بررسی بازی محسن تنابنده در نقش «سیروس» در فیلم «زودپز»؛ اعجوبه

بررسی بازی محسن تنابنده در نقش «سیروس» در فیلم «زودپز»؛ اعجوبه

«زودپز» به کارگردانی رامبد جوان، جدای از فیلمنامه و کارگردانی که مهمترین نقاط قوت آن به حساب می‌آید، مرهون تلاش‌های زوج محسن تنابنده و نوید محمدزاده است؛ زوجی که با گریم‌ها و لباس‌های دهه شصتی توانسته‌اند موقعیت‌های بامزه‌ای را در آن بستر زمانی رقم بزنند. محسن تنابنده پس از سال‌ها تجربه در عرصه کمدی، بدون شک یکی از وزنه‌های مهم جذابیت فیلم است و بخش مهمی از کمدی فیلم را روی دوش دارد.

کد خبر : ۲۱۱۸۲۱
بازدید : ۱۵۳

در آگراندیسمان این هفته سراغ شخصیت سیروس با بازی محسن تنابنده در فیلم «زودپز» رفته‌ایم و ابعاد مختلف این شخصیت را بررسی می‌کنیم.

20

محسن تنابنده در فیلم «زودپز» نقش مردی به نام «سیروس» را بازی می‌کند.

ویژگی ظاهری |  محسن تنابنده برای نقش سیروس، کاملا به شکل و شمایل مردان جوان دهه شصتی درآمده. کاکل و پشت‌مو دارد و ابروها و سبیل‌هایش پرپشت است. بلوز و شلوار گشاد و پیله‌دار پوشیده و کت چرمی کوتاهش کاملا او را به عنوان نماینده آن نسل باورپذیر می‌کند.

21

تنابنده در «زودپز» باردیگر توانایی خود را در ایفای نقش کمدی به رخ می‌کشد.

اهمیت نقش |  تمرکز اصلی فیلم روی نقشه‌کشیدن‌ها و خرابکاری‌های مداوم دو باجناق به نام‌های «سیروس» و «شاهین» پیش می‌رود. سیروس همسرش را از دست داده و دلش می‌خواهد هرطور شده دل دختری عموی زنش که مجرد است را به دست بیاورد اما درعین‌حال رابطه خوبی با پدرهمسرش ندارد.

در یک جدال باعث مرگ پدرزنش می‌شود و با همدستی باجناقش شاهین از فضای بحرانی موشک‌باران استفاده می‌کند تا او را شهید جا بزند. تلاش‌های او به همراه شاهین، بدبیاری‌ها و خنگ‌بازی‌هایشان باعث می‌شود مدام به در بسته بخورند و وارد موقعیت‌های پیچیده‌تر شوند. سیروس در مقابل شاهین به نسبت عقل‌کل به نظر می‌رسد و در موقعیت میان «ابله‌وابله‌تر» در جایگاه «ابله» قرار می‌گیرد. با این‌حال مدام تصمیم‌های اشتباه می‌گیرد و نقشه‌های اوست که اوضاع را خراب‌تر می‌کند.

22

تنابنده در فیلم «زودپز» بازهم در زوج سازی و اینبار با نوبد محمدزاده موفق عمل کرده است.

جنس بازی | از اول هم می‌شد پیش‌بینی کرد که در شکل‌گیری زوج محسن تنابنده و نوید محمدزاده، حضور محسن تنابنده چشمگیرتر باشد و به برگ برنده‌ای برای این فیلم تبدیل شود. تنابنده سال‌هاست تجربه فعالیت در عرصه کمدی را دارد و «پایتخت» به نویسندگی و بازی او به مهمترین سریال‌ کمدی سال‌های اخیر تلویزیون تبدیل شده.

از سوی دیگر نوید محمدزاده پیش‌تر تجربه‌ای در ایفای نقش‌های کمدی نداشته و به‌طور طبیعی توانایی و تبحر تنابنده بیشتر به چشم می‌آید. بااین‌حال با وجود تسلط بیشترش روی نقش، سعی می‌کند در هر شرایطی مکمل خوبی برای نوید محمدزاده به نظر برسد. تنابنده پیش از این هم در «سن‌پطرزبورگ» و هم «پایتخت» ثابت کرده بود توانایی زیادی در زوج‌سازی دارد و این‌بار هم نقش خودش را در شکل‌گیری این زوج جدید به‌درستی انجام می‌دهد.

او در نقش سیروس از یک سو سعی می‌کند وضعیت عجیبی را که در آن قرار گرفته‌اند مدیریت کند و از سوی دیگر رقیب عشقی را از سر راه بردارد اما از یک جایی به بعد علاقه‌اش به زنی مقتدر و رزمنده به نقطه ضعفی برای شخصیتش تبدیل می‌شود. تنابنده از پس هردو این شرایط به‌خوبی برمی‌آید و در جدی‌ترین حالت ممکن هم فضا را برای ایجاد موقعیتی کمدی هموار می‌کند.

گریم و لباس‌ها کاملا روی تنابنده نشسته و برای تبدیل شدن به یک جوان دهه شصتی تلاش چندانی نمی‌کند. نه تغییری در لحنش می‌دهد و نه رفتار اغراق‌شاده‌ای در راستای خنداندن مخاطبان  از خود نشان می‌دهد. از این روست که بخش مهمی از موقعیت‌های کمدی توسط این شخصیت رقم می‌خورد و امضای خود را روی این فیلم می‌گذارد. به‌طور کلی رفتار متقابل تنابنده و محمدزاده به خلق زوج جذاب سیروس و شاهین تبدیل می‌شود.

فیلم «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان براساس فیلمنامه محسن تنابنده و مهدی نادری به تهیه‌کننده منصور سهراب‌پور ساخته شده و این روزها با فاصله زیاد از سایر فیلم‌های روی پرده، پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران به حساب می‌اید.

منبع: فیلم نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید