نکات مهم در رابطه با قالب بندی چوبی

نکات مهم در رابطه با قالب بندی چوبی

چوب به عنوان یک ماده اولیه و پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز شناخته شده است که یکی از کاربردهای آن برای ساختن قالب‌های بتنی می باشد. برای ساخت قالب بندی چوبی از درختان سوزنی برگی از قبیل کاج، سرو و درختان پهن برگی مثل بلوط، چنار، صنوبر و افرا استفاده می گردد.

کد خبر : ۱۳۰۷۶۹
بازدید : ۴۵۹۵

قالب بندی چوبی به معنای ساختن چوب‌هایی است که برای ساخت قالب های بتنی کاربرد دارند و از چوب درختان مقاوم مثل بلوط، چنار، صنوبر و افرا تهیه می شوند. مهم‌ترین کشورهایی که در زمینه قالب بندی چوبی فعالیت دارند، روسیه و فنلاند است که مقاوم‌ترین چوب‌ها را برای ساخت قالب بندی بتن تهیه می‌کنند. اگر می‌خواهید در مورد مزیت، کاربرد و انواع قالب بندی چوبی بیشتر بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

قالب بندی چوبی چیست؟

چوب به عنوان یک ماده اولیه و پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز شناخته شده است که یکی از کاربردهای آن برای ساختن قالب‌های بتنی می باشد. برای ساخت قالب بندی چوبی از درختان سوزنی برگی از قبیل کاج، سرو و درختان پهن برگی مثل بلوط، چنار، صنوبر و افرا استفاده می گردد. برای اینکه چوب‌های مورد نظر در تماس با آب مقاومت بالایی داشته باشند و ساختار آن‌ها به دلیل رطوبت پوسیده نشود، سطح چوب را با روغن ویسکوزیته چرب می‌کنند.

در نهایت تخته‌های چوبی که با طول و ارتفاع متفاوتی ساخته می‌شوند، به یکدیگر متصل تا یک فرم خاص را ایجاد کنند. برای اینکه بتوان یک سطح صاف درست کرد، از تخته سه لا نیز استفاده می‌شود تا بتوان چوب را در پروسه قالب سازی در جای خود نگه داشت.

کشور روسیه از درختان سوزنی برگ بیشترین استفاده را می‌کند و به همین دلیل به آن ها چوب روسی هم نیز گفته می‌شود. در تولید این محصولات، زمان پردازش چوب از مواد شیمیایی مثل نفت کوره، تانتالیت و کرئوزوت نیز به کار برده می‌شود که به ماندگاری و کیفیت بهتر قالب بندی چوبی کمک زیادی می‌کند. ضمن اینکه این تخته‌ها را در برابر حشراتی مثل موریانه، حرارت بالا و رطوبت مقاوم می‌کند.

سازه‌های بتنی نسبت به نوع فلزی ارزان‌تر هستند و تا حد زیادی به کاهش هزینه های ساخت و ساز کمک می‌کنند. اما برای اجرای این سازه، به قالب بندی چوبی نیاز دارید. از این محصولات می‌توانید برای ساخت تیر، سقف، قالب بندی ستون و فوندانسیون ساختمان استفاده کنید.

نکات قالب بندی چوبی

نکات مهم در رابطه با قالب بندی چوبی

1. چرب کردن سطح چوب‌

همانطور که اشاره کردیم، تخته‌های قالب بندی به مرور زمان در اثر برخورد با آب (بارش‌ها و رطوبت محیط) خیس شده و ساختار آن خراب می‌شود. روغن‌های مخصوصی که ویسکوزیته (غلظت) بالایی دارند، می‌توانند مثل یک لایه مقاوم روی تخته‌های چوبی قرار بگیرند و مانع از فاسد شدن بتن و چوب شوند. از این رو، قبل از اینکه تخته‌ها برای بتن استفاده شود، ابتدا باید چرب شوند. روغن معدنی بهترین گزینه برای چرب کردن تخته‌های قالب بندی چوبی است که جدا کردن تخته از بتن را نیز ساده‌تر می‌کند و مانع از چسبیدن بتن به تخته می‌شود.

2.میخکوبی تخته‌ها

یکی دیگر از نکات مهم برای قالب بندی چوبی استفاده از چوب‌هایی به اندازه ضخامت تخته‌هاست. از آنجا که این تخته‌ها از چوب‌های باکیفیت تهیه می‌شوند و مقاومت بسیار بالایی دارند، نباید نگران کوبیدن میخ در تخته‌ها نباشید. در بازار ایران بیشتر این تخته‌ها از نوع روسی می باشند که به دلیل کیفیت بسیار عالی و استحکام بالا در برابر میخ کوبی مقاوم هستند.

3.صاف کردن سطح داخلی قالب

یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با قالب بندی چوبی توجه به صاف بودن قسمت داخلی قالب است تا بعد از برداشتن، تخته‌ها صاف و یکدست باشند؛ زیرا اگر این بتن به عنوان فوندانسیون ساختمان استفاده شود، صاف بودن آن اهمیت زیادی در خراب و کج شدن دیوارهایی که روی آن قرار می‌گیرند، دارد.

4.استفاده از قالب بندی چوبی بدون نشتی

در صورتی که بین تخته‌ها درز و سوراخ‌های بزرگ وجود داشته باشد و زمانی که داخل آن بتن ریزی می‌کنید، باعث نشت کردن بتن شده و مقدار زیادی از آن به حد می‌رود. از سوی دیگر، بعد از خشک شدن بتن، برداشتن تخته‌های قالب بندی نیز برایتان دشوار می‌شود و بتن اضافه‌ای که از آن خارج شده است، اجازه جدا شدن به تخته را نمی‌دهد.

کاربرد قالب بندی چوبی بتن

نکات مهم در رابطه با قالب بندی چوبی

شاید بپرسید چه دلیلی دارد که از تخته‌های چوبی قالب بندی بتن استفاده شود؟ این قالب بندی‌ها برای موارد زیر کاربرد دارند:

5.قالب بندی چوبی فونداسیون

به قسمت پایه هر خانه‌ای که نگاه کنید، با ستون‌های افقی بتنی درست شده است که برای ساخت این ستون‌ها باید از تخته‌های قالب بندی استفاده شود تا بتن در داخل آن‌ها شکل بگیرد. به این صورت که ابتدا تخته‌های قالب بندی در قسمت پی ساختمان نصب می‌شوند و سپس داخل آن‌ها را با بتن پر می‌کنند. بعد از خشک شدن بتن، تخته‌ها جدا می‌شوند و در نهایت فوندانسیون ساختمان شکل می‌گیرد.

6. قالب بندی چوبی تیر

برای ساخت تیرهای ساختمان به قالب بندی‌هایی نیاز است تا بتوان بتن را در داخل آن شکل داد. در سازه‌های بتنی که مقاومت بالایی دارند، در قسمت تیر نمی‌توان به راحتی بتن ریزی کرد. ابتدا باید تخته‌های چوبی به عنوان قالب نصب شوند و سپس در داخل آن‌ها را با بتن پر کرد. این کار با استانداردهای مشخص شده‌ای انجام می‌شود تا از خم شدن تیرهای بتنی جلوگیری گردد.

7.قالب بندی چوبی سقف

سقف ساختمان هم از جمله کاربردهای قالب بندی چوبی است. در گذشته اجرای سقف بتنی کار ساده‌ای نبود و به تجهیزات زیادی نیاز داشت و در نهایت بسیاری از فعالان صنعت ساخت و ساز از اجرای این طرح منصرف می‌شدند. اما امروزه با استفاده از تخته‌های قالب بندی بتنی می‌توانند این روش را اجرا کنند. ضمن اینکه قالب بندی چوبی سقف ساختمان نسبت به تیرآهن ارزان‌تر است.

8.قالب بندی چوبی ستون

ستون ساختمان که به استحکام سازه و جلوگیری از ریزش سقف و طبقات فوقانی کمک زیادی می‌کند، می‌تواند با کمک قالب بندی چوبی انجام شود. ستون در شکل‌گیری ساختار کلی ساختمان و سازه نقش مهمی را ایفا می‌کند. برای ساخت قالب ‌بندی چوبی ستون از چوب‌هایی با ضخامت 20 تا 25 میلی‌متر و عرض 100 تا 250 میلیمتر استفاده می گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع قالب های ساختمانی اینجا را کلیک کنید.

قیمت قالب بندی چوبی

قیمت قالب‌های چوبی به چند عامل بستگی دارد. جنس و کیفیت چوبی که برای ساخت این تخته‌های قالب بندی استفاده می شود، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده قیمت این تخته است. همچنین، هزینه تولید این محصولات نیز بر قیمت نهایی تاثیر زیادی دارد. به طور کلی، قالب بندی چوبی یک محصول وارداتی است که تا حد زیادی تحت تاثیر قیمت ارز در کشور قرار می‌گیرد. برند و شرکت سازنده هم از دیگر عواملی هستند که قیمت این محصول را مشخص می‌کند.

خرید قالب بندی چوبی

نکات مهم در رابطه با قالب بندی چوبی

اگر قصد خرید قالب بندی چوبی را دارید، خوب است قبل از انتخاب محصول مورد نظر به چند نکته مهم دقت داشته باشید:

  • اندازه کلی سازه را در نظر بگیرید و قالب بندی متناسب با آن را بخرید.
  • کیفیت تخته‌ها و جنس چوب را بررسی کنید.
  • قالب بندی چوبی باید تحمل بار سنگین را داشته باشد.
  • میزان مقاومت تخته‌های چوبی در برابر رطوبت و آب یکی دیگر از نکاتی است که زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید.

با توجه به موارد گفته شده، شما باید اطلاعات به نسبت بالایی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید بسته به بودجه و پروژه، قالب بندی چوبی خود را سفارش دهید. علاوه بر این، تشخیص کیفیت چوب بسیار مهم می باشد. از این رو ما به شما پیشنهاد می کنیم، محصولات چوبی خود را از مراکز معتبری همچون مدحت وود تهیه کنید.

این مجموعه اقدام به واردات مستقیم انواع تیرهای چوبی H20، پلای وود چینی مالزی و انواع چوب‌های قالب بندی، انواع پلای وود (تخته چندلایی) و چوب‌های صنایع مختلف در ضخامت و ابعاد گوناگون از کشورهای روسیه، ترکیه، مالزی و چین نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و قیمت محصولات به سایت این مجموعه به نشانی https://medhatwood.com/ مراجعه کرده و با کارشناسان آنها تماس حاصل نمایید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید