(تصاویر) نعیمه نظامدوست : از ساعت خوش تا جوکر
بعضی از بازیگرها برای بازی در نقشهای مکمل ساخته شدهاند و اصلا برای این انتخاب میشوند که نقش بازیگران اصلی را پررنگتر جلوه دهند. نعیمه نظامدوست یکی از همین بازیگران است. هنرپیشهای شیرین و باتجربه که به خاطر نقشهای کمدی، لهجهی بامزه گیلانی و شیطنتهای مخصوص به خودش جای خوبی بین مخاطبان پیدا کرده است.
نعیمه نظامدوست متولد تهران است؛ آبان 1353. او در تهران بزرگ شد، تحصیل کرد و وارد عرصهی بازیگری شد. اما برخلاف خیلی از بازیگران همدورهاش تحصیلات دانشگاهی در رشته بازیگری، کارگردانی یا تئاتر ندارد.
نظامدوست در دبیرستان علوم تجربی خواند و به خاطر علاقه به بازیگری در کلاسهای آزاد تئاتر شرکت کرد. او تنها هفده سال داشت که با مجموعه نوروز 72 ساختهی داریوش کاردان وارد این عرصه شد اما به طور حرفهای با ساعت خوش مهران مدیری بهعنوان بازیگر کارش را آغاز کرد.
نعیمه نظامدوست در تلویزیون
نعیمه نظامدوست بعد از حضور در سریالهای آنتولوژی و طنز ساعت خوش و سال خوش ساخته مهران مدیری بیشتر شناخته شد و همکاری با کارگردانهای دیگر را هم آغاز کرد. او از زمان ورود به تلویزیون در سال 1371 حدود ده سال در این رسانه فعالیت کرد. از سریالهای طنز و فیلمهای تلویزیونی تا نقشها، سریالها و فیلمهای جدیتر نظامدوست بیشتر در نقشهای مکمل حاضر میشد.
از سریالهای موفقی که نظامدوست در آنها نقشآفرینی کرد میتوان به روزهای زندگی، پلیس جوان و دریاییها ساختهی سیروس مقدم، حلقه سبز ساخته ابراهیم حاتمیکیا، ساختمان پزشکان ساختهی سروش صحت، باغ شیشهای اثر مهدی مظلومی و دهها فیلم و سریال دیگر اشاره کرد که نظامدوست در آنها حضور قابل توجهی از خود نشان داد. او در ژانر کودک هم حضور پررنگی داشت (و دارد) و از برجستهترینشان میتوان به محله گل و بلبل اشاره کرد که در کنار داریوش فرضیایی و بهنوش بختیاری قرار گرفت.
نعیمه نظامدوست با چه فیلمی وارد سینما شد؟
نعیمه نظامدوست بعد از ده سال فعالیت در تلویزیون بالاخره در سال 1383 با فیلم شوریده ساختهی محمدعلی سجادی وارد سینمای ایران شد. او نقش پررنگی در این فیلم نداشت اما شروعی بود برای فعالیتهای جدیتر و مهمتر این بازیگر.
بازی نظامدوست در فیلمهای توفیق اجباری، دلداده، سنپترزبورگ، هزارپا و دهها فیلم سینمایی دیگر و همکاری با کارگردانهایی چون آرش معیریان، حسین تبریزی، بهروز افخمی و قرار گرفتن در کنار بازیگرانی چون رضا عطاران، جواد عزتی، گوهر خیراندیش، رامبد جوان و دیگران به این بازیگر کمک کرد تا قدم به قدم بیشتر دیده شود و پیشنهاد نقشهای بیشتری را هم بپذیرد.
نعیمه نظامدوست در شبکه نمایش خانگی
نعیمه نظامدوست هم از جمله بازیگرانی است که با گل کردن شبکه نمایش خانگی جای خود را خیلی زود بین کمدینها و بازیگران مجموعههای محبوب پیدا کرد. اولین مجموعهای که او در آن حضور پیدا کرد سریالی کوتاه ساختهی سید ابراهیم عامریان بود که علاوه بر نظامدوست بازیگران دیگری چون هادی کاظمی و پژمان جمشیدی هم در آن به نقشآفرینی پرداختند. این مجموعه در سال 1401 از نماوا پخش شد.
اوایل سال 1403 یک سریال به نام اکازیون از شبکه نمایش خانگی پخش شد. این سریال کوتاه ساختهی مسعود اطیابی داستانی را روایت میکرد که در دهه 70 میگذشت و بازیگرانی چون سمانه پاکدل، ایمان صفا، هادی کاظمی و غلامرضا نیکخواه در آن حضور داشتند. نعیمه نظامدوست هم یکی از بازیگران مکمل این مجموعه نه چندان موفق بود که تلاشهایش مثل باقی بازیگران سریال برای دیده شدن نقشش به خاطر فیلمنامه ضعیف و کلیشهای ناکام ماند.
اما یکی از برنامههای پرطرفداری که باعث شد نام نعیمه نظامدوست بیش از پیش بر سر زبانها بیفتد، فصل جدید رئالیتی شو جوکر ساختهی احسان علیخانی است که با گروهی از بازیگران خانم سینما انجام شد. نظامدوست در این مجموعه با شیطنتها و شوخیهای خاص خودش به موفقیت این فصل از برنامه کمک زیادی کرد و البته حواشی هم برای خودش دستوپا کرد که به وایرال شدنش در شبکههای اجتماعی دامن زد.
جوکر تنها برنامهای نبود که نعیمه نظامدوست در آن خیلی خوب دیده شد. او یکی از مهمانان قسمت پنجم برنامه اسکار ساخته مهران مدیری هم بود که آنجا هم حسابی غوغا کرد. او همراه با بهنام تشکر، سمیرا حسنپور و محمدرضا هدایتی در این برنامه حضور پیدا کرد و برندهی چالشهایی شد که برایشان تدارک دیده شده بود.
جوایز و افتخارات نعیمه نظامدوست
همانطور که در مقدمه گفتیم، نعیمه نظامدوست بازیگر نقشهای مکمل است. تا حالا هم نشان داده است که چه در فیلمهای کمدی و چه در درامهای اجتماعی میتواند از پس نقشهایش بربیاید و با جسارت به شخصیتهای کوچک و بزرگش جان ببخشد.
نظامدوست تا حالا تنها یک بار برای فیلم آذر، شهدخت، پروین و دیگران ساختهی بهروز افخمی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فجر شده است. این بازیگر که حالا بیش از پیش مورد توجه رسانهها و عموم مخاطبان قرار گرفته است هنوز فرصت زیادی برای دیده شدن و بازی در نقشهای پررنگتر دارد.
منبع: مایکت