راه‌هایی برای اعتماد کردن

راه‌هایی برای اعتماد کردن

مشکل اعتماد کردن به دیگران به روش‌های مختلفی بروز می‌کند. در این مطلب نشانه‌ها و دلایل آن، همچنین راه‌های غلبه بر این مشکل را می‌خوانید.
کد خبر: ۱۰۷۴۶۲
بازدید : ۱۵۴
۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱

فرادید| اعتماد بخش مهمی از هر رابطه‌ای است. بدون اعتماد به ویژه میان دو شریک عاطفی، داشتن یک رابطه‌ی سالمِ بلندمدت بعید به نظر می‌رسد. مشکل اعتماد به روش‌های مختلفی بروز می‌کند مثلاً چنین فردی ممکن است حرف‌های دیگران را باور نکند یا نسبت به خواسته‌هایی که دیگران از او دارند مشکوک شود و نیت و انگیزه‌ی آن‌ها را زیر سوال ببرد. مهم‌تر از همه برقراری رابطه‌ی صمیمانه و نزدیک با دیگران برای او بسیار دشوار است.

چرا مشکل اعتماد آسیب‌زاست

به گزارش فرادید؛ اعتماد مزایای زیادی دارد که برای سلامت روابط و آرامش احساسی مهم است. اعتماد اجازه می‌دهد:

آسیب‌پذیر باشید
خود واقعی‌تان باشید
احساس امنیت و آرامش کنید
روی نکات مثبت تمرکز کنید
نزدیکی و صمیمت را افزایش دهید
تعارض را به حداقل برسانید

نشانه‌های مشکل اعتماد

تصورِ بدترین‌ها: در مورد انسان‌های پیرامون بدترین فکر‌ها را می‌کند، حتی اگر آن‌ها در گذشته قابل‌اعتماد بودن‌شان را اثبات کرده باشند. مثلاً فردی به او پیشنهاد کمک می‌دهد، اما او نگرانِ این فکر است که در عوضِ این کمک بعداً چه چیزی می‌خواهد.

شکاک بودن: در مورد نیت افراد مشکوک می‌شود حتی اگر در رفتار آن‌ها به قدر ذره‌ای دلیل برای شک کردن وجود داشته باشد، چون احساس می‌کند دیگران قصد آسیب زدن یا فریب دادن او را دارند.

خودتخریبی: مرتکب رفتار‌هایی می‌شود که به رابطه اش آسیب می‌رساند، چون فکر می‌کند بهتر است همین حالا همه چیز را تمام کند تا اینکه منتظر بماند در آینده ناامید شود.

روابط ناسالم: این فرد همیشه در ایجاد روابط سالمِ بلندمدت با دیگران شکست می‌خورد. برای ایجاد اعتماد در روابط عاشقانه طبیعیست مدتی زمان بگذرد، اما کسانی که مشکل اعتماد دارند ممکن است هرگز چنین ارتباطی را تجربه نکنند.

عدم بخشش: وقتی اعتماد کردن برای فردی مسئله باشد، بعد از خدشه وارد شدن به اعتمادش به دیگری، بخشیدن طرف مقابل برایش اگر غیرممکن نباشد کار بسیار سختی است. ناتوانی در بخشش و فراموش کردن، کلِ زندگی او و نه فقط تعاملاتش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ناتوانی منجر به شکل‌گیریِ احساس گناه، شرم، تلخی و پشیمانی می‌شود.

انزوا: در بسیاری از موارد، عدم اعتماد سبب می‌شود فرد میان خودش و دیگران دیوار بکشد و از ترسِ خیانت یا ناامید شدن به کلی قیدِ روابط را بزند.

تمرکز روی نکات منفی: صرف‌نظر از موقعیت، این فرد همیشه روی چیز‌هایی تمرکز می‌کند که انتظار دارد اشتباه پیش بروند. بر این اساس به جای ویژگی‌های مثبت افراد روی عیب‌ها، ضعف‌ها یا اشتباهات‌شان تمرکز می‌کند.

تمامی نشانه‌های بالا فرد را به موجودی منزوی، تنها و مورد سوءتفاهم قرار گرفته تبدیل می‌کند.

دلایل مشکل اعتماد به دیگران

خیانت دیدن در رابطه‌ی گذشته (این تجربه‌ی به شدت رنج‌آور می‌تواند فرد را در روابط آینده‌اش دچار مشکل اعتماد کند)
ناسازگاری‌های والدین (فرد را دچار این ترس می‌کند که او هم در رابطه‌ی آینده‌اش دچار مشکل اعتماد خواهد شد)
طرد شدگی از سوی جامعه‌ی همسالان (در کودکی یا بزرگسالی به ویژه اگر فرد نداند چرا طرد شده و اگر این تجربه‌ی تلخ بار‌ها تکرار شود غلبه بر مشکل اعتمادِ ایجاد شده به مراتب دشوارتر می‌شود)
تجربیات منفی (حوادث آسیب‌زای روحی در کودکی ممکن است فرد را در بزرگسالی دچار مشکل اعتماد کند)
سبک‌های وابستگی (فردی با سبک وابستگی ناایمن با اعتماد کردن به دیگران مشکل دارد و به احتمال زیاد در روابط خود حسادت و اضطراب را تجربه می‌کند)

نحوه‌ی غلبه بر مشکل اعتماد

به آرامی اعتماد ایجاد کنید: مهم است به قدر کافی به دیگران اعتماد کنید تا به آن‌ها اجازه‌ی ورود به زندگیتان را بدهید و در برخی موارد آن‌ها را بخاطر اشتباهاتشان ببخشید. برای اعتماد کردن عجله نکنید.

دربار‌ه‌ی مشکل اعتمادتان صحبت کنید: لازم نیست جزئیات اتفاقات گذشته را بگویید، بلکه کافیست درباره‌ی مشکل اعتمادتان صریح و بی‌پرده حرف بزنید تا طرف مقابل شما را بهتر درک کند.

بین اعتماد و کنترل تمایز قائل شوید: این افراد معمولاً نیاز به کنترل کردن دارند و این رفتار از دید دیگران ناشی از بی‌اعتمادیست. چنین فردی احساس می‌کند اگر نتواند کنترل کاملی روی هر موقعیتی داشته باشد به او خیانت شده یا از او سوءاستفاده شده است. این طرز فکر در درازمدت به ضرر رابطه است. برای ایجاد اعتماد بیاموزید در یک موقعیت معین تا چه اندازه اجازه‌ی کنترل دارید.

اعتماد کردن را به یک اولویت تبدیل کنید: اعتماد کردن به دیگران شاید برای شما دشوار باشد، اما اعتمادسازی بخش اساسی هر رابطه‌ایست. پس باید آن را اولویت زندگی‌تان قرار دهید حتی اگر چالش‌برانگیز باشد.

قابل‌اعتماد باشید: اگر می‌خواهید میان خودتان و شخصی اعتماد ایجاد کنید اول باید مایل به اعتماد کردن به او باشید، یعنی درباره‌ی احساسات، عقاید، افکار و حدودتان با او صادق باشید. دوم باید فهمیده و باشعور باشید به این معنا که اگر آن شخص ناخواسته خدشه‌ای به این اعتماد وارد کرد او را درک کنید، چون هر کسی ممکن است اشتباه کند. برقراری تعادل میان این دو رفتار به شکل‌گیری یک رابطه‌ی سالم بر پایه‌ی اعتماد کمک می‌کند.

از درمانگر کمک بگیرید: برای غلبه بر مشکل اعتماد می‌توانید از درمانگر کمک بگیرید. رابطه‌ی درمانی شما با درمانگر می‌تواند ابزار قدرتمندی برای یادگیری چگونگیِ اعتماد کردن به دیگران باشد.

اعتماد کردن به خودتان را بیاموزید

از بهترین راه‌های تمرین اعتماد، اعتماد کردن به خودتان است. این راهکار به این معنا نیست که هرگز نباید خودتان یا انتخاب‌هایتان را زیر سوال ببرید، معنایش اینست که باید به خودآگاهی قوی‌تری برسید تا قضاوت‌ها و ارتباطات شما با دیگران پخته‌تر و عاقلانه‌تر شود.

تمرین ذهن‌آگاهی یک استراتژی موثر است. وقتی از ذهن‌آگاهی بهره می‌برید، قادرید از احساس خودتان در لحظه‌ی حال بدون نگرانی از گذشته و آینده آگاه شوید.

منبع: verywellmind

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیشنهاد ویژه