سلبریتی‌های پناهنده؛ افراد مشهوری که مجبور به فرار از کشور خود شدند

سلبریتی‌های پناهنده؛ افراد مشهوری که مجبور به فرار از کشور خود شدند

داستان‌ زندگی این سلبریتی‌های پناهنده نشان می‌دهد که این افراد چگونه باوجود ناملایمات، به‌طور قابل‌توجهی بر حوزه‌های مختلف مانند علم، هنر و سیاست تأثیر گذاشته‌اند.

کد خبر : ۲۰۴۱۳۸
بازدید : ۳۷۴

در طول تاریخ، بسیاری از چهره‌های مشهور به دلیل جنگ یا ناآرامی‌های سیاسی مجبور به فرار از کشور محل تولد خود شده‌اند. داستان‌ زندگی این سلبریتی‌های پناهنده نشان می‌دهد که این افراد چگونه باوجود ناملایمات، به‌طور قابل‌توجهی بر حوزه‌های مختلف مانند علم، هنر و سیاست تأثیر گذاشته‌اند. در ادامه برخی از برجسته‌ترین افرادی که زندگی خود را به عنوان پناهنده آغاز کرده‌اند معرفی می‌کنیم.

۱. اندی گارسیا

80_11zon (1)

اندی گارسیا، ستاره بزرگ هالیوود در دهه ۱۹۹۰، در کوبا به دنیا آمد. خانواده‌اش زمانی که او تنها پنج سال داشت، در جریان حمله به خلیج خوک‌ها به میامی گریختند. والدینش که زمانی وکیل و معلم زبان انگلیسی بودند، مجبور شدند در ایالات متحده برای خود حرفه جدیدی انتخاب کنند و در نهایت یک شرکت موفق عطرسازی را تأسیس کردند.

گارسیا عمیقاً خود را با میراث کوبایی‌اش مرتبط می‌داند، اگرچه سال‌هاست که از این کشور دیدن نکرده است.

۲. زیگموند فروید

81

زیگموند فروید، روانشناس مشهور، در سال ۱۸۵۸ در اتریش به دنیا آمد. او با انقلاب در شیوه درمان بیماری‌های روانی به شهرت رسید و تا اواخر عمرش بسیار تأثیرگذار باقی ماند.

فروید تبار یهودی داشت و با ظهور آلمان نازی در خطر بود. او در سال ۱۹۳۸ از اتریش گریخت و به انگلستان نقل مکان کرد و در سال ۱۹۳۹ در همانجا درگذشت.

۳. آلبرت اینشتین

82

آلبرت انیشتین در سال ۱۸۷۹ در آلمان به دنیا آمد و به دلیل نبوغ خود به عنوان فیزیکدان به شهرت رسید. او در سال ۱۹۲۱ برنده جایزه نوبل شد. این واقعیت که او یهودی و بسیار موفق بود، او را به هدف رایش سوم تبدیل کرد. انیشتین و همسرش مدتی را در ایالات متحده گذرانده بودند و به خیانت متهم شدند.

در سال ۱۹۳۳، ترس آنها به حدی رسید که اروپا را ترک کردند و به دنبال پناهندگی در ایالات متحده بودند. آنها دیگر هرگز به اروپا برنگشتند. انیشتین در پرینستون اقامت گزید و تا سال ۱۹۴۰ تابعیت خود را به دست آورد. او و همسرش به افراد دیگری که از آلمان نازی گریخته بودند کمک کردند تا تابعیت ایالات متحده را دریافت کنند.

۴. ام.آی.اِی

83

M.I.A رپر که در سال ۱۹۷۵ در لندن از والدین سریلانکایی متولد شد، بیشتر دوران کودکی خود را در طول جنگ داخلی در سریلانکا گذراند. در عرض چند ماه پس از تولد، خانواده‌اش برای زندگی به سریلانکا بازگشتند و برای استقلال گروه قومی تامیل خود مبارزه کردند.

خانواده او به دلیل جنگ آواره شدند و پدرش مجبور شد خود را از ارتش سریلانکا مخفی کند. آنها مدتی به عنوان پناهنده زندگی کردند و در نهایت در انگلستان مستقر شدند.

۵. میلا کونیس

84

میلا کونیس با والدین یهودی خود در اوکراین اتحاد جماهیر شوروی بزرگ شد. خانواده او در هولوکاست متحمل رنج بسیار شدند و والدینش به او آموختند که دین خود را پنهان کند.

خانواده او در سال ۱۹۹۱ اوکراین را در پی آزار و اذیت‌های مذهبی ترک کردند. در آن زمان میلا هفت ساله بود. آنها به لس آنجلس نقل مکان کرده و به عنوان پناهنده مذهبی ویزا دریافت کردند.

آنها تنها با ۲۵۰ دلار وارد آمریکا شدند و انگلیسی بلد نبودند، اما میلا به سرعت خود را با محیط جدید انطباق داد و در عرض سه سال اولین نقش خود را گرفت.

۶. ریتا اورا

85

پدر و مادر ریتا اورا آلبانیایی هستند و او در سال ۱۹۹۰ در یوگسلاوی که امروزه به نام کوزوو شناخته می‌شود متولد شد. یوگسلاوی در آن زمان در حال فروپاشی بود و کسانی که نژاد آلبانیایی بودند مورد حمله قرار می‌گرفتند. آنها در سال ۱۹۹۱ زمانی که ریتا یک نوزاد بود از کشور فرار کردند.

آنها به لندن نقل مکان کردند و ریتا و دو خواهر و برادرش در آنجا بزرگ شدند. در آنجا ریتا حرفه موسیقی را دنبال کرد و به یک ستاره مشهور پاپ تبدیل شد.

۷. فردی مرکوری

86

فردی مرکوری، خواننده برجسته گروه کوئین، در زنگبار (در حال حاضر بخشی از تانزانیا) از پدر و مادر پارسی که اصالتاً هندی هستند به دنیا آمد. او بیشتر دوران کودکی خود را در هند گذراند. خانواده او در سال ۱۹۶۹ در جریان انقلابی که اقلیت‌های عرب و هند را هدف قرار داد از زنگبار گریختند. آنها در بریتانیا ساکن شدند، جایی که مرکوری به یکی از مشهورترین نوازندگان راک تمام دوران تبدیل شد.

۸. ایمان

87_11zon (1)

ایمان به عنوان اولین سوپر مدل سیاه پوست جهان و همسر دیوید بویی فقید شناخته می‌شود. او زندگی خود را در سال ۱۹۵۵ در سومالی آغاز کرد، اما زمانی که در مدرسه شبانه‌روزی در مصر مشغول تحصیل بود، یک کودتا دولت سومالی را سرنگون کرد. پدرش به عنوان سفیر در خطر بود و خانواده‌اش در سال ۱۹۷۲ هنگامی که او ۱۶ ساله بود پناهنده شدند.

آنها به کنیا نقل مکان کردند، جایی که ایمان توسط یک عکاس آمریکایی در سال ۱۹۷۹ کشف شد. او بعداً به ایالات متحده نقل مکان کرد و در آنجا به یک مدل و فعال سیاسی و اجتماعی برجسته تبدیل شد.

۹. وایکلف ژان

88

وایکلف ژان در سال ۱۹۶۹ در هائیتی به دنیا آمد. خانواده او برای فرار از رژیم توتالیتر رئیس جمهور دیکتاتور، فرانسوا دووالیه، کشور را ترک کردند. مانند بسیاری از پناهندگان هائیتی در آن زمان، آنها در ایالات متحده مستقر شدند. جایی که ژان به یکی از بنیانگذاران Fugees، یک گروه پیشگام هیپ هاپ تبدیل شد.

از آن زمان او مدافع پناهندگان هائیتی بوده و یک موسسه خیریه برای حمایت از وطن خود تأسیس کرده است.

۱۰. رجینا اسپکتور

89

رجینا اسپکتور خواننده و ترانه‌سرا در سال ۱۹۸۰ در روسیه در خانواده‌ای یهودی که تحت تبعیض رژیم شوروی بودند به دنیا آمد. خانواده او زمانی که رجینا ۹ ساله بود به ایالات متحده مهاجرت کردند. هر دو والدین او اهل موسیقی هستند و مادرش حتی در یک کالج روسیه استاد موسیقی بود.

اسپکتور تحصیلات موسیقی خود را در نیویورک ادامه داد و به یک چهره برجسته در صحنه موسیقی تبدیل شد.

۱۱. کنان

90

K’naan رپر سومالیایی-کانادایی، که با آهنگ موفق خود “Wavin’ Flag” شناخته می‌‌شود، زمانی که کودک بود در طول جنگ داخلی به همراه خانواده‌اش از سومالی گریخت. او در سن ۱۱ سالگی تا یک قدمی مرگ با نارنجک دستی پیش رفت و این موضوع باعث شد تا خانواده‌اش تصمیم به فرار بگیرند.

آنها ابتدا به نیویورک نقل مکان کردند و سپس در تورنتو کانادا ساکن شدند. موسیقی کنان اغلب منعکس‌کننده تجربیات او به عنوان یک پناهنده است. او اکنون یک مدافع سرسخت برای پناهندگان در کانادا است.

۱۲. میخائیل باریشنیکف

91_11zon (1)

میخائیل باریشنیکوف متولد لتونی به عنوان یکی از برترین رقصندگان باله در اتحاد جماهیر شوروی به شهرت رسید. او شغل موفقی داشت، اما در اواسط دهه بیست زندگی اش آرزو داشت با طراحان رقص مبتکر خارج از اتحاد جماهیر شوروی کار کند.

باریشنیکف در حالی که در سال ۱۹۷۴ با باله بولشوی در کانادا در حال تور بود، ناگهان ناپدید شد. بعداً معلوم شد که او با برنامه‌ریزی دقیق از ماموران KGB فرار کرده تا در کانادا پناهندگی سیاسی بگیرد. او قبل از رفتن به ایالات متحده مدتی با باله ملی کانادا کار کرد و یکی از بزرگترین رقصندگان باله و طراحان رقص تمام دوران به حساب می‌آید.

۱۳. مادلین آلبرایت

92

مادلین آلبرایت به عنوان اولین زنی که به عنوان وزیر امور خارجه ایالات متحده خدمت کرد، مشهور است. او در سال ۱۹۳۷ درست چند سال قبل از حمله نازی‌ها در چکسلواکی به دنیا آمد. خانواده او در سال ۱۹۳۸ به انگلستان گریختند و در آنجا از یهودیت به مسیحیت گرویدند.

آنها با پایان یافتن جنگ به چکسلواکی بازگشتند، اما با شروع رژیم کمونیستی در آنجا بار دیگر مجبور به فرار شدند.

آنها در ایالات متحده پناهندگی سیاسی گرفتند، جایی که مادلین آلبرایت از آن زمان تاکنون در آن زندگی می‌کند. آلبرایت زندگی سیاسی برجسته‌ای در ایالات متحده داشت و ادعا می‌کند که تا مدت‌ها از میراث یهودی خود اطلاع نداشت.

۱۴. شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبورگ

93

شاهزاده فیلیپ، همسر فقید ملکه الیزابت، به عنوان شاهزاده یونان و دانمارک به دنیا آمد. پدرش یک شاهزاده و عمویش کنستانتین اول پادشاه یونان بود. فیلیپ در جریان جنگ یونان و ترکیه به دنیا آمد و در آن زمان خانواده‌اش قدرت را از دست دادند و از کشور تبعید شدند.

آنها با کشتی و در حالی که فیلیپ در جعبه میوه بود به بریتانیا رفتند. شاهزاده فیلیپ در ادامه با خانواده سلطنتی بریتانیا ازدواج کرد، اما مادرش، پرنسس آلیس، به یونان بازگشت و در آنجا راهبه شد و برای صلیب سرخ کار کرد.

منبع: روزیاتو

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید