هفت نشانه که قند خون شما خطرناک است

هفت نشانه که قند خون شما خطرناک است
کد خبر : ۱۷۲۷۲
بازدید : ۲۵۹۹۶۸

هفت نشانه که قند خون شما خطرناک است

اگر قند خون شما ثبات نداشته باشد می‌تواند بر همه‌ی جوانب زندگی روزمره‌تان تاثیر بگذارد. با توجه به اینکه استرس یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری قند (نوع دو)، به شمار می‌رود، پزشکان می‌گویند که باید از سنین جوانی علایم هشدار دهنده این بیماری را شناسایی کرد.

علائم آشکار بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند قند خون شما متعادل نیست. در این نوشتار چند مورد از مهم‌ترین نشانه‌ها را می‌بینید.

۱. اگر زود به زود چیزی نخورید احساسِ بی‌حالی می‌کنید.

یک رژیم غذایی معمولی باید شامل سه وعده غذای سالم و همین‌طور دو میان‌وعده‌ی کوچک در روز باشد. اگر شما این مقدار را در روز می‌خورید و بین وعده‌ها احساس گیجی دارید، ممکن است قند خون تان به طور خطرناکی بالا یا پایین باشد.

۲. شما در حال کسب وزن در قسمت میانی اندام خود هستید.

مقاومت به انسولین یک دلیل شایع افزایش وزن در ناحیه‌ی شکم است. افزایش انسولین به دلیل عدم توانایی در پردازش کربوهیدارت‌ها، منجر به ایجاد چربی اضافه‌ می‌شود.

۳. شما اشتهای زیادی برای خوردن شیرینی دارید.

خوردن قندهای تصفیه شده در حد اعتدال مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما میل دائمی به خوردن قند، طبیعی نیست. بدن در واکنش به افت سطح گلوکز، اشتهای زیادی برای خوردن شیرینی دارد. این امر از نخستین نشانه‌های دیابت نوع دو است.

۴. بعد از ظهرها احساس سستی یا خستگی دارید.

این‌که دائما احساس خستگی کنید به حدی که نیاز به چرت روزانه داشته باشید می‌تواند نشانه‌ی پایین بودن قند خون‌تان باشد. تولید بیش از حد انسولین می‌تواند منجر به دوره‌های خستگی مفرط شود.

۵. شب‌ها مشکل خوابیدن دارید.

نوسان سطح قند خون می‌توانند به بدن آسیب وارد کنند و باعث شوند به خواب رفتن در شب‌ها دشوار شود. آن‌هایی که دیابت نوع ۲ دارند، ریسک بالاتری برای ابتلا به وقفه‌ی تنفسی در خواب، سندروم پای بی‌قرار و دیگر اختلالات خواب دارند.

۶. شما بدون هچ دلیل روشنی از افسردگی یا اضطراب رنج می‌برید.

مقاومت به انسولین و نوسان سطح قند خون می‌تواند به میزان زیادی روی خلق‌وخوی شما تاثیر بگذارد. قند خون پایین می‌تواند باعث تحریک‌پذیری، اضطراب و افسردگی شود.

۷. قند خون ناشتای‌تان بالاتر از ۱۰۰ است.

سطح قند خون ناشتا در حالت نرمال باید بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم/دسی‌لیتر باشد. سطح قند خون بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم/دسی لیتر، نشان‌دهنده‌ی پیش‌دیابت است. هر عددی بالاتر از ۱۲۶ به این معنی است که شما مبتلا به دیابت هستید.

از دیگر علائم ابتلا به قند خون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تکرر ادار / پر ادراری

ادرار بیش از اندازه به دلیل این است که کلیه‌ها مجبور به دفع شکر اضافه بدن هستند. کلیه‌ها این شکر اضافه را همراه با مواد مایع از بدن دفع می‌کنند.

• تشنگی مدام

بالا رفتن میزان گلوکز خون و در نتیجه پر ادراری باعث از دست رفتن میزان زیادی از آب بدن می‌شود که فرد را بیش از حد معمول تشنه نگاه می‌دارد.

• مشکل بینایی

کم آب شدن بدن بر بینایی افراد مبتلا به بیماری قند اثر منفی دارد. این کم‌آبی کلی بدن باعث کم شدن مایع‌تر کننده لنز چشم می‌شود که منجر به مشکل بینایی و تمرکز می‌شود. در موارد شدید، این کم‌آبی باعث پاره شدن مویرگ‌های خونی شبکیه چشم و کوری می‌شود.

• طولانی شدن زمان ترمیم زخم ها، بریدگی‌ها و عفونت

اینطور گمان برده می‌شود که بروز عفونت‌های مداوم در بیماران مبتلا به مرض قند توانایی سیستم دفاعی بدن و همینطور قدرت دوباره سازی سلول‌های زخمی شده را کم می‌کند. میزان قند خون بالا به سلول‌های بدن استرس تمام وقت وارد می‌کند.

• کاهش وزن بدون تغییر در نحوه غذا خوردن یا تحرک و گرسنگی شدید

جذب قند توسط سلول‌های بدن که به علت مریضی قند کارکرد شان مختل شده است، باعث می‌شود که فرد مبتلا به این بیماری همیشه احساس گرسنگی کند. از سوی دیگر، دفع مدام آب و کالری از بدن باعث می‌شود که کالری جذب شده مدت زیادی در بدن باقی نماند؛ بنابراین افراد مبتلا به بیماری قند همیشه گرسنه اند، اما لزوما اضافه وزن ندارند، بلکه با کاهش وزن هم مواجه می‌شوند.

• بی حسی و مور مور شدن بیش از حد اندام بدن

از آنجایی که مریضی قند به طور مستقیم بر سیستم گردش خون بدن تاثیر دارد، باعث ایجاد آسیب‌های جدی به سیستم عصبی بدن می‌شود. این آسیب‌ها منجر به بی حسی دست‌ها و پا‌ها می‌شود. به همین دلیل است که برخی افراد مبتلا به مریضی قند مجبور به قطع اعضای بدن می‌شوند.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    سلام من دخترم 11 ساله شه آزمایش گرفتم میگه قندش 120 خطر یا نه

  • فاطمه ارسالی در

    سلام پسر من ۱۳ سالهش آزمیش قند خونشو گفتن باید دوباره چک بشه

    • رضا ارسالی در

      تا اونجایی که من اطلاع دارم در سنین بلوغ و نوجوانی به علت شرایط خاص بدن و فعالیت هورمون های رشد قند ناشتا در نوجوانان ممکنه کمی بالاتر از حد مجاز باشد البته باز هم با دکتر مشورت نمایید

  • نسرین بهادران ارسالی در

    مطلب مفیدی بود متشکرم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید