( عکس) پرتاب قدرتمندترین موشک جهان برای دومین بار
پرتاب آزمایشی بعدی موشک «استارشیپ»(Starship) شرکت «اسپیسایکس»(SpaceX) ممکن است در ۱۷ نوامبر انجام شود و اکنون باید در انتظار تایید نظارتی از سوی «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) و سایر آژانسها باشد.
شرکت «اسپیسایکس» اعلام کرد که دومین پرتاب آزمایشی موشک «استارشیپ» روز ۱۷ نوامبر انجام خواهد شد.
پرتاب آزمایشی بعدی موشک «استارشیپ»(Starship) شرکت «اسپیسایکس»(SpaceX) ممکن است در ۱۷ نوامبر انجام شود و اکنون باید در انتظار تایید نظارتی از سوی «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) و سایر آژانسها باشد.
پرتاب مورد نظر که قرار است از پایگاه فضایی «استاربیس»(Starbase) اسپیسایکس در ساحل بوکا چیکا تگزاس انجام شود، دومین پرواز آزمایشی این شرکت روی کلاس مداری استارشیپ و تقویتکننده «سوپر هوی»(Super Heavy) آن خواهد بود.
اسپیسایکس در حساب ایکس خود نوشت: استارشیپ آماده پرتاب در اوایل ۱۷ نوامبر و در انتظار تایید نهایی نظارتی است. «ایلان ماسک»(Elon Musk) مدیرعامل اسپیسایکس اضافه کرد که پرتاب استارشیپ در ماه جاری، به تایید دولت برای این پرواز آزمایشی بستگی دارد.
موشک استارشیپ به همراه سامانه پرتاب سوپر هوی آن، بلندترین و قویترین موشک جهان است. ارتفاع آن نزدیک به ۱۲۱ متر و ظرفیت بالابری آن ۱۶۵ تن است و به گونهای طراحی شده که کاملا قابل استفاده مجدد باشد.
اسپیسایکس قصد دارد از استارشیپ به عنوان پرتابگر سنگینوزن و برای مأموریتهای فضایی عمیق استفاده کند. این شرکت قبلا پروازهای اطراف ماه را به گردشگران فضایی فروخته است. ناسا نیز قصد دارد از موشک استارشیپ برای فرود آوردن فضانوردان «آرتمیس ۳»(Artemis ۳) روی ماه استفاده کند.
در هر حال، ابتدا استارشیپ و تقویتکننده آن باید ثابت کنند که برای پرواز مداری آماده هستند. اینجاست که پرواز آزمایشی آینده وارد میشود.
اسپیسایکس اولین پرواز آزمایشی کامل استارشیپ را در ۲۰ آوریل انجام داد اما این موشک با شکست خوردن در جداسازی مرحله، با از دست دادن تعدادی از ۳۳ موتور مرحله اول رپتور و مشکلات دیگر روبهرو شد. در نتیجه، اسپیسایکس چند دقیقه پس از پرتاب، موشک را عمدا بر فراز خلیج مکزیک منفجر کرد.
اسپیسایکس برای پرواز آزمایشی آتی، فرآیند جداسازی مرحله را تغییر داده است تا از یک فرآیند جدید استفاده کند که در آن مرحله بالایی، موتورهای خود را در حالی که هنوز به مرحله اول سوپر هوی متصل هستند، روشن میکند. مهندسان اسپیسایکس یک سیستم هواکش جدید را نیز برای این فرآیند ابداع کردهاند که در ویدیوی جدید منتشرشده در ایکس و یوتیوب نشان داده شده است.
پرواز دوم احتمالا همان طرح آزمایش اول را دنبال خواهد کرد و با پرتاب به سمت مکان مورد نظر در سواحل هاوایی برای آزمایش روشهای ورود و فرود همراه خواهد بود. این در حالی است که تقویتکننده سوپر هوی در خلیج مکزیک فرود خواهد آمد.
اسپیسایکس در یک مرور کلی پیرامون ماموریت نوشت: اولین آزمایش پرواز استارشیپ، درسهایی را به ما آموخت که مستقیما به چندین مورد ارتقاء در زیرساختهای وسیله نقلیه کمک کردند تا احتمال موفقیت در پروازهای آینده را بهبود ببخشند.
دومین آزمایش پرواز، در میان بسیاری از پیشرفتهای دیگر، یک سیستم جداسازی مرحله و یک سیستم الکترونیکی «کنترل جهت رانش»(TVC) جدید برای موتورهای رپتور فوق سنگین، تقویتکنندههای پایه و یک منحرفکننده شعله فولادی خنکشده با آب را معرفی میکند.
اسپیسایکس برای محافظت از سکوی پرتاب مداری خود و موشک استارشیپ در برابر قدرت عظیم ۳۳ موتور رپتور نیز سیستم آبی جدیدی ساخته است زیرا ستون موتور تقویتکننده در طول پرواز آزمایشی ۲۰ آوریل، دهانه بزرگی را زیر سکوی پرتاب به وجود آورد و بقایا و تکههای بتن را در تاسیسات استاربیس و منطقه اطراف سقوط خود پرتاب کرد.
سیستم آبی جدید برای درک کردن تأثیرات زیستمحیطی که ممکن است بر حیات جانوری و گیاهی ساکن در پناهگاه حیات وحش بوکا چیکا در اطراف تأسیسات استاربیس اثر بگذارند، توسط سازمان «خدمات ماهیان و حیات وحش آمریکا»(USFWS) در دست بررسی است.
سازمان هوانوردی آمریکا روز ۳۱ اکتبر در یک ایمیل نوشت: سازمان هوانوردی آمریکا به کار کردن روی بررسی محیط زیست ادامه میدهد. این سازمان به عنوان بخشی از بررسی زیستمحیطی خود، در حال مشاوره کردن با سازمان «خدمات ماهیان و حیات وحش آمریکا» پیرامون ارزیابی بیولوژیکی بهروزشده تحت قانون گونههای در معرض خطر است. سازمان هوانوردی آمریکا و سازمان خدمات ماهیان و حیات وحش آمریکا باید این مشاوره را پیش از تکمیل کردن بخش بررسی محیطی ارزیابی مجوز به پایان برسانند.
منبع: ایسنا