هشدار؛ خطر شکستگی لگلن برای زنان گیاهخوار

هشدار؛ خطر شکستگی لگلن برای زنان گیاهخوار

زنان میانسالی که گوشت نمی‌خورند ممکن است بیشتر از زنانی که به طور منظم گوشت و یا ماهی مصرف می‌کنند دچار شکستگی لگن شوند.
کد خبر: ۱۰۹۵۷۷
بازدید : ۱۳۴
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد دلیل اینکه تعداد بی‌شماری از مردم به رژیم‌های غذایی گیاهی روی می‌آورند این است که از فواید آن برای سلامتی بهره‌مند شوند، اما این موضوع ممکن است به ضرر استخوان‌های بدن تمام شود.

هرچند مطالعات بیشتری برای درک اینکه چرا گیاهخواران بیشتر در معرض خطر شکستگی لگن هستند، باید صورت گیرد، اما محققان گمان می‌کنند که شاخص توده بدنی (BMI) پایین و کمبود مواد مغذی در این مورد نقش دارند.

براساس مطالعات منتشرشده در یک مجله‌ی پزشکی (BMC Medicine)، ۲۶هزار زن ۳۵ تا ۶۹ ساله در بریتانیا مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش، خطر شکستگی لگن را در میان گیاه‌خواران، ماهی‌خواران و کسانی که هرازگاهی گوشت می‌خورند در مقایسه با زنانی که به‌طور منظم گوشت می‌خورند، ارزیابی کرد. بیش از یک‌چهارم از اعضای این گروه (۲۸ درصد) گیاه‌خوارند، در حالی که یک درصد وگان‌اند.

در طی یک دوره‌ی بیست ساله، پژوهشگران ۸۲۲ مورد شکستگی لگن در میان گروهی از زنانی که موردبررسی قرار گرفته بودند، مشاهده کردند؛ طبق نتیجه‌گیری‌ها، افزایش خطر شکستگی لگن فقط در میان افرادی مشاهده شد که گیاه‌خوار بودند.

جیمز وبستر، از اعضای دانشکده علوم غذایی دانشگاه لیدز انگلستان و نویسنده این مطالعه، گفت: «در حالی که BMI پایین برای بهبود بسیاری از بیماری‌ها مفید است، در عین حال کمبود وزن می‌تواند منجر به توده چربی ناکافی و ضعف سلامت استخوان و عضله شود که هر کدام می‌توانند خطر شکستگی لگن را افزایش دهند».

BMI، تخمینی از چربی بدن بر اساس وزن و قد است. میانگین BMI گیاهخواران در این مطالعه کمی کمتر از گوشتخواران بود.

او توضیح داد: افرادی که توده چربی کمتری دارند در هنگام زمین خوردن، کمبود ماهیچه نسبت به استخوان‌هایشان موجب ضربه دیدن استخوان‌ها می‌شود و زمین خوردن عامل ۹۰ درصد شکستگی‌های لگن است.

یک هشدار مهم به زنانی که رژیم‌های گیاه‌خواری دارند

گوشت و ماهی منابع بسیار خوبی از چندین ماده مغذی برای سلامت استخوان‌ها از جمله پروتئین، ویتامین B۱۲ و ویتامین D هستند.

وبستر می‌گوید: «این امکان وجود دارد که بیشتر این مواد مغذی را از منابع گیاهی، تخم مرغ و محصولات لبنی دریافت کنید، اما مطالعات قبلی دریافت کمتری از این مواد مغذی را در گیاهخواران نشان داده است. در این مطالعه، گیاهخواران نسبت به افرادی که پنج بار یا بیشتر در هفته گوشت می‌خوردند، پروتئین و ویتامین B۱۲ کمتری دریافت کردند».

جیمز وبستر گفت: روش‌هایی وجود دارد که گیاهخواران می‌توانند برای محافظت بهتر از استخوان‌های خود و در عین حال حفظ سلامت قلب و بهره‌مندی از سایر فواید یک رژیم غذایی گیاهی انجام دهند. اولین قدم، حفظ وزن سالم است که این موضوع تناسب و تعادل میان استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد و به کاهش خطر شکستگی لگن کمک می‌کند.

او اضافه کرد: خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات، آجیل، حبوبات، لوبیا و غلات کامل، بیشتر مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت استخوان و پیشگیری از شکستگی را تأمین می‌کند.

همچنین بد نیست که غذا‌های غنی‌شده و مکمل‌ها را نیز در رژیم خود بگنجانید؛ خوردن غذا‌های غنی‌شده با مواد مغذی ضروری یا مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای نیز می‌تواند به جلوگیری از کمبود‌های تغذیه‌ای کمک کند، به‌ویژه در رابطه با ویتامین B۱۲ و اسید‌های چرب امگا ۳؛ که دریافت مستقیم آن‌ها از غذا‌های گیاهی دشوار است.

وبستر ضمن توصیه به ورزش، گفت که پرهیز از مصرف دخانیات نیز باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود؛ «اجتناب از استعمال دخانیات و مصرف زیاد الکل و در عین حال ورزش منظم، می‌تواند به قوی نگه‌داشتن استخوان‌ها کمک کند؛ ورزش مقاومتی، مانند تمرین با وزنه، منجر به افزایش قدرت استخوان‌ها و عضلات می‌شود».

به گفته‌ی محققان، پژوهش‌های بیشتری لازم است تا بررسی شود که آیا نتایج مشابهی در بین مردان وجود دارد یا نه.

برچسب ها: گیاهخواری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیشنهاد ویژه