۱۵ عادت روزانه‌ی مخرب برای بدن

۱۵ عادت روزانه‌ی مخرب برای بدن

با وجود اهمیت سوخت و ساز بدن، کار‌های خاصی هست که ما بدون این که بدانیم با انجام آن‌ها به فرایند سوخت و ساز بدن‌مان آسیب می‌رسانیم. در این مطلب ۱۵ عادت روزانه را معرفی میکنیم که برای سوخت و ساز بدن عواقب بدی دارند.
کد خبر: ۱۰۵۷۰۶
بازدید : ۱۰۳۷۶
۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹

فرادید| چرا سوخت و ساز (متابولیسم) این قدر برای بدن مهم است؟ به زبان ساده، سوخت و ساز بدن ما نحوه‌ی تجزیه‌ی مواد مغذی که ما از غذا دریافت می‌کنیم کنترل می‌کند. بدن ما برای تجزیه‌ی غذا به انرژی نیاز دارد. اینجاست که نقش سوخت و ساز اهمیت پیدا می‌کند. سوخت و ساز به اندامگان اجازه‌ی رشد و بازتولید، حفظ ساختار و واکنش به محیطشان را می‌دهد.

به گزارش فرادید؛ با وجود اهمیت سوخت و ساز بدن، کار‌های خاصی هست که ما بدون این که بدانیم با انجام آن‌ها به فرایند سوخت و ساز بدن‌مان آسیب می‌رسانیم. احتمالاً شما هم با دانستن اینکه عادت‌های روزانه‌ای دارید که برای سوخت و ساز بدن‌تان مخرب هستند شگفت‌زده خواهید شد؛ بنابراین اگر بخواهیم جلوی این تخریب را بگیریم باید این عادات اشتباه را جداً ترک کنیم. شاید سخت باشد، اما بدون شک ارزشش را دارد! در ادامه ۱۵ عادت روزانه را می‌خوانید که برای سوخت و ساز بدن عواقب بدی دارند:

آب کافی به بدن‌تان نمی‌رسانید

عادت کنید آب کافی بنوشید به ویژه پس از بیدار شدن از خواب! حین خواب، بدن به مدت ۶ تا ۸ ساعت آب دریافت نمی‌کند. ۶۰ درصد بدن از آب تشکیل شده است، بنابراین روزانه باید این تانک را با حدود ۲ لیتر آب پر کنیم. با وجود این، وقتی که می‌دانید در طول شب بعید است برای نوشیدن یک لیوان آب از خواب بیدار شوید، کم آب شدن بدن پس از بیداری را جدی بگیرید. بهترین کار پس از بیدار شدن از خواب اینست که حداقل ۲ لیوان آب بنوشید تا هم انرژی بیشتری دریافت کنید، هم جلوی نفخ را بگیرید و هم اشتهایتان را کم کنید.

بیش از حد کافئین مصرف می‌کنید

همه‌ی ما تا حدی به نوشیدنی‌های کافئین‌دار معتاد شده‌ایم تا حدی که برای گذراندن روز حتماً باید قهوه بنوشیم. اما به گفته‌ی متخصصان تغذیه، کافئین اشتها را از بین می‌برد. مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های کافئین‌دار ممکن است تمام روز شما را سیر نگه دارد و تا زمانی که بخواهید متوجه گرسنگی‌تان شوید دیگر دیر شده است، چون حتی اگر غذا بخورید بدنتان دیگر قادر به تجزیه‌ی فوری مواد مغذی نخواهد بود. پس سعی کنید کافئین را به اعتدال مصرف کنید! مصرف قهوه‌تان را به یک لیوان کاهش دهید و هر روز حداکثر دو نوشیدنی کافئین‌دار کم‌حجم بنوشید نه بیشتر!

مصرف الکل

مصرف هر نوع نوشیدنی الکلی توانایی چربی‌سوزی بدن را کاهش می‌دهد. برای مثال، دو گیلاس نوشیدنی الکلی می‌تواند فرایند چربی‌سوزی را تا ۷۳ درصد کاهش دهد، چون الکل به جای چربی، به عنوان سوخت استفاده می‌شود.

آبِ مصرفی شما بیش از حد فلوراید و کلرین دارد

۱۵ عادت روزانه‌ی مخرب برای سوخت و ساز بدن

آب شیر یا همان آب لوله‌کشی حاوی فلوراید و کلرین است. توصیه‌ی ویژه شده است آب حاوی فلوراید و کلرین مصرف نشود، چون این دو ماده‌ی شیمیایی در عملکرد طبیعی تیروئید تداخل ایجاد می‌کنند و این تداخل منجر به نقصِ عملکردِ فرایند‌های سوخت و ساز بدن می‌شود؛ بنابراین سعی کنید همیشه قبل از نوشیدن آب لوله‌کشی آن را تصفیه کنید.

رژیم غذایی شما حاوی آفت‌کش‌هاست

میوه‌ها و سبزیجات سوپرمارکت‌ها معمولاً حاوی آفت‌کش هستند. مواد شیمیایی موجود در چنین آفت‌کش‌هایی می‌تواند در سوخت و ساز بدن تداخل ایجاد کند و فرایند کاهش وزن را با کندی مواجه کند. انتخابِ میوه‌ها و سبزیجات تازه و ارگانیک بهترین راه‌حل است.

رژیم غذایی شما طبیعی نیست

گوشت، تخم‌مرغ و محصولات لبنی که مصرف می‌کنید باید ارگانیک باشد، چون اگر به این محصولات هورمون تزریق شده باشد اثرات بدی روی هورمون‌های طبیعیِ مرتبط با رشد، تولیدمثل، عملکرد تیروئید و اشتها می‌گذارد و حفظ سوخت و ساز را برای بدن دشوار می‌کند.

درست قبل از خواب کالری زیادی به بدن وارد می‌کنید

این روز‌ها غذا خوردن با فاصله‌ی کمی از خواب شبانه عادت بسیاری از افراد است. خواه دلیل این عادتِ بد حجم زیادِ کار یا صرفاً حذف وعده‌های غذایی روز باشد نتیجه‌ی آن جبران کالری‌های از دست رفته‌ی در طول روز با غذا خوردن قبل از خواب است. این عادت به این معناست که نه شما وقتی برای پیاده‌روی دارید و نه بدنتان وقتی برای هضم غذا دارد. این عادت یکی از دلایل اصلی چربی شکم است،

یک چربی خطرناک که برای سلامتی خطراتی در پی دارد. راه‌حلِ اجتناب از خوردن این کالری‌ها، حذف نکردن خوراک‌های کوچک در طول روز است حتی اگر میل زیادی به خوردن ندارید. خوراک‌های کوچک یا اسنک‌های سالم گرسنگی را رفع می‌کند، شما را سیر نگه می‌دارد و مهمتر از همه جلوی ولع شما را به غذا خوردن قبل از خواب می‌گیرد.

عاشق غذا‌های فرآوری‌شده هستید

۱۵ عادت روزانه‌ی مخرب برای سوخت و ساز بدن

غذا‌های فرآوری‌شده مواد شیمیایی دارند تا تازه بمانند، به همین دلیل طعم و مزه‌ی متفاوتی دارند. درست است که مصرف این غذا‌ها موجب صرفه‌جویی زیادی در وقت می‌شود، اما منطقی‌تر اینست که تا جای ممکن از مصرف آن‌ها اجتناب کنید. مواد نگهدارنده‌ی استفاده شده در این محصولات می‌تواند بر حجم چربی شکم بیفزاید و منجر به دیابت نوع ۲ و کاهش سرعت سوخت و ساز بدن شود. پس تا می‌توانید غذا‌های تازه مصرف کنید.

اشتیاق شدیدی به شیرینی دارید

قند موجود در تمام آبنبات‌ها، شکلات‌ها، شیرینی‌ها و بستنی‌ها به آسانی جذب خون می‌شود و سطوح گلوکز را بالا می‌برد، به علاوه سوخت و ساز را متوقف می‌کند. بهترین راهِ مقابله با این اشتیاقِ مخرب مصرف زیاد میوه‌هاست.

اهل خوردن آجیل نیستید

فکر می‌کنید چرا آجیل جزو ابرغذاهاست؟ چون سرشار از پروتئین و مهمتر از همه چربی‌های اشباع‌نشده است. این چربی‌ها انرژی آزاد می‌کنند، سوخت و ساز را افزایش می‌دهند و کلسترول بد را پایین می‌آورند. پس حتی اگر آجیل خور نیستید، سعی کنید حداقل یکی از اقلام مورد علاقه‌تان از آجیل را انتخاب کنید و همراه سالاد میل کنید.

بیش از حد رژیم می‌گیرید

علاوه بر ورزش یکی از راه‌های کاهش وزن یا چربی‌ها رژیم گرفتن است، اما رژیم‌های غیرعادی و سخت نتایج منفی به همراه دارد. برای مثال اگر خوردن کربوهیدرات‌ها را متوقف کنید و به طور مرتب ورزش کنید، جلوی فرایند عضله‌سازی گرفته می‌شود. از آنجا که کربوهیدرات‌ها انرژی آزاد می‌کنند پس به کالری‌سوزی کمک می‌کنند. هرقدر عضله‌ی بیشتری داشته باشید، از ورزش کردن نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید؛ بنابراین به کربوهیدرات‌های مناسب در رژیم غذایی‌تان نیاز دارید، مثلاً یک فنجان برنج قهوه ای، سیب‌زمینی شیرین، بلغور جو دوسر یا نان سبوس‌دار!

رژیم غذایی متعادل ندارید

۱۵ عادت روزانه‌ی مخرب برای سوخت و ساز بدن

شما تقریباً هر روز رژیم غذایی نامتعادل دارید. رژیم غذایی شما فقط پروتئین و مقداری کربوهیدرات یا فقط کربوهیدرات یا مخلوطی از مقداری پروتئین، مواد معدنی و کلسیم است، اما همه‌ی ما به مقادیر مناسبی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم نیاز داریم. پروتئین به رشد عضلات کمک می‌کند، برای رشد بچه‌ها مهم است، سوخت و ساز را تقویت می‌کند و ولع دریافت کالری‌های بیشتر را از بین می‌برد. در عین حال، جدایِ خورشید که تامین‌کننده‌ی ویتامین دی بدن است، ماهی‌هایی مانند سالمون هم غنی از ویتامین هستند. با خوردن سالمون برای وعده‌ی ناهار، ۹۰ درصدِ مواد مغذی مورد نیاز روزانه تان تامین می‌شود. کلسیم هم در جای خود به قوی نگهداشتن استخوان‌ها و تنظیم سوخت و ساز بدن کمک می‌کند.

منابع غذایی پروتئین: سفیده‌ی تخم‌مرغ، آجیل، گوشت کم‌چرب و ماهی.
منابع غذایی ویتامین دی: سالمون و نور آفتاب.
منابع غذایی کلسیم: ماست، شیر، پنیر و محصولات لبنی دیگر.

در ساعات غیرمعمول ورزش می‌کنید

آیا سحرخیز هستید؟ اگر هستید سعی کنید برای آهسته دویدن بیرون بزنید. نور آفتاب و تعریق صبحگاهی شاخص توده بدنی (BMI) شما را پایین می‌آورد و میزان سوزاندن انرژی شما را کنترل می‌کند. ورزش‌های صبحگاهی انرژی را آزاد کرده و افزون بر حفظ انرژی، مغز شما را برای باقی روز فعال می‌کند.

به دارو‌ها وابسته هستید

خوردن مولتی‌ویتامین‌ها، قرص‌های کلسیم، کپسول‌های آهن و در کل دارو‌های مختلف برای کسالت‌ها عادت امروز‌ی بسیاری از افرادست! وقتی تمام داروهایتان را رو هم بگذارید، می‌توانید ببنید تمام این اَشکال رنگی به اندازه‌ی بشقاب غذای شما هستد و آن را پر می‌کنند. سعی کنید دارو‌های غیرضروری را حذف نکنید! برای مصرف دارو‌های بدون نسخه عجله نکنید و قبل از آن با پزشک مشورت کنید. این دارو‌ها فرایند سوخت و ساز را مختل می‌کنند و انرژی را کاهش می‌دهند. حداقل سعی کنید برای طولانی‌مدت این دارو‌ها را مصرف نکنید. برای روش‌های طبیعی و جایگزین درمان از قبیل ورزش، رژیم غذایی مناسب و حتی مدیتیشن هم با پزشک مشورت کنید.

کم‌خوابی دارید

مهم نیست چقدر حجم کار شما زیاد است یا نگرانِ این هستید که فردا چه غذایی را باید برای بچه‌ها تدارک بینید، خواب کافی نیاز ضروری بدن شماست. حداقل ۷ ساعت خواب عمیق یا حداکثر ۹ ساعت خواب به عنوان نیاز بدن توصیه شده است. کمبود خواب می‌تواند سوخت و ساز بدن را به شدت کاهش دهد، منجر به افسردگی، خلق و خوی بد، کاهش میزان سوزاندن کالری، افزایش حس گرسنگی و ذخیره‌سازی چربی‌ها شود و فهرست عواقب آن همچنان ادامه دارد. برای غلبه بر بی‌خوابی شبانه، قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید یا به موسیقی‌های آرامش‌بخش گوش دهید! بیش از حد نگران آینده نباشید. سعی کنید فقط از پس حال برآیید و از آن لذت ببرید!

منبع: Lifehack

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رویا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
0
0
مطالب بسیار خوب بود استفاده میکنم با سپاس فراوان
رویا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
0
0
مطالب بسیار خوب بود استفاده میکنم با سپاس فراوان
پیشنهاد ویژه