پژو ۳۰۰۸؛ پاریسی مغرور

پژو ۳۰۰۸؛ پاریسی مغرور

پژو ۳۰۰۸ که با الهام از کانسپت زیبای کوارتز ساخته شده، با ورود به بازارهای مختلف جهان سوالات بسیاری درخصوص توان این برند برای ساخت یک کراس‌اوور اندازه متوسط برجسته در رده خودروهای خوب این کلاس را مطرح کرده است. اما به راستی ۳۰۰۸ چگونه خودرویی است؟

کد خبر : ۴۰۴۲۴
بازدید : ۷۹۸۳
فرادید | یکی از جدی‌ترین گزینه‌های پژو سیتروئن برای عرضه در بازار بزرگ ایران یک کراس‌اوور متوسط با ظاهری اسپورت و جسورانه است که امسال توانست عنوان خودروی سال ۲۰۱۷ اروپا را با عبور از سد ده‌ها خودروی مطرح از جمله آلفارومئو جولیا و مرسدس‌ای کلاس جدید به دست آورد. ۳۰۰۸ که از جدیدترین زبان طراحی پژو سود می‌برد اخیرا از سوی وب‌سایت معتبر کار ادوایس مورد بررسی قرار گرفته که چکیده‌ای این گزارش از کیفیت بالای ساخت، طراحی مثال زدنی و البته سطح قدرت نسبتا پایین این فرانسوی پیشرو حکایت دارد.
به گزارش فرادید؛ پژو ۳۰۰۸ که با الهام از کانسپت زیبای کوارتز ساخته شده، با ورود به بازارهای مختلف جهان سوالات بسیاری درخصوص توان این برند برای ساخت یک کراس‌اوور اندازه متوسط برجسته در رده خودروهای خوب این کلاس را مطرح کرده است. اما به راستی ۳۰۰۸ چگونه خودرویی است؟

نسل‌های قبلی ۳۰۰۸ تنها جعبه‌های مرتفع و بزرگی بودند که می‌توانستند ۵ سرنشین را جابجا کنند، اما نسل نوین ۳۰۰۸ یک خودروی استاندارد با طرحی جذاب است که حرف‌های زیادی برای گفتن در کلاس خود و رقابت با نیسان قشقایی، هیوندای توسان، رنو کولئوس، فولکس تیگوان و تویوتا راو ۴ دارد.
پاریسی مغرور
به رغم فروش بالای این مدل در اروپا، در بازارهای خارجی هم تقاضای بسیاری برای این خودرو وجود دارد به طوریکه تنها در شش ماهه نخست سال برای این مدل ۲۰۰ هزار سفارش به کارخانه رسیده و هیچ نشانه‌ای از کاهش تقاضا هم به چشم نمی‌خورد. چهارمین خودروی تاریخ پژو که پس از مدل ۳۰۷ در سال ۲۰۰۲، مدل ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ و مدل ۵۰۴ در سال ۱۹۶۹ توانسته عنوان بهترین اتومبیل سال اروپا را بدست آورد در حالی توانسته به این موفقیت‌ها دست یابد که مدیران پژو هدف از ارائه این مدل با ویژگی‌های مذکور و ظاهری آوانگارد را جذب خریداران جدید اعلام کرده که تا پیش از این در سایر کلاس‌ها به خرید خودرو اقدام می‌کردند.

چراغ‌ها تیز و مواج بوده و در پیوند با خطوط روی کاپوت و جلوپنجره حس سیال بودن یک حجم صنعتی را به خوبی به بیننده منتقل می‌کنند. در جلو پنجره، پایین درب‌ها، اطراف پنجره‌ها و داخل کابین به وفور از کروم استفاده شده تا ذات آینده‌نگرانه طراحی این خودرو به چشم بیاید. بدنه ۸ سانتی‌متر افزایش طول داشته و بزرگتر از نسل قبل است، اما در ارتفاع اتاق با کاهش چشمگیری مواجه شده است.
قطعات مشکی اطراف بدنه هم به تضاد بدنه کمک کرده و جاذبه بیرونی ۳۰۰۸ را افزایش داده‌اند. خط کمر ۳۰۰۸ نیز که در پیوستگی با دو خم که روی گلگیرهای عقب و جلو نصب شده‌اند، به پویایی خودرو افزوده در حالی که در چراغ‌های مشکی‌رنگ عقب یادآور طرحی است که پیشتر در فورد موستانگ به کار رفته است. کابین خودرو نیز از چنان طرح متفاوتی برخوردار است که با نشستن در ۳۰۰۸ احساس می‌کنید این بهترین پژوی تاریخ است مخصوصا که زیبایی طرح فرمان، دریچه‌های هوا، نشان‌دهنده‌های پشت فرمان و دسته‌دنده با هیچ خودروی دیگری قابل مقایسه نیست.

صفحه دیجیتالی ۳ / ۱۲ اینچی پشت فرمان در کنار سیستم هدآپ دیسپلی و مانیتور ۸ اینچی بالای کنسول مرکزی به شما کمک می‌کنند تا به راحتی از علائم حیاتی خودرو و جاده در حین رانندگی آگاه شوید. عیب اصلی نمایشگر بزرگ پشت فرمان پژو وضوح اندک و کیفیت پایین (رزولوشن) آن است که لازم است با نمونه‌های بهتری در مدل ۲۰۱۸ تعویض شود.
پژو که همیشه از عاشقان دکمه در طراحی کابین بوده این بار هم با حذف بسیاری از کلیدهای گردان، تعداد زیادی دکمه روی لبه برآمده میانه داشبورد نصب کرده که کارایی آن‌ها چندان دقیق نیست. این کلید‌ها به سبک پیانو و آمیخته به کروم در میانه داشبورد و پایین مانیتور مرکزی به زیبایی هرچه تمام‌تر جایگزاری شده‌اند.
پاریسی مغرور

صندلی‌های خودرو علاوه بر نگهداری مناسب از بدن راننده در مانورهای سریع، در طی آزمایش عملکرد قابل ستایشی از خود نشان دادند و در یک مسافت ۵۰۰ کیلومتری راحتی و آرامش جالبی را نصیب گروه کردند. استفاده از چوب، چرم و پلاستیک نرمهم لذت سواری با خودرو را دوچندان می‌کند و ۳۰۰۸ در مجموع نشانه‌هایی از ب. ام؛ و را به سرنشینان ارائه می‌کند.
فضای اتاق برای سرنشینان مناسب است و خودرو با خواباندن صندلی‌ها این قابلیت را دارد که بارگیری وسایلی با حجم تا ۱۵۸۰ لیتر را برای مالک ممکن سازد. البته جعبه خودرو به تنهایی ۵۲۰ لیتر حجم دارد که در حد استانداردهای این کلاس است. فضای پا در جلو حدود ۹۰ لیتر است در حالی که اتاق جدید ۳۰۰۸ نسبت به قبل ۲۴ تا ۳۶ میلی‌متر بزرگ‌تر شده در حالی که این خودرو به محفظه‌های جاداری در زیر صندلی‌های عقب مجهز شده است که در سفرهای طولانی‌مدت بسیار به کار می‌آیند.

رانندگی با خودرو در شهر‌ها لذتبخش است. در پاریس شلوغ و تنگ کار با فرمان خودرو دلپذیر است گرچه هیچ احساس خاصی را از جاده به شما منتقل نمی‌کند. این خودروی فرانسوی که از پلتفرم مدولار نوین گروه پی‌اس‌ای (PSA) با نام EMP۲ سود می‌برد با ۱۳۷۵ کیلوگرم وزن، ۱۰۰ کیلوگرم از نسل قبل خود سبک‌تر بوده که همین عامل ۳۰۰۸ را به یکی از کم‌وزن‌ترین خودروهای کلاس خود تبدیل می‌کند.
در عین حال عایق‌کاری اتاق گرچه آشکارا بهبود یافته و نسبت به نسل قبل کیفیت آن افزایش یافته، اما به کاهش صدا و نویز در کابین کمک اندکی کرده به طوری که ۳۰۰۸ در این حوزه می‌لنگد و وضعیت متوسطی دارد. موتور این خودرو که یک نمونه ۶ / ۱ لیتری توربو به قدرت ۱۶۳ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن‌متر است، در کنار جعبه دنده تیپ‌ترونیک پژو کارکرد مناسبی دارد.
در عین حال یک موتور ۲ لیتری توربودیزلهم که قدرتی معادل ۱۷۵ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد در فهرست انتخابی مشتریان قرار دارد. ۳۰۰۸ در جاده‌ها به لطف رینگ و لاستیک ۱۸ اینچی از سطح هندلینگ و رانندگی مناسبی سود می‌برد گرچه سرنشینان صندلی‌های عقب لذت کمتری را از سواری با این پاریسی مغرور تجربه می‌کنند.

پژو برای اینکه حس دینامیک ۳۰۰۸ را بالا ببرد ابداعی به خرج داده که در آن برای خوشایند راننده صدای موتور به صورت مصنوعی و از طریق بلندگو‌ها در کابین شنیده می‌شود، ایده‌ای که البته چندان جالبی به نظر نمی‌رسد. ۳۰۰۸ در مجموع در چهار تیپ اکتیو، آلیور، جی‌تی لاین و رنج تاپ جی‌تی عرضه می‌شود و در مدل فول از تجهیزاتی مثل اپل کار پلی، اندروید اوتو، سیستم ناوبری، سنسورهای پارک عقب و جلو، دی لایت به همراه چراغ‌های اتوماتیک جلو و عقب، ریل‌های اتوماتیک سقف، آینه گرمکن‌دار اتوماتیک، سیستم صوتی سه بعدی و دوربین ۱۸۰ درجه سود می‌برد. قیمت این کراس‌اوور از یورو در مدل پایه شروع شده و به دلار در نمونه فول می‌رسد.

اما حقیقت را بخواهید طراحی بدنه ۳۰۰۸ مثال زدنی است، کیفیت مواد به‌کار رفته در اتاق بسیار خوب و بالاتر از استانداردهای این کلاس است در حالی‌که طراحی داشبورد و کنسول مرکزی هیجان‌انگیز بوده و موتور و گیربکس نیز عملکرد ساده و خوبی از خود به نمایش می‌گذارند. در عین اینکه تعادل و پایداری مناسبی را می‌توان با ۳۰۰۸ در مسیرهای شهری و بین شهری تجربه کرد همزمان می‌توان به خوبی از سطح بالای تکنولوژی‌های کابین و امکانات ارتباطی آن لذت برد.
پاریسی مغرور

البته نکات منفی این خودرو هم کم نیستند. برای نمونه ارگونومی و نحوه ارتباط با داشبورد و به طور ویژه کار با سیستم آی-کاکپیت (i-Cockpit) ساده نیست و گیج کننده است. همچنین صدای اتاق جاده و موتور که به کابین می‌رسد تا فقدان سیستم چهارچرخ محرک که این کراس‌اوور را در مسیرهای سنگلاخی به یک خودروی ناتوان بدل می‌کند.

نمره کلی ۵ / ۷ از ۱۰.
نمره کارایی ۷ از ۱۰.
نمره راحتی و فضای کابین ۸ از ۱۰.
نمره تکنولوژی و استفاده از فناوری‌های ارتباطی ۸ از ۱۰.
نمره سواری و هندلینگ ۵ / ۷ از ۱۰.
منبع : caradvice
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    چرا بجای این آشغالای فرانسوی ماشین آلمانی و ژاپنی وارد میشه؟ تا کی باید به این فرانسوی ها باج بدیم؟ آخرشم میرن به عربستان میراژاشون را میفروشند...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید