دیده. در کنار او، «علی القرنی» و «ریانه برناوی» از عربستان هم در مأموریت Ax-۲ حضور دارند و کمیسیون فضایی عربستان سعودی هزینه پرواز آن‌ها را تأمین کرده است. برناوی نخستین زن از این کشور است که در طول تاریخ یک سفر فضایی را تجربه می‌کند.

۱۷ سال پیش از این نیز انوشه انصاری به عنوان اولین زن ایرانی راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شده بود. در آن زمان هنوز خبری از موشک‌های مشهور فالکون و کپسول فضایی دراگون نبود و مسافران ایستگاه فضایی بین‌المللی از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان با موشک روسی سایوز راهی فضا می‌شدند.

 زن ایرانی که ۱۷ سال پیش از اولین زن عربستانی به فضا رفت / عکس

فضاپیمای سایوز حامل انوشه انصاری، فرمانده روسی میخاییل تیورین، و مهندس پرواز اسپانیایی-آمریکایی، مایکل لوپز الگریا در صبح روز دوشنبه ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۰۶ از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شد. دو روز پس از قرار گرفتن در مدار زمین، فضاپیمای سایوز در ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۶ با موفقیت به ایستگاه بین‌المللی فضایی ملحق شد و اقامت ۹روزهٔ انوشه انصاری در ایستگاه فضایی آغاز شد.

منبع: خبر آنلاین

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید