نگاهی به کارنامه تینا پاکروان؛ عاشقانه‌های تاریخی به روایت یک زن

نگاهی به کارنامه تینا پاکروان؛ عاشقانه‌های تاریخی به روایت یک زن

با رونمایی از اولین تیزر سریال عاشقانه تاریخی «تاسیان» به کارگردانی تینا پاکروان در روز پنجشنبه 19 مهر، این سریال به‌زودی در پلتفرم فیلیمو منتشر می‌شود. همزمانی تاریخ شروع عشق شخصیت محوری سریال با بازی هوتن شکیبا در روز 19 مهر 1356 با تاریخ انتشار اولین تیزر آن، اتفاق هوشمندانه‌ای است و فضای آرامبخش و دل‌انگیز تیزر از همین حالا مخاطبان را در انتظار تماشای آن گذاشته است.

کد خبر : ۲۰۹۵۹۶
بازدید : ۵۴۷

تینا پاکروان سه سال پیش سریال «خاتون» را در حال‌وهوای اثری عاشقانه و تاریخی ساخت و بسیار مورد توجه قرار گرفت. حالا مجددا با «تاسیان» قصد دارد تجربه خوشایند «خاتون» را تکرار کند.

4

تصویری که از هوتن شکیبا در تیزر سریال «تاسیان» رونمایی شده است.

حال‌وهوای تیزر | در اولین تیزری که از سریال «تاسیان» به کارگردانی تینا پاکروان منتشر شده، دختری را با پیرهن سفید و کلاه حصیری روی سر می‌بینیم درحالیکه کنار کلبه‌ی کوچکی در خطه‌ی سرسبز شمال ایستاده است. صدای موسیقی قدیمی از گرامافونی پخش می‌شود و خواننده گیلانی حس‌وحال این صحنه را تکمیل می‌کند.

بعد از آن است که تصویری از هوتن شکیبا با گریمی متفاوت می‌بینیم. موهایی به نسبت بلند با رنگ خرمایی دارد و صدایش هم روی تیزر قرار می‌گیرد که می‌گوید: «تو رویاهام، تو خواب‌هام، 19 مهر 56 اومد تو زندگیم. عاشق شدم.» بعد صدای دختری را می‌شنویم که می‌پرسد: «تاسیان یعنی چی؟» و شکیبا جواب می‌دهد: «یعنی غصه، یعنی دق. اگه یه روزی تو زندگیم نباشی اون حالی که من می‌شم تاسیانه.» موسیقی و فضا و دیالوگ‌ها در کنار هم به همراه تاریخی که به عنوان شروع عشقش‌ان معرفی می‌شود می‌تواند ما را به تعریفی از حال‌وهوای سریال برساند. هوتن شکیبا و نازنین بیاتی ایفاگر نقش‌های اصلی این سریال هستند و مهران مدیری، صابر ابر، بابک حمیدیان، پانته‌آ پناهی‌ها و … هم سایر بازیگران آن.

5

تینا پاکروان در فیلم «سگ ‌کشی» به عنوان دستیار کارگردان با بهرام بیضایی همکاری کرده است.

پیشینه کارگردان | تینا پاکروان نمونه بارز کارگردانی است که مسیرش را از نقطه‌ی صحیحی شروع کرده و با طمأنینه و از سر صبر به سمت هدفش پیش رفته است.

پاکروان فعالیت سینمایی‌اش را از اواخر دهه هفتاد با ساخت چند فیلم کوتاه شروع کرد و بعد از آن برای به دست آوردن تجربه‌های مختلف و دانشی همه‌جانبه، بارها به عنوان دستیار کارگردان، برنامه‌ریز، بازیگر، مدیر تولید، مجری طرح، فیلمنامه‌نویس، چهره‌پرداز و … با پروژه‌های مختلف سینمایی همکاری کرد. او بارها کنار دست کارگردان‌های مطرحی مثل بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی و … ایستاد و سعی کرد از هرکدام‌شان نکات مهمی بیاموزد و برای دوران فیلم‌سازی‌اش ذخیره کند.

6

تینا پاکروان در فیلم «خانه کاغذی» نقش اصلی زن فیلم را برعهده داشت.

بازیگری | تینا پاکروان در طول مدت فعالیت خود در عرصه سینما و تلویزیون، گریزی هم به دنیای بازیگری زد و در چند فیلم و سریال به ایفای نقش پرداخت. او این مسیر را با بازی در سریال تاریخی«سال‌های مشروطه» شروع کرد. پاکروان یکی از شخصیت‌های محوری این سریال بود که توانست بازی خوبی هم از خود ارائه دهد.

او در ادامه در فیلم سینمایی «مترو پل» به کارگردانی مسعود کیمیایی تجربه دیگری را به کارنامه خود اضافه کرد. این مسیر در ادامه به بازی در فیلم‌های «خانه کاغذی» ، «آیدا و سارا» و «بی وزنی» منتهی شد. پاکروان بعد از این تجربیات با وجود داشتن پیشنهادهای مختلف برای بازیگری ، تصمیم گرفت تا تمام تمرکزش را صرف کارگردانی کند و در این حرفه به کارش ادامه دهد.

7

«خانوم» اولین تجربه کارگردانی تینا پاکروان در عرصه فیلمسازی حرفه‌ای است.

فیلمسازی | بالاخره بعد از سیزده سال فعالیت در عرصه‌های مختلف سینمایی، تینا پاکروان سال 1392 اولین فیلم سینمایی‌اش را با نام «خانوم» کارگردانی کرد؛ فیلمی سه اپیزودی درباره سه زن در شرایط مختلف که اثری استاندارد و قابل‌قبول از آب درآمد. پاکروان دو سال بعد از «خانوم»، فیلم «نیمه‌شب اتفاق افتاد» را ساخت؛ یک عاشقانه نامتعارف و لطیف با بازی حامد بهداد و رویا نونهالی که با وجود اقبال مخاطبان، چندان مورد توجه داوران جشنواره سی‌وچهارم قرار نگرفت؛ فیلمی که ویدئوهای کوتاهی از سکانس‌های عاشقانه آن و خوانندگی بهداد هنوز هم در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود.

سومین تجربه کارگردانی پاکروان فیلم کمدی «لس‌آنجلس تهران» بود. این اثر کمدی، با اینکه موفقیت چندانی در پی نداشت اما تجربه پاکروان را برای ادامه حضور در عرصه کارگردانی بالاتر برد. ضمن اینکه شناخت درست و دقیقی هم از سلیقه مخاطبان به او داد.

8

تینا پاکروان بعد از ساخت سه فیلم سینمایی با «خاتون» پا به عرصه سریال‌سازی گذاشت.

سریال سازی | مجموعه تجربه‌های سال‌های متمادی تینا پاکروان، نهایتا به ساخت سریال تاریخی «خاتون» منجر شد؛ سریالی آبرومند درباره برهه‌ای حساس از تاریخ معاصر ایران. پاکروان برای «خاتون» راه سختی در پیش داشت. برای ساخت سریالی که عنوان تاریخی را یدک می‌کشد، باورپذیر بودن شریط اصلی است و پاکروان باید اثری خلق می‌کرد که به لحاظ محتوایی منطبق با اتفاق‌های دهه بیست ایران باشد. از طرف دیگر باید می‌توانست به خوبی از پس انتقال فضا و شرایط و حال و هوای آن دوران بربیاید.

علاوه بر همه اینها لازم بود قصه‌ای جذاب تعریف کند و در دل این قصه‌ پرکشش، وقایع تاریخی را بگنجاند. طبیعتا اگر قصه جذابیت نمی‌داشت، اثرش نمی‌توانست مقبولیت عام پیدا کند. پاکروان برای ساخت این اثر، باید شخصیت‌هایی خلق می‌کرد که هم شمایی از شخصیت‌های واقعی آن دوران می‌داشتند و هم در عین باورپذیری، دوست‌داشتنی و محبوب می‌شدند. همه این‌ها چالش‌های مهمی پیش روی پاکروان می‌گذاشت. او در آن سریال، گامی بسیار بلند برداشت و می‌توان گفت مهمترین اثرش را خلق کرد؛ اثری تاریخی که قطعا هم در حافظه مخاطبان و هم در حافظه تاریخ ایران باقی می‌ماند.

9

تینا پاکروان بعد از«خاتون»حالا سراغ «تاسیان» رفته که آنهم یک عاشقانه تاریخی است.

 و حالا … | تینا پاکروان بعد از اثر درخشان «خاتون»، بار دیگر سراغ ساخت سریالی عاشقانه و تاریخی رفته و با «تاسیان»، روی ماجرایی عاشقانه در دهه پنجاه دست گذاشته است. «تاسیان» واژه‌ای گیلکی است و به حالتی از غم و دلتنگی عمیق اطلاق می‌شود که فرد را از انجام هرکاری باز می‌دارد.

جمع بازیگران سریال درخشان است و از همین حالا می‌توان به سلیقه کارگردان و حضور این بازیگران کنار هم امیدوار بود. هوتن شکیبا، مهران مدیری، نازنین بیاتی، صابر ابر، بابک حمیدیان، پانته‌آ پناهی‌ها، نسرین نصرتی، محمدرضا شریفی‌نیا و … از جمله بازیگران این سریال هستند. درحال حاضر فقط تیزر این سریال منتشر شده و به‌زودی در پلتفرم «فیلیمو» منتشر می‌شود.

منبع: فیلم نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید