چرا مدارس‌ ایران شبیه فنلاند نیست؟!

چرا مدارس‌ ایران شبیه فنلاند نیست؟!

هر چقدر هم که درباره سیستم‌ها و نظام‌های آموزشی مدارس كم شنیده باشیم، احتمالا نام کشور فنلاند به‌عنوان کشوری با بهترین نظام آموزشی به گوشمان خورده است. به‌واسطه شروع مدارس و ماه مهر، داشتم فکر می‌کردم ممکن است برایمان سؤال پیش بیاید چه چیزی در نظام آموزشی مدارس‌شان متفاوت است؟
کد خبر: ۴۳۶۳۴
بازدید : ۳۴۶۶۹
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲
وحید شامخی*| هر چقدر هم که درباره سیستم‌ها و نظام‌های آموزشی مدارس كم شنیده باشیم، احتمالا نام کشور فنلاند به‌عنوان کشوری با بهترین نظام آموزشی به گوشمان خورده است. به‌واسطه شروع مدارس و ماه مهر، داشتم فکر می‌کردم ممکن است برایمان سؤال پیش بیاید چه چیزی در نظام آموزشی مدارس‌شان متفاوت است؟

چرا به‌عنوان یکی از بهترین الگوهای آموزش مدارس در دنیا مطرح می‌شوند؟ و چرا ما مطرح نمی‌شویم؟ برای پاسخ به این سؤال کلیدی، هفت نکته را درباره نظام آموزشی‌ آنها مرور می‌کنیم. 

هنگام خواندن این هفت نکته، خوب است که هر نکته را با وضعیت فعلی‌مان مقایسه ذهنی کنیم! 
 
یک؛ فنلاندی‌ها مدرسه خاص، گران‌قیمت، استعدادهای درخشان، باهوش‌ها، سختکوش‌ها، متفاوت‌ها یا اسامی دیگر نوآورانه ندارند! همه بچه‌ها یک‌جور مدرسه می‌روند.
 
دو؛ معلمان مدارس در فنلاند، منزلت و شأن اجتماعی ویژه‌ای در حد پزشکان و جراحان دارند.
 
فرآیند انتخاب معلمان به قدری رقابتی و دشوار است که تنها افراد با ضریب هوشی و هیجانی بالا توانایی گذراندن آن را دارند. می‌گویند تنها ١٠ درصد از متقاضیان موفق به پذیرش نهایی می‌شوند. یک معلم مقطع ابتدایی در فنلاند، بین سه تا شش سال، معلم ١٥ تا ٢٠ نفر از بچه‌ها باقی می‌ماند. پس عجیب نیست که در انتخاب‌شان تا جای ممکن دقت به کار برده شود.
 
سه؛ جدی‌ترین آزمونی که بچه‌های فنلاندی با آن مواجه می‌شوند، در سن ١٦سالگی است. 
 
تا پیش از آن، آزمون و امتحان جدی و استرس‌آوری وجود ندارد. هم بچه‌ها در آنچه دوست دارند بیشتر یاد بگیرند، آزادند و هم معلم‌ها در نحوه تدریس‌شان آزادی و ابتکار عمل بسیار زیادی دارند.
 
چهار؛ مشق و تکلیف بچه‌ها به‌طور قابل توجهی کم است.
 
همچنین مطالعات زیادی انجام داده‌اند که بخش قابل‌توجهی از آموزش بچه‌ها با انجام بازی‌های عملی و تیمی صورت پذیرد و به اصطلاح خودمان، کمتر مشق بنویسند!
 
پنج؛ بچه‌ها تنها تا سن ١٦سالگی، تحصیل اجباری داشته و پس از آن از میان سه مسیر موجود، یکی را انتخاب می‌کنند. 
 
سه سال تحصیل بیشتر برای آمادگی ورود به دانشگاه (در چند سال اخیر کمتر از ٤٠ درصد این مسیر را انتخاب کرده‌اند!)؛ سه سال آموزش مهارت‌های فنی-حرفه‌ای (در چند سال اخیر کمتر از ٦٠ درصد این مسیر را انتخاب کرده‌اند!) و مسیر سوم که ورود به بازار کار است (در چند سال اخیر کمتر از پنج درصد هم این مسیر را انتخاب کرده‌اند!). 
 
پس، دانشگاه نه‌تنها یگانه آرزو و مسیر موفقیت متصور بچه‌ها نیست، بلکه اغلب آنها آموزش‌ها و مهارت‌های فنی-حرفه‌ای را ترجیح می‌دهند!
 
شش؛ موضوعات و مطالب درسی کم، اما عمق آنها و زمانی که به آنها اختصاص می‌یابد، زیاد است. معمولا معلمان نگران عقب‌افتادن یک درس یا پوشش مطالب بیشتر درسی نیستند.
 
و هفت که شاید مهم‌ترین جزء این نظام باشد، اعتماد است. جامعه به مدارس اعتماد دارد. 
 
مدارس به معلمان اعتماد دارند تا متناسب با دانش‌آموزان‌شان در نحوه آموزش‌شان تصمیم بگیرند. معلمان به دانش‌آموزان اعتماد دارند و دانش‌آموزان نیز به معلمان اعتماد دارند و بر این باورند كه معلمان موفقیت آنها را می‌خواهند. والدین نیز به معلمان اعتماد دارند و فرضشان این است كه آنها قطعا خیر و صلاح فرزندان‌شان را می‌خواهند. 
 
فنلاند در دهه ٤٠ میلادی به‌شدت درگیر بحران بود، در دهه ٥٠ میلادی پیشنهاداتی برای تحول آموزش مدارس‌شان مطرح شد، اما گروه‌هایی به‌طور جدی مخالفت کردند. بعدها در دهه ٦٠ میلادی دوباره بحث تحول آموزش مطرح شد و نهایتا از دهه ٧٠ میلادی، نظام آموزش امروزی فنلاند جریان پیدا کرد و در بیش از ٣٠ سال گذشته، كامل‌تر شد. 
 
پس چنین موفقیتی، یک‌شبه یا حتی در چند سال نبوده است. دهه‌ها زمان برده است تا به اینجا رسیده‌اند! صبر می‌خواهد و تلاش مداوم! همت می‌خواهد و جدیت صادقانه! پیشرفت، رشد و موفقیت‌های بزرگمان در گرو بهبود آموزش‌مان است! حتی آموزش مدارس‌مان، بیشتر از دانشگاه‌هایمان!
 
*مشاور مدیریت استراتژیک 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۴۵
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
26
3
خب جواب چرا را خودتان با آن هفت بند دادید ولی چیزی که من را به شدت متاثر می کند وجود بیست نو مدرسه در این مملکت وجود دارد که آموزش و فرهنگ این مملکت را به تجارتخانه تبدیل کرده است و متاسفانه بنی خانواده ها چشو همچشمی شدیدی حکمفرما شده است. مایه تاسف می باشد.یاد آن معلمان دلسوز بخیر .
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۳
32
4
وقتی در ایران طرح جایگزینی معلمان با فرزندان ایشان داده میشود و ارزشی برای شایسته سالاری وجود ندارد سیستم آموزشی هم ناکارآمد خواهد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
26
5
نمی شود مدارسمان شبیه فنلاند باشد تورم کشورمان نباشد سیستم بانکی نباشد.دانشگاه و ......نباشد.ساختار کشور ما مدارس مکتبخانه ای هم طلب می کند نه فنلاندی.
عمو
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
9
3
زیرا که
x
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
21
5
درایران برای معلم هیچ ارزشی قایل نییتند متاسفانه
معلم در هیچ جای جامعه ارزشی ندارد
دربین دانش اموزان که پشم هم به حساب نمی اید
یک معلم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
22
2
اگر همین طور پیش بریم روزی آرزو می کنیم مدارسی شبیه افغانستان و پاکستان داشته باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
16
1
وقتی ژنهای خوب وارد بحث ترسیم طرح های آموزش و پرورش می شوند خوب می شه همین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
15
1
52 سالمه و فوق لیسانس
بدترین و استرس زاترین کابوسهایم همچنان خواب حضور در جلسه امتحان و مواجهه با سوالات امتحانی است !!!
علیرغم اینکه مدتها جبهه هم بوده ام ولی از آن استرسی در خواب ندارم !
ناشناس
South Africa
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
14
2
برادر حميد رسائي برأي همسو كردن مدارس فنلاند با ايران به ان كشور رفت و توانست با زبان شيرين فنلاندي خود كمك شاياني به ملت فنلاند كند !!
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
9
0
با سلام متاسفانه متاسفانه نحوه تدریس و اموزش در ایران سلیقه ای بوده وهیچگونه برنامه دراز مدتی جهت شیوه یادگیری دانش اموزان دیده نمی شود جایگاه معلم هم تعریف نشده وهنوز هم افراد با بند پ حتی بدون تطبیق رشته تحصیلی با محتویات درسی جذب میشوند
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
15
0
قربانت گردم ، آدمیزاد باید همه چیزش به همه چیزش بخورد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
23
2
حالا چی مون شبیه فنلانده که مدارسمون شبیه فنلاند باشه؟؟
ما
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
11
0
حتی نحوه آموزش در مکتبهای قدیم و حتی حوزه های علمیه بهتر از نظام فعلی آموزش در ایران می باشد . در مکتبها و حوزه های با همه چه پولدار و چه فقیر به یک نحو رفتار میشد و مهم لیاقت و هوش بود که تعیین کننده بود . اما امروز ژنهای خوب نظام آموزشی رو مثل یک تجارتخانه قرار داده اند و چیزی که مهم نیست بحث تبعیض و اثرات سوئ اون در آینده آموزشی کشور خواهد بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
23
1
من یک دبیر دبیرستان هستم با 20 سال سابقه و کارشناسی ارشد الان مجبور شدم از شهر خودم به مشهد مهاجرت کنم حالا بنده را بدون هیچ تخصصی در تدریس ابتدایی مجبور کرده اند به ابتدایی بروم ! وقتی گفتم من از تدریس ابتدایی هیچ چیزی نمیدانم گفتند اشکال ندارد شما فقط برو بچه ها را ساکت کن و مبصر باش !
هاشمی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
0
0
مگر چه چیزی در ایران شبیه فنلاند است؟؟؟
نگاه