طرز تهیه آش عباسعلی؛ آش لذیذ، معروف و سنتی کرمانشاه

آش عباسعلی یکی از انواع آش‌ها می‌باشد که با قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و چرا اسم این آش عباسعلی است داستان جاالبی دارد. آشپز معروفی به نام عباسعلی بوده که در ماه رمضان با پخت این آش از مردم روزه دار در مسجد پذیرایی می‌کرده است.
کد خبر: ۱۱۳۵۳۵
بازدید : ۸۸۹۴
۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲

فرادید| آش عباسعلی یکی از آش‌های معروف و سنتی کرمانشاه و ترکیبی از غلات و حبوبات و گوشت که که معمولا در فصل‌های پاییز و زمستان درست می‌شود.

به گزارش فرادید؛ آش عباسعلی یکی از انواع آش‌ها می‌باشد که با قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و چرا اسم این آش عباسعلی است داستان جاالبی دارد. آشپز معروفی به نام عباسعلی بوده که در ماه رمضان با پخت این آش از مردم روزه دار در مسجد پذیرایی می‌کرده است.

در گذر زمان این آش به نام آشپز آن یعنی آش عباسعلی معروف و یکی از غذا‌های مورد علاقه مردم می‌شود. ویژگی اصلی این آش کِش آمدن آن است که کار هر کسی نیست و تهیه این آش مستلزم حوصله زیاد است.

در مطلب آشپزی امروز طرز تهیه این آش خوشمزه و مقوی را مرحله به مرحله آموزش داده‌ایم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

مواد لازم

نخود نصف پیمانه
لوبیا چیتی نصف پیمانه
لوبیا سفید نصف پیمانه
گندم پوست کنده ۱/۵ پیمانه
برنج نصف پیمانه
عدس نصف پیمانه
گوشت دنده گوسفندی ۳۰۰ گرم
پیاز درشت برای پیاز داغ ۵ عدد
سیر برای سیر داغ ۱۰ حبه
نمک و زردچوبه به میزان لازم
فلفل سیاه و قرمز به میزان لازم
روغن حیوانی به میزان لازم
نعناع خشک برای نعناع داغ به میزان لازم

*در صورت تمایل می‌توانید در تهیه این آش از سبزی مخصوص آش استفاده کنید.

طرز تهیه

حبوبات را یکی دو روز قبل خیسانده و چند بار آب آنرا عوض کرده و باهم بپزید. حبوبات بعد از پخته شدن بایستی به راحتی با فشار دو انگشت له شود و سفت نباشد. برنج را هم خیسانده و کنار بگذارید. گوشت و گندم را جدا از هم پخته و در اواسط پخت برنج را به گندم اضافه کرده تا با هم بپزند، گوشت را ریش ریش کرده.

با تمامی مواد پخته شده روی شعله گذاشته و نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کرده و بگذارید تا آش جا بیفتد. طوری که دانه‌های گندم و برنج تقریباً در آن نا مشخص شود و هر چند وقت یک بار هم بزنید تا ته نگیرد این آش به واسطه داشتن گوشت کشدار شده و هر چقدر مزه تند داشته باشد خوشمزه‌تر است. مقدار کمی از پیاز داغ را برای تزئین نگه دارید و بقیه را برای خوشمزه‌تر شدن به آش اضافه کنید.

چند جوش که زد و با پیازداغ مزه دارتر شد شعله را خاموش کرده و روغن حیوانی اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. هر چقدر روغن حیوانی و پیاز داغ بیشتر باشد خوشمزه‌تر و بهتر میشود، ولی چون بعضی از افراد محدودیت خوردن روغن حیوانی دارند میزان آنرا کمتر یا از روغن زیتون استفاده کنند با کشیدن آش در ظرف و تزئین توسط پیاز داغ و سیر داغ و نعناع داغ سفره افطاری را رنگین کنید.

طرز تهیه آش عباسعلی

نکات تغذیه‌ای

حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارد که سرشار از پروتئین است، یکی دیگر از منابع تأمین پروتئین برای بدن گوشت است که برخی از افراد قدرت خرید آن را ندارند، بدن نیز برای ادامه فعالیت و حفظ سلامتی به پروتئین نیاز دارد، به همین دلیل مصرف حبوبات جایگزین خوبی برای گوشت و تأمین پروتئین است.

البته اگر میزان حبوبات مصرفی متنوع باشد، آمینو اسید کامل تری به بدن فرد می‌رسد. فرهنگ‌های مختلف در سراسر جهان در مصرف حبوبات روش خود را دارند و هر کدام به نوعی حبوبات را در رژیم غذایی شان ذخیره می‌کنند، مثلا بعضی از آن‌ها لوبیا، نخود، عدس، برنج و ... استفاده می‌کنند.

خواص نخود

نخود یکی از حبوبات غنی از پروتئین و فیبر است. بسیاری از مطالعات علمی نشان داده اند که نخود می‌تواند به کاهش وزن، مبارزه با عوامل خطر بیماری قلبی و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند، به ویژه هنگامی که جایگزین گوشت قرمز در رژیم غذایی می‌شود.

نخود در مقایسه با سایر غذا‌های پر کربوهیدرات به ویژه در کاهش قند خون و افزایش حساسیت به انسولین موثر است. یک فنجان نخود پخته شده حاوی ۲۶۹ کالری، ۱۴.۵ گرم پروتئین، ۱۲ گرم فیبر است. همچنین حدود ۷۰ درصد از نیاز روزانه ویتامین B۹، ۸۴ درصد از نیاز روزانه منگنز، ۲۹ درصد مس و ۲۶ درصد از نیاز روزانه آهن را تامین می‌کند.

مصرف نخود به دلیل وجود فیبر به بهبود عملکرد روده‌ها و کاهش باکتری‌های مضر روده کمک می‌کند. علاوه بر این نخود‌ها می‌توانند کلسترول تام و کلسترول LDL که از عوامل خطر بیماری قلبی محسوب می‌شوند را کاهش دهند.

لوبیا قرمز

لوبیا‌های قرمز نیز مانند سایر حبوبات سرشار از فیبر هستند که باعث شده به کند شدن جذب قند خون کمک کنند و بنابراین میزان قند خون را کاهش دهند. مطالعات نشان می‌دهند که لوبیای قرمز باعث کاهش وزن بدن و توده چربی می‌شود. یک فنجان لوبیا قرمز پخته شده حاوی ۲۱۵ کالری، ۱۳ گرم پروتئین، ۱۳ گرم فیبر، ۲۳ درصد از میزان نیاز روزانه ویتامین B۹، ۲۲ درصد منگنز، ۲۰ درصد ویتامین B۱، ۱۷ درصد مس و ۱۷ درصد از نیاز روزانه آهن را تامین می‌کند.

عدس

عدس منبع عالی پروتئین گیاهی است، همچنین یک منبع غنی از آهن است که برای افرادی که در معرض کمبود آهن قرار دارند مناسب می‌باشد. افرادی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می‌کنند برای تایمن آهن بدن خود باید عدس را در رژیم غذایی خود بگنجانند.
عدس هم مانند نخود به کاهش قند خون کمک می‌کند. عدس از طریق بهبود عملکرد روده و کم کردن میزان ضایعات معده باعث بهبود سلامتی روده می‌شود و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.

همچنین جوانه عدس می‌تواند با کاهش کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL به سلامت قلب کمک کند. یک فنجان عدس پخته شده حاوی ۲۳۰ کالری، ۱۸ گرم پروتئین و ۱۵ گرم فیبر است. علاوه بر این میزان ۹۰ درصد از نیاز روزانه ویتامین B۹، ۲۹ درصد مس، ۲۲ درصد ویتامین B۱ و ۴۹ درصد منگنز را تامین می‌کند.

در طول هفته سه یا بیشتر از سه فنجان از حبوبات مصرف کنید تا تمام ویتامین‌ها، مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن شما تامین شود. زمان ذخیره کنید. حبوبات پخته شده را می‌توان به مدت ۶ ماه فریز کرد. پس مقداری از آن را بپذیرید و آن را در فریزر قرار دهید تا هر وقت که نیاز داشتید، بیرون بگذارید تا آب شود و به راحتی از آن استفاده کنید.

طرز تهیه آش عباسعلی

راهنمای خرید و نگهداری از حبوبات

اولین موردی که در هنگام خرید حبوبات بسته‌بندی یا حتی فله‌ای باید دقت کنید، یکدستی حبوبات است. از بیرون بسته‌بندی محصول به تک تک دانه‌ها نگاه کنید. نباید روی آن‌ها سوراخ و منفذی وجود داشته باشد که در این صورت خبر از وجود کرم و حشره در آن‌ها می‌دهد. نباید یکی کمرنگ، دیگری تیره یا از نظر اندازه عده‌ای کوچک و عده‌ای بزرگتر باشند و همچنین نباید دانه‌های شکسته، از هم باز شده یا بدون پوستی در بین آن‌ها ببینید. این اتفاق به معنی مخلوط بودن حبوبات است که به شدت از کیفیت آن در هنگام پخت کم خواهد کرد.

روی بسته‌بندی محصول حتما باید علامت استاندارد و علامت سازمان غذا و دارو وجود داشته باشد. در غیر این صورت از خرید آن محصول اجتناب کنید.

ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻤﻮل ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺑﻪ ﻣﺪت ﻳکﺳﺎل ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری دارﻧﺪ، ﻣﺤﻴﻂ ﻋﺎری از رﻃﻮﺑﺖ و ﻧﻮر و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﻮع ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪی ﻛﻪ ﻫﻮا داﺧﻞ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻧﺸﻮد در ﻧﮕﻬﺪاری اﻳﻦ ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳی ﺑﺎﻳﺴﺘی ﻣﺪﻧﻈﺮ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد. ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺷﻜﻞ و رﻧﮓ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺧﺎرج ﺷﺪن ﮔﺮده و ﺧﺎک از آﻧﻬﺎ از راهﻫﺎی ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻓﺎﺳﺪ اﺳﺖ.

اﮔﺮ ﻣﺤﻞ ﻧﮕﻬﺪاری ﺣﺒﻮﺑﺎت ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﻣﺪت ﻃﻮﻻﻧی میﺗﻮان آﻧﻬﺎ را ﻣﺼﺮف ﻛﺮد، ﻟﻪ و ﺑﺎز ﺷﺪن ﺣﺒﻮﺑﺎت در آب از ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎی ﻓﺎﺳﺪ ﺷﺪن ﺑﻮده و اﻳﻦ درﺣﺎلی اﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺮمزدﮔی و ﺳﻮراخ ﺷﺪن ﺣﺒﻮﺑﺎت ﺧﺸک ﻧﻴﺰ از ﻋﻼﻳﻢ ﻏﻴﺮﻗﺎﺑﻞ ﻣﺼﺮف ﺑﻮدن آن اﺳﺖ.

پس از خرید محصول که باید یک مشت از محصول را در یک ظرف آب بریزید تا آن را از نظر کیفیت مورد سنجش دقیق‌تری قرار بدهید. در این مرحله دقت کنید که حبوبات نباید روی آب بایستند و بدیهی است که نباید حشرات یا کرمی از آن‌ها خارج شود و روی آب بیاید. با استفاده از یک ظرف آب و قرار دادن بخشی از حبوبات در آن، برای مدتی کوتاه مثلا نیم ساعت، می‌توانید این تست را انجام بدهید.

چنانچه حبوبات بسته بندی شده خریداری می‌کنید، بسته را در دست چپ بگیرید و با انگشت وسطی دست راست به آن ضربه بزنید. چنانچه حشره داشته باشد، به سمت نایلون می‎آید و دیده می‌شود.

فراموش نکنید که حبوبات را در ظروف در بسته و در محلی که به لحاظ دما گرم یا سرد نباشد و دور از رطوبت و نور مستقیم آفتاب نگه‌داری کنید.

نظرات بینندگان
آخرین اخبار
پیشنهاد ویژه