(تصویر) شناسایی قورباغه‌ای با خارهای «اژدهامانند» در جنگل‌های اکوادور

(تصویر) شناسایی قورباغه‌ای با خارهای «اژدهامانند» در جنگل‌های اکوادور

این گونه جدید روی گیاهان، درختان و درختچه‌های جنگلی کوهستانی در کشور اکوادور پیدا شده است. خارهای روی پشت این قورباغه آن را به یک گونۀ ماقبل تاریخی شبیه کرده است!

کد خبر : ۱۹۰۹۰۰
بازدید : ۲۴۸۸۸

فرادید| در کوه‌های اکوادور مرکزی، موجود رنگارنگی روی یک برگ نشسته بود و با چشمان آبی روشن جنگل‌های اطراف را نگاه می‌کرد. چیزی در مورد این حیوان خاردار توجه دانشمندان در حال عبور را به خود جلب کرد و دلیل خوبی داشت: این موجود یک گونه جدید بود! 

به گزارش فرادید، بر اساس مطالعه‌ای که روز ۲۸ می‌در مجله معتبر Evolutionary Systematics منتشر شد، محققان بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۳ برای بررسی‌های مداوم درباره حیات وحش چندین بار به کوه‌های آند در استان تونگوراهوا رفتند. این منطقه یکی از متنوع‌ترین مکان‌ها از لحاظ زیستی در اکوادور است. 

محققان طی بررسی‌های خود، ده‌ها قورباغه خاردار چندرنگ پیدا کردند. آن‌ها این حیوانات را گرفتند و با نگاه دقیق‌تر متوجه شدند گونه جدیدی را کشف کرده‌اند: Pristimantis normaewingae یا قورباغه بارانی نورما اِوینگ. 

3

قورباغه بارانی نورما اِوینگ به بیش از یک اینچ هم می‌رسد. این قورباغه اندام «باریک» و پوست تقریباً بافت‌داری دارد که با برآمدگی‌های خاردار پوشیده شده است. چشمان این قورباغه آبی روشن است و علامت‌های سیاه دارد. 

در عکس‌ها چندین قورباغه بارانی نورما اِوینگ را می‌بینید که روی گیاهان نشسته‌اند. رنگ این قورباغه‌ها متفاوت است، اما در کل دارای الگوی نواری با رنگ‌های مختلف قهوه‌ای، زرد و سبز هستند. 

برخی قورباغه‌های بارانی نورما اوینگ دارای تکه‌های قرمز و نارنجی بیشتری هستند. زیر شکم قورباغه‌ها دارای طرح مرمری است. گونه جدید روی گیاهان، درختان و درختچه‌های جنگلی کوهستانی پیدا شده است. 

3

چندین قورباغه بارانی نورما اِوینگ یا Pristimantis normaewingae در زیستگاه طبیعی خود

جولیو کاریون اولمدو، از نویسندگان اصلی این مقاله می‌گوید: «گونه‌های جدید معمولاً شب‌هنگام نزدیک یا بالای آناناسیان یافت می‌شوند.» 

محققان می‌گویند نام نورما اِوینگ، محافظ پرشور و داوطلب نجات حیوانات از ایالات متحده را روی گونه‌های جدید قورباغه گذاشتند. اِوینگ همیشه از حیوانات در هر شکل و اندازه‌ای مراقبت می‌کرد و به دلیل توانایی‌اش در پرورش حیوانات بی‌سرپرست و آسیب‌دیده تحسین میشد. 

تاکنون قورباغه‌های بارانی نورما اوینگ تنها در منطقه حفاظت‌شده خصوصی سِرّو کاندلاریا یافت شدند. این محوطه در استان تونگوراهوا و حدود ۱۰۰ مایلی جنوب شرقی کیتو، پایتخت اکوادور است. 

گونه جدید از روی رنگ‌آمیزی، خارها، پوست، انگشتان، شکل بدن، رنگ چشم و سایر ویژگی‌های فیزیکی ظریف شناسایی شده است. تجزیه و تحلیل DNA نشان داد گونه جدید دست‌کم ۵ درصد واگرایی ژنتیکی با سایر قورباغه‌های مرتبط دارد.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید