(تصاویر) زندگی خصوصی، عکس های شخصی و بیوگرافی آلن دلون

(تصاویر) زندگی خصوصی، عکس های شخصی و بیوگرافی آلن دلون

آلن دلون افسانه تکرار نشدنی دنیای سینما بود که همچون الماسی درخشان در سینمای فرانسه و جهان می‌درخشید. او بیش از 60 سال در سینما حضور داشت و با نقش‌هایی همچون سامورایی و دایره سرخ شناخته می‌شود.

کد خبر : ۲۰۷۲۴۸
بازدید : ۳۲۵

آلن دلون در سال 1935 در دهکده‌ای نزدیک پاریس به دنیا آمد. او در یک خانواده نه چندان صمیمی رشد کرد تا اینکه در سن 4 سالگی پدر و مادرش از یکدیگر جدا شدند. اما مشکل در این بود که پدر و مادر هیچکدام سرپرستی آلن را نمی‌خواستند. درنهایت سرپرستی آلن به خانواده دیگری داده شده و دلون تا سال‌ها با این خانواده زندگی کرد تا اینکه این سرپرت هم در تصادف کشته شدند.

بعد از مدتی مادر آلن دولن به اجبار سرپرستی فرزندش را قبول کرده و با شوهر جدیدش که قصاب بود، آلن رو بزرگ کردند.

آلن دوران کودکی خود را چنین توصیف کرده است: وقتی به خود آمدم، دیدم انگار بچه یتیمی هستم که در دل یک خانواده میزبان زندگی می کنم. هرگز ندیدم که پدر و مادرم با هم باشند. پدر گوشه ای بود و مادر گوشه دیگر. هریک از آنها بر روی رودخانه ای و من میان دو رود بر روی جزیره.

77_11zon (1)

کودکی سخت

به دلیل مشکلات خانوادگی که آلن داشت او پسر بسیار شلوغی بزرگ شد. او همواره در مدرسه درگیر شده و مرتب از مدرسه اخراج می‌شد. تنها دلخوشی آلن در این روزها فوتبال بازی کردن بود. اما مشکلات متعدد خانوادگی درنهایت باعث شد تا آلن در سن 15 سالگی به کل مدرسه را رها کند.

رها کردن مدرسه با مخالفت شدید پدرخوانده وی روبرو شد و آلن را مجبور کرد که با وی به مغازه آمده و قصابی کند. اما آلن دلون تحمل کار در این مغازه را نداشته و درنهایت از خانه فرار کرد. او مدتی بی‌خانمان بود تا اینکه در سن 17 سالگی به ارتش فرانسه ملحق شد.

ارتش فرانسه

78_11zon (2)

آلن دلون تا سال 1954 در ارتش فرانسه خدمت کرده و حتی در چندین نبرد مهم شرکت کرد. آلن در خاطراتش از این روزها به خوبی یاد کرده است.

اما در یکی از روزها به جرم دزدین یک جیپ نظامی کارش به دادگاهی نظامی کشیده و درنهایت محکوم شد. او مدتی در زندان ارتش زندانی بوده و درنهایت با حکم دادگاه مدت زمان خدمتش از 2 به 5 سال تغییر یافت. آلن روزهای ارتشی بودنش را چنین توصیف کرده است: در آنجا دوستانی پیدا کردم؛ کسانی که با آن‌ها حرف می‌زدم و به حرف‌هایم گوش می‌دادند.

کار در کافه‌های پاریس

بعد از ترخیص از ارتش، آلن دلون به پاریس بازگشته و مدتی بیکار بود. او درنهایت به عنوان کارگر در یک کافه پایین شهر مشغول به کار شد. او که درآمد چندانی نداشت در میان دزدان و هزر‌ه‌ها زندگی می‌کرد. او حتی برای امرار معاش با چندین دزد محلی همکاری کرده بود. درنهایت در یکی از روزها او با بازیگر سینما یعنی ژان کلود بریالی آشنا شد. بریالی که خود نیز در ارتش بوده با آلن دلون دوست شد.

این دوستی باعث شد تا بریالی به دلون پیشنهاد دهد که در یک جشنواره سینمایی با یکدیگر حضور پیدا کنند. حضور آلن دلون در این جشنواره با لباس کرایه‌ای درنهایت از او یک ستاره ساخت. چهره بسیار زیبا و استایل او توجه کارگردانان را به خود جلب کرد.

آغاز کار در سینما

79_11zon (1)

آلن دولن تا سال 1959 در چندین فیلم سینمایی به عنوان بازیگر فرعی حضور یافت. اما اولین فیلم جدی این بازیگر در سال 59 با فیلم زنان ضعیف هستند، آغاز شد.

داستان این فیلم درباره سه دوست، سابین (بلوند)، آگات (مو قرمز) و الن (مو قهوه ای)، عاشق پسری به نام ژولین هستند که جوانی بسیار سست و نااستوار در عشق است، این روابط بدون ایجاد اختلاف بین سه دوست پیش نمی رود تا روزی که آنها باخبر می شوند که ژولین به تازگی با دختر چهارمی، غریبه ای ثروتمند، نامزد شده است. آنها خشمگین از شنیدن این خبر، تصمیم می گیرند ژولین را مسموم کرده، بکشند…

درخشش با فیلم کسوف

80_11zon (2)

آلن حداقل هر ساله در 2 یا 3 فیلم بازی کرده و خیلی زود تبدیل به یک ستاره شده بود. اما آغاز زندگی حرفه‌ای او با فیلم کسوف آغاز شد. کسوف فیلمی ایتالیایی در سبک درام محصول 1962 به کارگردانی میکل‌آنجلو آنتونیونی و با بازی آلن دلون و مونیکا ویتی است. کسوف در رم و ورونا فیلمبرداری شده‌است. داستان فیلم درباره دختر جوانی است که رابطه خود را با معشوق قبلی خود به هم می‌زند و وارد رابطه با دلال بورسی می‌شود که طبیعت ماتریالیستی دلال باعث تحلیل رفتن رابطه این دو نفر می‌گردد.

این فیلم آخرین فیلم از سه‌گانه آنتونیونی بعد از ماجرا و شب به‌شمار می‌رود. مارتین اسکورسیزی در مستند سفر من به ایتالیا کسوف را بارزترین فیلم از سه‌گانه آنتونیونی معرفی می‌کند. فیلم موفق شد در فستیوال فیلم کن سال 1962 جایزه ویژه هیئت داوران را به‌دست آورد.

شاهکار سامورایی

81_11zon (1)

آلن دلون در فیلم و سریال‌های بسیاری به ایفای نقش پرداخته است. اما قطعا بهترینِ لیست سینمایی این بازیگر سامورایی است. سامورایی از فیلم‌های موج نوی فرانسه محصول 1967 به کارگردانی ژان-پیر ملویل است.

آلن دلون، در اولین همکاری‌اش با ملویل (کارگردان مطرح موج نو) نقش قاتلی خونسرد را بازی می‌کند.

قاتلی به نام جف کاستلو که فقط به‌خاطر پول آدم می‌کشد. صورت جذاب و سنگیِ دلون، که در حالت عادی هم بری از احساسات است، بهترین انتخاب برای ایفای نقش کاستلو است.

فیلم اگرچه ویژگی‌های فیلم نوآر (فردی که به‌تنهایی به مقابله با سیستم برمی‌خیزد، سایه‌های تیره و نورپردازی نیمه‌تاریک) را دارد، ولی بیشتر در زمره فیلم‌های برخاسته از موج نوی فرانسه دسته‌بندی می‌شود.

دایره سرخ

82_11zon (2)

از دیگر آثار درخشان آلن دلون دایره سرخ است. دایره سرخ فیلمی فرانسوی-ایتالیایی در سبک جنایی به کارگردانی ژان پیر ملویل ساخته شده به سال 1970 میلادی در پاریس فرانسه است.

در این فیلم بازیگران مشهوری مانند آلن دلون، آندره بورویل، جان ماریا ولونته و ایو مونتان هنرنمایی کرده‌اند. این فیلم به خاطر سکانس سرقت پایانی که نیم ساعت به طول می‌انجامد مشهور است.

داستان این فیلم درباره مارسی است. پس ازگذراندن پنج سال زندان در مارسی، کوره (آلن دلون) قرار است به دلیل رفتار خوب آزاد شود. یک روز پیش از آزادی، رئیس نگهبانان زندان اجرای نقشه یک سرقت را به او پیشنهاد می کند که یک زندانی دیگر آنرا طراحی کرده که اینک رو به موت است. او در ابتدا مشکوک می شود، سپس موافقت می کند که این طرح را به تنهایی به انجام برساند.

زندگی شخصی و ازدواج

83_11zon (1)

در روزهای اول بازیگری آلن دلون او با دختری به نام اشنایدر آشنا شد. این آشنایی خیلی زود به نامزدی انجامیده و درنهایت بعد از گذشت چند ماه این دو از هم جدا شدند.

بعد از این رابطه آلن دلون خیلی زود با دختری به نام ناتالی کانوواس ازدواج کرد و از او صاحب یک پسر به نام «آنتونی» شد. ازدواج این دو تا سال‌های زیادی یعنی تا سال 1969 با یکدیگر بودند. اما به دلایلی که هرگز فاش نشد آلن از همسرش جدا شد. اما این جدایی بی‌حاشیه هم نبود. آلن در همان سال با یک ماشین تصادف کرد. بعد از تصادف مشخص شد که پشت صندوق این بازیگر بزرگ فرانسوی یک جسد وجود دارد!

خیلی زود مشخص شد که این جسد متعلق به بادیگارد همسر سابق وی است. پلیس گمان کرد که آلن به دلیل خیانت همسرش با بادیگاردش وی را به قتل رسانده. اما آلن با چندین وکیل خبره درنهایت از این پرونده تبرئه شد!

همچنین لازم به ذکر است که دلون به‌طور رسمی، دو پسر و یک دختر دارد. اما پسر سومی به نام آری بولونی از نیکو، ستاره آلمانی راک گروه «ولوت آندرگراوند» دارد که در سال 1962 زاده شده و در سال 2022 ظاهراً بر اثر مصرف بیش از اندازهٔ مواد مخدر در پاریس درگذشته است.

ازدواج بعدی در 50 سالگی

84_11zon (1)

 آلَن دُلون در سال 1987 در 52 سالگی با یک مانکن هلندی به نام رُزالی فان بیرمَن ازدواج کرد و از او صاحب دختری به نام «آنوشْکا» و پسری به نام «آلَن فابیانی» شد. این دو در سال 2002 از هم جدا شدند.

روابط بسیار بد با فرزندانش

85_11zon (1)

دلون همواره وجود او را انکار می‌کرد. فرزندان دلون رابطه خوبی با یکدیگر ندارند. او رفتاری به‌شدت سختگیرانه با دو پسر خود داشت. تاجایی‌که سر و کار هر دو آن‌ها به مواد مخدر، اسلحه، و زندان افتاد. او رابطه نزدیکی با دختر خود آنوشکا دارد. دلون وصیت کرده که نیمی از دارایی او به آنوشکا و نیمی دیگر بین دو فرزند پسرش تقسیم شود.

بازنشستگی از سینما

آلَن در سال 1998 در فیلم نیمه شانس در کنار ژان-پل بلموندو بازی کرد و سپس اعلام بازنشستگی کرد و گفت: «من در بیشتر فیلم‌هایی که بازی کرده‌ام یا دزد بوده‌ام یا پلیس، اما جالب این است که فرقی نمی‌کرده است که چه‌کاره بوده‌ام؛ در همه فیلم‌ها تنها بوده‌ام. نمی‌دانم، اما فکر می‌کنم کارگردان‌ها و حتی تماشاگران همیشه دوست دارند مرا تنها ببینند».

دیگر بیزنیس‌‌ها

آلن در دهه 1970 علاوه بر بازی در فیلم، دومین شرکت تولید فیلم خود را تأسیس کرد و به جمع‌آوری ثروت پرداخت.

او در آن هنگام یکی از ثروتمندان جهان بود و فیلم‌هایی با نشان‌واره AD تهیه می‌کرد. او سپس یک شرکت هواپیمایی راه‌اندازی کرد و بخشی از ثروت خود را در زمینه موردعلاقه خود یعنی جمع‌آوری آثار هنری و پرورش اسب‌های مسابقه، سرمایه‌گذاری کرد.

گنجینه شخصی او کم‌نظیر است. او صاحب عتیقه‌هایی است که بسیاری از آن‌ها در موزه‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند.

او در دهه 1980 به سوئیس نقل مکان کرد تا بر عملکرد شرکتی که محصولاتش را به نام «آلَن دُلون» به فروش می‌رساند نظارت بهتری داشته باشد. دفتر این شرکت در شهر ژنو است.

آلن دولن یک راست‌گرای افراطی

آلن دولن در مصاحبه ای در سال 2013 اعلام کرد که طرفدار جناح تندرو راست است. او گفت: «سال‌هاست، تیم پدر و دختر لوپن (ژان ماری، رئیس سابق جبهه ملی و مارین، رهبر فعلی آن) می‌جنگند، اما آنها تنها بودند… اکنون، برای اولین بار، دیگر تنها نیستند. آنها مردم فرانسه را همراه خود دارند. حتی این موضوع به ژنو (سوییس) هم رسیده است، فوق‌العاده مهم است که آنها هم دیگر از این قضایا خسته شده‌اند.»

درگذشت سامورایی سینما

86_11zon (2)

آلن دلون ستاره سینمای فرانسه در سن 88 سالگی در خانه‌اش درگذشت.  فرزندان «آلون دلون» مرگ این ستاره سینمایی را در سن 88 سالگی در خانه‌اش در منطقه دوچی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده‌اند.

نشریه‌ی پاریزین برای فوت آلن دلون، بازیگر بزرگ سینمای فرانسه تیتر زده: «هیولای تقدیس شده». پاری‌مچ با «امپراطور» خداحافظی کرده است.

همیشه تنها بوده‌ام

از این زمانه متنفرم، حالم را به هم می زند. همه چیز تحریف شده و اشتباه است…می دانم بدون هیچ تاسف و افسوسی این دنیا را ترک خواهم کرد. همه چیز آماده است حتی گورم که در معبدی انتظارم را می کشد.

در واقع در بازی هم همین بوده‌ام. من هرگز بازی نکرده ام بلکه (همه لحظه های جلوی دوربین و تماشاگر را) زندگی کرده ام. اینگونه بود که خیلی زود دریافتم که عاشق این حرفه ام.

اما بازی هم نتوانست خلا مرا پر کند. خلاء هایی در زندگی هست که هرگز پر نمی شود. حتی زمانی که با زنی می زیستم، وقتی زنی را دوست داشتم بازهم احساس تنهایی می کردم این حس همیشه با من است.

آلن و سینمای آمریکا

87_11zon (2)

اولین استعدادیاب هالیوودی که او را کشف کرد نقشی را در هالیوود به او پیشنهاد داد و موفقیت او را تضمین کرد. البته از او خواستند که انگلیسی یاد بگیرد.

دلون این پیشنهاد را رد کرد و بازی در یک فیلم فرانسوی را قبول کرد. فیلم وقتی زنی دخالت می‌کند به کارگردانی ایو آلگره اولین تجربه بازیگری او بود.

پس از آن هر فیلمی که او بازی می‌کرد به شهرت و محبوبیتش افزوده می‌شد. بسیاری از منتقدان معتقدند که این روند پیشرفت کاری تاثیر زیادی در بهبود خلق‌وخوی او داشته است. دلون در فرانسه و اروپا مورد تحسین همه قرار گرفت و حتی در یک فیلم ژاپنی هم بازی کرد.

فیلم‌های قدیم را نگاه نمی‌کنم

آلن دلون جدا از اینکه می‌گوید طرفدار فیلمسازی مدرن امروزه نیست؛ اما فیلم‌های قدیمی خودش را نیز نگاه نمی‌کند. البته دلیلش این است که بسیاری از همکاران قدیمی او مرده‌اند و تعداد کمی از همکاران او در قید حیات هستند.

زنده شدن خاطرات شیرینش کنار دوستانی که دیگر نیستند برایش دردناک است. آلن این روز‌ها برای درگیر نشدن از دست دادن عزیزانش با سگش وقت می‌گذراند و بین پاریس و ژنو در رفت‌وآمد است.

بازی در یک فیلم با موضوع ایران

88_11zon (2)

شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که آلن دولن در یک فیلم با موضوع ایران به ایفی نقش پرداخته است. تهران 43 فیلمی مهیج محصول مشترک کشورهای شوروی سابق، فرانسه و سوئیس می‌باشد و در سال 1981 ساخته شده است. این فیلم را الکساندر آلوف و ولادیمیر نائوموف کارگردانی کرده‌اند و بازیگران مشهوری ‌چون آلن دلون و کلود ژاد در آن بازی کرده‌اند.

این فیلم با 47.5 میلیون بیننده در سال 1981 بهترین فیلم سال شوروی شد. همچنین جایزه طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو را در سال 1981 دریافت کرد.

این فیلم یک پروژه حمله (عملیات بزرگ ساوت) علیه وینستون چرچیل، جوزف استالین و فرانکلین دی. روزولت در سال 1943 در جریان کنفرانس تهران توسط نازی‌ها را فاش می‌کند. مأمور سرویس شوروی آندره ایلیچ (ایگور کوستولوسکی) در حراجی در لندن در سال 1980 شرکت می‌کند که اسناد محرمانه مربوط به سال 1943 با میانجیگری ماکس ریچارد (آرمن جیگارخانیان) در لندن برگزار می‌شود.

مکس یک جاسوس نازی بود که توسط شرنر (آلبرت فیلوزوف) مأموریت داده شده بود تا علیه «سه نفر بزرگ» چرچیل، استالین و روزولت حمله کند. 1943، که سال عشق بین آندره و ماری زن جوان فرانسوی (ناتاشا بلوخوستیکوا) است.

منبع: روزانه

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید