عاقبت نقشه قتل رهبر کره شمالی

عاقبت نقشه قتل رهبر کره شمالی

قرار بود یک گروه فوق محرمانه مأموریت ترور رهبر سابق کره شمالی "کیم ایل سونگ" را بر عهده بگیرند. اما "واحد 684" کره جنوبی که در سال 1968 و پس از حمله کره شمالی به مقر ریاست جمهوری سئول تشکیل شد، نتوانست کاری از پیش ببرد.

کد خبر : ۵۰۹۴۸
بازدید : ۴۹۵۶۳

فرادید | تاهون لی- قرار بود یک گروه فوق محرمانه مأموریت ترور رهبر سابق کره شمالی "کیم ایل سونگ" را بر عهده بگیرند. اما "واحد 684" کره جنوبی که در سال 1968 و پس از حمله کره شمالی به مقر ریاست جمهوری سئول تشکیل شد، نتوانست کاری از پیش ببرد.

تلاش برای ایجاد تیمی از قاتلان با شکستی فاجعه‌آمیز پایان یافت. هفت نفر جان خود را از دست دادند- به دلیل ترک فعالیت یا دیگر جرائم اعدام شدند و یا در طول تمرینات دشوار در جزایر دورافتاده از خستگی و گرسنگی مردند. 24 عضو باقیمانده در یک شورش خونین کشته شدند.

حوادث عجیب و غم‌انگیز جزیره "سیلمیدو" کاملاً مخفی و پنهان باقی ماند، تا اینکه جزئیاتش در سال 2006 توسط وزارت دفاع کره جنوبی منتشر شد. فیلمی نیز بر اساس این رخدادها ساخته شد.

امروز که کره جنوبی به دنبال ایجاد واحدی جدید برای مقابله با همسایه هسته‌ایش است، داستان غم‌انگیز واحد 684 دوباره طنین‌انداز می‌شود. پروفسور "پارک هووی راک" در دانشگاه کومکین می‌گوید: "پیام این است که اگر کره شمالی با سلاح‌های هسته‌ای به کره جنوبی حمله کند، آن‌ها نیز اقدام به ترور کیم جونگ اون می‌کنند."

چگونه نقشه قتل

منظره ای از جزیره سیلمیدو

واحد 684 چگونه شکل گرفت؟

در ابتدا سازمان اطلاعاتی کره جنوبی تصمیم گرفت زندانیان محکوم‌به اعدام را برای این مأموریت به کار گیرد. اما در گزارش منتشرشده وزارت دفاع در سال 2006 اشاره می‌شود که افسران اطلاعاتی اعضای واحد را از میان مردم عادی انتخاب کردند و به آن‌ها مأموریت حمله به اقامتگاه کیم ایل سونگ را دادند.

"یانگ دونگ سو" یکی از مربیان نظامی واحد 684 بود. او به سی‌ان‌ان گفت اعضای واحد عموماً بر اساس ظاهر فیزیکی انتخاب شدند: "افسران اطلاعاتی به افرادی که به نظر می‌رسید ورزشکارند یا بدن قدرتمندی دارند، نزدیک می‌شدند. حال این افراد یا کفاش بودند، یا روزنامه‌فروش و یا کارگر."

یانگ آن زمان 21 سال داشت و از داوطلبان نیروی هوایی بود که در سال 1970 به جزیره سیلمیدو در غرب کره جنوبی منتقل شد. امروز این جزیره خالی از سکنه است و تنها چند ساعت در طول روز هنگام جزر آب دریا قابل‌دسترسی است.

عکسی قدیمی از سال 1970 یانگ را در لباس نظامی و در برابر علامت چوبی واحد ترور نشان می‌دهد که شامل یک اسکلت و دو استخوان متقاطع است. یانگ می‌گوید: "آن استخوان‌ها واقعی بودند."

چگونه نقشه قتل

یانگ در مقابل نماد واحد. او در اینجا تنها 21 سال داشت و می گوید جمجمه و استخوان های در تصویر واقعی هستند

یانگ مسئول آموزش نبرد تن‌به‌تن به اعضای واحد بود: "به آن‌ها مهارت‌های ضروری برای زنده ماندن را آموزش می‌دادم. مهم‌ترین آموزش این بود: برای زنده ماندن باید بکشی." در جزیره هیچ‌کس اجازه ارتباط با جهان بیرون را نداشتند. آموزش بسیار سخت و بی‌رحمانه بود. یانگ می‌گوید: "در میان آموزش بقا در دریا، یکی از سربازان از خستگی جان باخت."

از سال 1968 تا 1971 هفت نفر از اعضای واحد (از 31 نفر) جانشان را از دست دادند. به گفته وزارت دفاع دو نفر به جرم فرار اعدام شدند. یک نفر نیز به جرم تهدید کردن یکی از مربیان اعدام شد. سه نفر دیگر نیز به جرم فرار از جزیره و تجاوز به یک زن محلی اعدام شدند.

چگونه نقشه قتل

تصویری از آموزش ها در جزیره سیلمیدو

کجای کار می‌لنگید؟

اعضای واحد 684 در طول سه سال آموزش هرگز در کره شمالی مستقر نشدند. علاوه بر اعدام‌ها، تلفات و انزوای شدید، هیچ‌یک از وعده‌هایی که به اعضای واحد داده بودند اجرایی نشد. در گزارش سال 2006 وزارت دفاع ذکرشده بود که پس از سه ماه دیگر حقوق سربازان پرداخت نشد و کیفیت غذای آن‌ها به‌شدت پایین آمد.

چگونه نقشه قتل

و سپس یک اتفاق غیرمنتظره: در 23 اوت 1971 سربازان علیه فرمانده‌ها و مربیان دست به شورش زدند. یانگ گفت صبح آن روز در حال آماده شدن بود که صدای شلیک اسلحه شنید: "اول فکر کردم نیروهای ویژه کره شمالی برای گرفتن جزیره حمله کرده‌اند." سپس یکی از سربازان از پشت به گردنش شلیک کرد. گلوله از کنار ستون فقراتش رد شد و از سمت چپ گردنش خارج شد. یانگ که اکنون 66 سال دارد، زخم‌های محل ورود و خروج گلوله روی گردنش را به ما نشان داد.

"وقتی بهوش آمدم گردنم هنوز خونریزی می‌کرد و هر جا رو که نگاه می‌کردی فرمانده‌ها در حال فرار بودند یا سربازها به آن‌ها تیر خلاص می‌زدند." یانگ خود را سمت قسمتی تاریک در زیر سنگ‌های ساحلی کشاند. او غرق در خون دعا می‌کرد که شاگردان سابقش پیدایش نکنند.

چگونه نقشه قتل

نماد بازسازی شده "واحد 684"

سربازها هرگز یانگ را پیدا نکردند، اما هجده نفر از فرمانده‌ها را کشتند. اما کارشان به اینجا ختم نشد. اعضای واحد خود را به خاک کره رساندند و از آنجا اتوبوسی به مقصد سئول را ربودند. در سئول با پلیس و مأموران دولت درگیر شدند. ده‌ها نفر از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان کشته و زخمی شدند.

نبرد با انفجار اتوبوس پایان یافت که نزدیک به 20 نفر از شورشیان را کشت. چهار نفر از انفجار جان سالم به در بردند. آن‌ها به‌صورت محرمانه محاکمه شدند و در هر چهار نفر در 10 مارس 1972 اعدام شدند. وزارت دفاع در گزارشش نوشت: "پس از اعدام جنازه‌ها به خانواده‌هایشان تحویل داده نشد."

چگونه نقشه قتل

سرپوش گذاشتن بر ماجرا

وزارت دفاع اعلام کرد فرماندهان نیروهای هوایی واحد 684 تمام اسناد و شواهد مرتبط با این شکستِ مرگبار را از میان بردند. حدوداً نیم‌قرن بعد، نشانه‌هایی دیده می‌شود که گویا ارتش کره جنوبی قصد دارد در تشکیل گروه تروریستی جدیدش از اشتباهات گذشته اجتناب کند.

مقامات کره جنوبی جزئیات زیادی درباره واحد جدید به نام "یگان وظایف ویژه" ارائه ندادند. برخلاف واحد 684 که تمام اعضایش غیرنظامی بودند، اعضای واحد جدید تماماً از میان نیروهای ویژه کاملاً آموزش‌دیده انتخاب‌شده‌اند.

چگونه نقشه قتل

نیروهای امنیتی در حال خارج کردن یکی از بازماندگان انفجار از اتوبوس

وزیر دفاع "سونگ یونگ مو" سپتامبر گذشته به قانون‌گذاران گفت که تشکیل واحد جدید نهایتاً یک سال طول می‌کشد. ارتش کره جنوبی در ماه دسامبر مراسمی غیرعمومی برای ایجاد "واحد نابودی" برگزار کرد. یکی از اعضای مجلس ملی گفت که وزارت دفاع کره جنوبی قصد دارد در چند سال آینده مبلغ 50 میلیون دلار برای تجهیز واحد به سلاح‌ها و ابزار موردنیاز هزینه کند.

تهیه‌کنندگان کره‌ای فیلمی به نام "سیلمیدو" از رخدادهای واحد 684 ساختند که در سال 2003 به نمایش در آمد. این فیلم سربازخانه‌ها و زمین‌های تمرین و آموزش سربازان در جزیره را بازسازی کرد. اما در این فیلم اشاره‌شده که برخی از اعضای واحد 684 مجرم بودند.

چگونه نقشه قتل

اما هم وزارت دفاع و هم یانگ تأکید دارند که هیچ‌یک از آن‌ها مجرم نبودند. علیرغم این تناقض‌ها، فیلم بحث‌های زیادی درباره رخدادهای سیلمیدو به راه انداخت. اکنون در شهرهای کره پلاکاردهای این فیلم دیده می‌شود که علاوه بر تصویر بازیگران، علامت جمجمه و استخوان‌ها را نیز به تصویر کشیده‌اند.

چگونه نقشه قتل

مربیان نظامی واحد 684؛ یانگ نشسته در وسط تصویر

جراحت‌های یانگ به‌مرور بهبود یافت. پس‌ازآن به مدت سی سال به آموزش هنر در مدارس پرداخت. او کتابی از خاطراتش در واحد 684 منتشر کرد و در کلیساها درباره مداخله الهی و نحوه معجزه‌آسای نجاتش حرف می‌زند. او کسی را به خاطر کشتارهایی که رخ داد مقصر نمی‌داند: "نباید آن‌ها را در دسته شورشیان قرار داد. آن‌ها قربانی بودند؛ مردان جوانی که قربانی شدند. مربیانی مانند من نیز قربانی بودیم."


منبع: CNN

ترجمه: وب‌سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید