(تصاویر) بیوگرافی، عکس های شخصی و زندگی خصوصی جواد نکونام

(تصاویر) بیوگرافی، عکس های شخصی و زندگی خصوصی جواد نکونام

جواد نکونام، بازیکن سال‌های نه چندان دور استقلال تهران است که حتی یکبار نیز به عنوان بهترین بازیکن آسیا شناخته شده است. او هم‌اکنون به عنوان سرمربی استقلال فعالیت می‌کند و قصد دارد موفقیت خود در قالب بازیکن را دوباره تکرار کند.

کد خبر : ۲۰۷۲۵۰
بازدید : ۲۹۹

جواد نکونام در سال 1359 در شهر ری به دنیا آمد. پدر کارمند ارتش نیروی هوایی بوده و همچنین مادرش خانه‌دار بود. او تا هفت سالگی در شهر کرج زندگی می‌کرد و بعدها به سعادت آباد تهران نقل مکان کردند.

جواد نکونام دلیل موفقیت‌اش را پدرش عنوان کرده و درباره ایشان گفته است: آنهایی که من را از بچگی می‌شناسند می‌دانند که اگر پدرم نبود من فوتبالیست نمی‌شدم. خیلی از روزها نمی‌خواستم بروم سر تمرین اما پدرم بود که من را مجاب می‌کرد و خودش با من می‌آمد. من بازی‌های استقلال را به همراه پدرم می‌رفتم. پدرم وقتی استقلال گل می‌زد من را پرت می‌کرد بالا. او خودش هم در جوانان شاهین فوتبال بازی کرده و با محمد آیینه چی و اکبر رستمی هم بازی بوده است.

90_11zon (2)

آغاز فوتبال

جواد نکونام در سال 1369 و در سن 10 سالگی  فوتبال  خود را آغاز کرد. خود جواد درباره این دوره از زندگیش گفته است: از دوران بچگی خاطرات زیادی دارم. تا زیر هفت سال در کرج بودم. فوتبال پلاستیکی در کوچه‌ها کار هر روز ما بود. تقریبا بیشتر فامیل‌هایم هنوز آنجا هستند. آغاز عشق و علاقه به فوتبال هم از همینجا شروع شد.

جواد نکونام بعد از دو سال در تست تیم نفت تهران شرکت کرد و توانست به عضویت این تیم درآید.

اما حضور او در تیم نفت تهران دوام زیادی نداشت و بعد از مدتی با پیشنهاد یکی از فامیل‌ها، جواد نکونام به تیم سایپا پیوست. جواد نکونام سه سال در این تیم بازی کرد تا اینکه درنهایت و در 15 سالگی به تیم راه آهن پیوست. دقیقا در این دوره از زندگی جواد نکونام بود که او به تیم ملی ملی نوجوانان نیز دعوت شد.

پاس تهران

91_11zon (3)

بعد از درخشش در تیم ملی نوجوانان، جواد نکونام در سن 18 سالگی به تیم بزرگسالانِ پاس  تهران  پیوست و توانست در خط میانی این تیم بدرخشد. او در اولین سال حضورش در این تیم، توانست به رتبه پنجم لیگ آزادگان دست یابد. او بعد از شش سال حضور درخشان در این تیم، به همراه پاس برای اولین‌بار قهرمان لیگ برتر ایران شد.

پاس تهران که در پایان رقابت‌های فصل، با قهرمانی لیگ برتر جواز حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورده بود، پس از صعود از مرحله گروهی، در دور یک‌چهارم‌ نهایی این رقابت‌ها در مجموع دو بازی رفت‌ و برگشت مغلوب العین امارات شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. نکونام در مرحله گروهی این رقابت‌ها 4 بار برای پاس گل‌زنی کرد (2 گل از روی نقطه پنالتی).

جواد نکونام در مجموع 187 بار برای تیم پاس به میدان رفت و 49 گل را نیز برای تیمش به ثمر رساند.

او سرانجام پس از 7 فصل حضور در پاس و با شروع نیم فصل سال 2005 میلادی به لیگ امارات و باشگاه فوتبال الوحده امارات پیوست.

بازی در امارت

92_11zon (2)

جواد نکونام در سال 2005 میلادی با قرارداد 1 میلیون دلاری به الوحده پیوست. او بعد از انجام 11 بازی برای این تیم به صورت ناگهانی با قراردادی سه‌ ماهه به ارزش 350 دلار به باشگاه الشارجه امارات پیوست.

جواد در 15 بازی با پیراهن الشارجه به میدان رفت و موفق شد 5 گل برای این تیم به ثمر رساند. در سال بعد و درخشش در جام جهانی 2006  باعث شد تا دیگر تیم‌های اروپائی از جمله هرتابرلین آلمان خواهان به خدمت گرفتن جواد نکونام باشند.

جواد نکونام در لالیگا و بازی مقابل رونالدو و مسی

93_11zon (3)

در سال 2006 میلادی، جواد نکونام به عنوان اولین بازیکن ایرانی به لیگ لالیگا  اسپانیا  رفت. اوساسونا یک فصل قبل از حضور نکونام، رتبه چهارم را کسب کرده بود. از همین رو جواز حضور در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد.

اوساسونا در این مرحله از رقابت‌ها، در مجموع دو بازی رفت و برگشت از تیم هامبورگ شکست خورد و از صعود به رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا بازماند.

نکونام در بازی رفت مقابل هامبورگ که نخستین حضور او در اوساسونا به‌شمار می‌رفت؛ به عنوان بازیکن ذخیره از دقیقه 90 برای این تیم به میدان رفت. او در بازی برگشت با هامبورگ؛ که با تساوی به پایان رسید، بر روی نیمکت ذخیره قرار گرفت و برای این تیم به میدان نرفت.

گلزنی به رئال مادرید

جواد نکونام در بازی پایانی نیم‌فصل؛ که با شکست اوساسونا در مقابل رئال مادرید همراه بود، تنها گل تیمش را به ثمر رساند و بدین سان جواد نکونام به اولین و تنهاترین بازیکن ایرانی تبدیل شد که به این تیم بزرگ گل زده است.

او در مجموع رقابت‌های این فصل لالیگا؛ 8 گل به ثمر رساند که 2 گل از این 8 گل، از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیدند. با پایان این فصل از رقابت‌ها اوساسونا در رتبه 14 جدول لالیگا قرار گرفت و از سقوط جان سالم به در بُرد.

جدایی

جواد نکونام به افتخار آفرینی با این تیم ادامه داد و حتی در مقابل بارسلونا، به مدت 90 دقیقه بازوبند کاپیتانی را بر بازو بست. بعد از پایان فصل 2012 و با وجود پیشنهاد از باشگاه‌های عربی، جواد نکونام تصمیم گرفت دوباره به لیگ ایران برگردد.

استقلال تهران

94_11zon (2)

جواد نکونام در تیر ماه سال 1391 با عقد قراردادی یک ساله به تیم  استقلال  تهران پیوست. به هنگام پیوستن نکونام به این تیم، امیر قلعه‌نویی سرمربی وقت استقلال، از او به عنوان کاپیتان جدید استقلال در فصل پیش رو نام برد.

همین موضوع باعث ایجاد حاشیه‌هایی شد. پس از انتشار خبر کاپیتانی نکونام در استقلال، فرهاد مجیدی که در آستانه پیوستن به استقلال قرار داشت؛ در مصاحبه‌ای انتقادی اعلام کرد: شرط قلعه‌نویی مبنی بر کاپیتان بودن نکونام در این تیم را نمی‌پذیرد.

پس از مصاحبه جنجالی فرهاد مجیدی، جواد نکونام نیز در واکنش به موضوع کاپیتانی استقلال اعلام کرد: برای مربی‌گری یا کاپیتانی به استقلال نیامده‌ام، آمدم که به تیم محبوبم کمک کنم اما هر تصمیمی که سرمربی تیم بگیرد، همه باید اطاعت کنند.

بازی درخشان جواد نکونام در این تیم نیز تکرار شد و او با استقلال به چندین قهرمانی نیز دست یافت. اما فصل بعدی به دلیل اختلافاتی که گویا با امیر قلعه نویی به وجود آمده بود، جواد نکونام از این تیم جدا شد.

الکویت

در 24 دی ماه سال 92، جواد نکونام در فاصله تنها چند روز مانده تا شهرآورد با  پرسپولیس ، با مبلغی بیش از 500 هزار دلار (25 میلیارد تومان امروزی) به مدت 4 ماه به این تیم الکویت کویت پیوست. جواد در مصاحبه‌ای با برنامه 90 به میزبانی عادل فردوسی پور، علت جدائی‌اش را دل‌خوری از امیر قلعه‌نویی عنوان کرد.

البته جواد نکونام در این تیم نیز حضور چندان بلند مدتی نداشت و بعد از مدتی به تیم قبلی خود یعنی اوساسونا برگشت.

بازگشت به اوساسونا

95_11zon (1)

در مدت زمانی که جواد نکونام در این تیم حضور نداشت، اوساسونا به لیگ دست یک اسپانیا سقوط کرده بود. با این حال جواد نکونام قبول کرد که باری دیگر به این تیم بازگردد. اما برخلاف گذشته، جواد نکونام عملکرد آنچنان خوبی را از خود نشان نداد و در پایان فصل به همراه کریم انصاری فرد، از تیم اوساسونا کنار گذاشته شد.

سایپا و العربی قطر

جواد نکونام در سال 1394 به تیم سایپا کرج پیوست. او در 15 بازی برای این تیم به میدان رفت و موفق شد 3 گل را به ثمر برساند؛ اما در اواسط فصل، از این تیم جدا شد و به تیم العربی قطر پیوست. اما العربی پایان کار برای نکونام بود و او بعد از سال‌ها حضور در مستطیل سبز برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد.

متن خداحافظی جواد نکونام

96_11zon (1)

به نام خداوند بخشاینده مهربان

بله…جمعه دلگیر است و مخصوصا عصرجمعه و برای من از این به بعد جمعه ها دلگیرتر خواهد بود.

بچه که بودم وقتی میگفتند کفش هایش را اویخت فکر میکردم باید کفش هایم را از جایی اویزان کنم ولی بعدها فهمیدم که با اویزان کردن کفش خیلی از ارزوهایت هم اویخته خواهد شد.

ساعت از حول و حوش 2 بامداد گذرکرده…. به دور از هیاهوی شهر و تمام سال های حضور روی زمین چمن؛ به این فکر میکنم که قصه فوتبالم قرار است، امروز، 25 تیرماه سال 95 به پایان برسد.

این یک پایان همیشگی نیست. من خیلی زود باید به دنیای جدیدی در کار حرفه ای پا بگذارم و بازهم به فوتبال بازمی گردم اما خداحافظی هایی هستند که بدون بازگشت هستند و مثل یک درد برای همیشه روی  قلب  ما باقی می مانند. به گمانم شما هم امروز مثل من، هنوز خداحافظی هادی نوروزی و مهرداد اولادی را باور نکرده اید. شاید شما هم فکر میکنید هنوز خداحافظی ناصرحجازی، احدی، همایون بهزادی، مجید سبزی، غلامحسین مظلومی و همه آن چهره های به یاد ماندنی، یک دروغ است. دروغی که نمیتوانیم آنها را باور کنیم.

اگربخواهم قصه فوتبالم را بازگو کنم، باید ماه‌ها بنویسم. از نخستین روزی که در لیگ برتر با پاس شروع کردم، هزار و یک قصه و حرف دارم. اگر بخواهم بگویم چه شد و چه گذشت و از چه جاده‌هایی عبور کردم، حوصله تان سر می رود به همین دلیل ترجیح میدهم از آخر فوتبالم شروع کنم. برای هیچ فوتبالیستی شیرین تر از این نیست که با پیراهن تیم محبوبش خداحافظی کند، ولی افسوس که نگذاشتند…

جواد نکونام در تیم ملی

97_11zon (2)

جواد نکونام نخستین بار در سال 1374 زمانی که تنها 15 سال سن داشت، به تیم ملی نوجوانان ایران دعوت شده و پس از آن نیز موفق به پوشیدن پیراهن تیم ملی جوانان و  امید  شده است.

او در سال 1379 به اردوی تیم ملی بزرگسالان دعوت شد و تا سال 1394 عنوان کاپیتانی را بر عهده داشت.

او دو بار با تیم ملی به جام جهانی صعود کرده و با تیم ملی امید ایران موفق به کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی 2002 بوسان شده است.

 جواد همچنین به همراه تیم بزرگسالان موفق شد 2 مدال طلای قهرمانی فوتبال غرب آسیا، یک مدال طلای جام بین قاره ای آسیا، اقیانوسیه و یک مدال برنز جام ملت های آسیا را کسب کرد.

آغاز مربیگری

98_11zon (1)

جواد نکونام در سال 1395 بعد از پایان دوران فوتبالی‌اش به عنوان دستیار به تیم ملی ایران پیوست. او بعد از یک فصل به تیم خونه به خونه پیوست و سرمربی این تیم دسته یکی شد. او بعد از یک فصل به تیم نساجی مازندران رفت و با این تیم موفق شد به لیگ برتر ایران صعود کند. نکونام با 37 سال سن موفق شد جوانترین مربی در تاریخ لیگ ایران تبدیل شود که یک تیم را به قهرمانی دسته یک رسانده است.

او بعد از قهرمانی این تیم گفت: کار من از امروز این است که ایمان و باور را در تیم زنده کنم. شاید خیلی‌ها صعود نساجی را به لیگ برتر سخت و غیرممکن بدانند اما هنوز روی کاغذ شانس داریم و اگر یک درصد هم شانس داشته باشیم آن را دنبال خواهیم کرد. راحت بگویم 9 هفته از لیگ دسته اول باقی مانده‌است یعنی 9 هفته جنگ داریم و من هم لباس رزم پوشیدم. بازیکنان نساجی هم باید خودشان را برای 9 هفته جنگ تمام عیار آماده کنند تا به هدف برسیم.

فولاد خوزستان

جواد نکونام در تاریخ 31 اردیبهشت، قرارداد مربی‌گری خود را با تیم فولاد خوزستان امضا نمود.

او با فولاد در فصل 99 با 14 برد، 9 مساوی و 7 باخت و با 51 امتیاز در رده سوم جدول لیگ برتر خلیج فارس قرار گرفت.

او با این تیم خوزستانی توانست در جام حذفی در فصل 1400 در فینال با غلبه استقلال قهرمان این مسابقات شود بعد از جام حذفی از تیم فولاد خوزستان جدا شد و عبدالله ویسی جایگزین او شد.

اما بعد از ناکامی‌های ویسی سر انجام در سال 1400 ویسی با نظر مدیران فولاد از سرمربیگری فولاد خوزستان کنار گذاشته شد و مجددا جواد نکونام سرمربی تیم فولاد خوزستان شد.

او توانست با شکست تیم پرسپولیس در سال 1400 به قهرمانی در سوپر جام ایران دست پیدا کند.

استقلال تهران

در 30 خرداد 1402، با اعلام حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی استقلال، جواد نکونام با عقد قراردادی دو ساله به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد.

علی رغم وجود مشکلات زیادی در استقلال وی توانست بهترین شروع تاریخ استقلال در لیگ برتر را رقم بزند.

ازدواج و فرزندان

99_11zon (2)

جواد نکونام در سال 1391 با دختری به نام عادله نکونام ازدواج کرده است و در حال حاضر صاحب دو فرزند یکی پسر به نام آریان و یکی دختر به نام آرینا است. او درباره اولین روزی که فهمید پدر است، گفت: پدر شدن خیلی شیرین است، آن‌ قدر که دلم می‌خواهد همه این حس را تجربه کنند، از این بابت آن‌ قدر خوشحالم که نمی‌توانم حسم را برایتان توصیف کنم. مسلما حس جدیدی است و باید بگویم که این شیرین‌ ترین حس زندگیم بود و امیدوارم روزی همه آن را تجربه کنند.

آدم جدی هستم

من یک مقدار آدم جدی هستم و ارتباط گرفتن با من سخت است ولی به هر حال نسبت به چارچوب کاری‌ام و جایی که در آن هستم رفتار می‌کنم و برخی از دوستانم که به من نزدیکند می‌گویند شخصیتم نسبت به بیرون فرق می‌کند، به هر حال شما باید با من بشینید و پاشید تا بگویید مغرورم یا مغرور نیستم و این چیزی است که درونم است و شخصیت بیرونم با چیزی که باید در جاهای مختلف باشم قطعا فرق می‌کند.

سوختگی

جواد نکونام در کودکی دچار سوختگی شدید شده است. او در این باره گفته است: بچه که بودم در خانه‌مان آتش سوزی شد. زیاد دوست ندارم به گذشته برگردم و در این مورد حرف بزنم. من روزی که رفته بودم اسپانیا دیدم که دیناوارا در این مورد مطلب نوشته است. مصاحبه با خود من بود اما اصلا حقیقت نداشت. آنها این مطلب را از جای دیگری برداشته بودند.

منبع: روزانه

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید