نگاهی به اجرای امیرحسین قیاسی در «نیمهشب» و «پامپ2»؛ استراتژی برای خندههای استاندارد

امیرحسین قیاسی این روزها یکی از پدیدههای مهم شبکه نمایش خانگی و یوتیوپ است و حرفها و مصاحبههایش مدام در شبکههای اجتماعی وایرال میشوند. قیاسی ذاتا شوخطبع و بامزه است و خندههایش به دل مخاطبان مینشیند اما نکته مهم اینجاست که چارچوب مشخصی برای اجراها و مصاحبههایش دارد. از مرز شوخی فراتر نمیرود، رفتاری تمسخرآمیز ندارد و برای دیده شدن دست به هرکاری نمیزند. او هم در نقدهایش با ظرافت عمل میکند و هم در گفتوگوها جوانب مختلف را رعایت میکند.
به دلیل اجراها و مصاحبههای جذاب امیرحسین قیاسی در دو برنامه «نیمه شب» و «پامپ2» در شبکه خانگی و یوتیوب، آگراندیسمان این هفته را به او اختصاص دادهایم.
امیرحسین قیاسی به عنوان یک استعداد در برنامه «خندوانه» توسط رامبد جوان کشف شد.
کاراکتر| امیرحسین قیاسی اولینبار به عنوان استندآپ کمدین در برنامه «خندوانه» معرفی شد. در جمع استندآپ کمدینهایی که آن زمان در رقابت خندانندهشو شرکت کردند، جزو بهترینها بود. قیاسی ذاتا بامزه و خوشصحبت است و زیاد به تلاش برای جذاب به نظر رسیدن نیازی ندارد. از میمیک صورتش برای بیان احساساتش استفاده خوبی میکند، به موقع میخندد و شوخیهایش زهردار نیست.
درواقع این قابلیت را دارد که با جدیترین آدمها شوخی کند بدون اینکه ذرهای به آنها بر بخورد. مرز باریک میان شوخی و تمسخر را میشناسد و ذرهای پایش را از این مرز فراتر نمیگذارد. شاید به همین دلیل است که مهمانهای جدیتر هم میپذیرند مقابلش بنشینند و با او گپ بزنند. امیرحسین نه به عنوان مجری و نه مصاحبهکننده، مخاطبانش را آزار نمیدهد و شوخطبعیاش به اندازه و بهجاست.
«نیمه شب» از بهترین برنامههای شبکه خانگی است.
اجرا| سالهاست برنامههایی تولید میشود که در آنها مجری مقابل دوربین مینشیند و با وقایع، شخصیتها، اظهارنظرها و … در حوزههای مختلف شوخی میکند. بنابراین برنامهای مثل «نیمه شب» چندان هم بکر نیست و طبیعتا وجود چنین برنامهای به خودی خود نمیتواند در یک پلتفرم مخاطبان را ترغیب کند. آنچه باعث شده برنامه «نیمهشب» پرمخاطب شود، خود شخص امیرحسین قیاسی است. قیاسی نقدهای تندی میکند اما به واسطه اینکه کلامش زهردار نیست و مرز شوخی و تمسخر را خوب میداند، این نقدها آزارنده نمیشود.
به همین دلیل هم وقتی حتی با رئیسجمهور شوخی میکند هم حساسیتبرانگیز نمیشود. انگار ناخواسته این قرار را با مخاطبان میگذارد که فقط باید حرفهایش را بشنود و بخندد و رد شوند. قیاسی روی سوژههایی دست میگذارد که از چشم بقیه دور ماندهاند. معمولا با مسائل اصلی که همه دربارهاش حرف میزنند شوخی نمیکند و همین انتخابها هم جزو نکات مثبت برنامهاش است.
سوالات متفاوت و خودمانی قیاسی در برنامه «بامپ» این برنامه را حسابی جذاب کرده است.
مصاحبهکننده| قیاسی در جایگاه مصاحبهکننده، محبوبیت بیشتری دارد و بخشهای جذاب گفتوگوهایش مدام وایرال میشوند. او در هیچ برنامهای وارد مصاحبه چالشی با مهمانها نمیشود، آنها را وادار به صحبت کردن درباره مسائلی که علاقهای ندارند نمیکند، دستشان نمیاندازد و فرمولی ثابت را برای همه مصاحبه به کار نمیبرد. با توجه به اینکه مهمان برنامه تا چه حد به او اجازه شوخی میدهد همپایش پیش میرود و در غیر این صورت، هوشمندانه جنس سوالاتش را تغییر میدهد.
مثلا زمانی که مقابل سیاوش صفاریانپور مینشیند و میبیند او مدام درباره مسائل علمی صحبت میکند، مسیر مصاحبه را به سمتی میبرد که مهمان بیشتر لذت ببرد و به زود دنبال خنده گرفتن از او نیست. در مصاحبه با هادی حجازیفر، به سن و جایگاه او توجه میکند و باز هم جنس شوخیهایش را تنظیمشده پیش میبرد اما مثلا هنگام مصاحبه با مهرداد صدیقیان یا عباس جمشیدیفر، وقتی میبیند خود آنها تا چه حد علاقه به شوخی کردن دارند، پابهپای شوخطبعیشان جلو میرود و میزان شوخیهایش را بالاتر میبرد.
قیاسی برای بامزهتر شدن برنامهاش تلاش زیادی نمیکند فقط از موقعیتها به بهترین شکل بهره میبرد. هنگامی که مهمان برنامه شروع به صحبت میکند، با چشموابرو ریاکشن نشان میدهد و از دل صحبتهایش سوالاتی درمیآورد که شاید در حالت عادی همه به آنها توجه نکنند اما پرسیدن سوال برمبنای هریک از آنها میتواند موقعیت را خندهدار کند. قیاسی با واکنشها و رفتارهایش اجازه میدهد طرف مقابل احساس کند خوشبیان و بامزه است و صحبتهایش به دل مینشیند. به همین دلیل هم مهمان برنامه سعی میکند گفتوگو را ادامه دهد.
وقتی قیاسی به کوچکترین صحبت بامزه نفر مقابلش میخندد یا متعجب میشود به او این کد را میدهد که تو بامزهای و توانستهای من را بخندانی و دیگران هم همین عقیده را دارند. این حس خوشایند دقیقا نقطه مقابل تمسخر است. هم مهمان برنامه این را متوجه میشود و هم مخاطب حس خوبی از این موقعیت میگیرد. همین رمز موفقیت قیاسی است.
منبع: فیلم نیوز