جگوار اف پیس علیه رنجروور ولار؛ برادرکشی در ظهر تابستان
آلبوم تصاویر/ آزمایش رانندگی دو شاسی‌بلند اسپورت لوکس انگلیسی

جگوار اف پیس علیه رنجروور ولار؛ برادرکشی در ظهر تابستان

هردو خودرو جگوار اف پیس2018 و رنجروور ولار2019 با استفاده از پلتفرم جهانی و مدرن جگوار لندروور با نام D7a ساخته و پرداخته شده‌اند ضمن اینکه در ساخت آنها از آلومینیوم مقاوم، آخرین نمونه از سیستم‌های 4چرخ محرک و نیز موتورهای جدید انجینیوم استفاده شده است. با اینکه رفتار دو خودرو در جاده بسیار شبیه هم است اما جگوار از لحاظ پیشرانه و کششی که در مانورهای مختلف دارد محصولی متقاعدکننده‌تر است و ارزش خرید بالاتری دارد.
کد خبر: ۵۹۷۵۵
بازدید : ۱۱۷۳
۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱
فرادید| با معرفی رسمی ب.ام.و از نسل تازه شاسی‌بلند جذاب ایکس4، بازار خودرو با رقابتی سخت و جذاب در هفته‌ها و ماه‌های آینده روبرو خواهد شد. وضعیت اینروز‌های بازار شاسی‌بلند‌های اسپورت لوکس کوچک و متوسط هر روز سخت‌تر از دیروز می‌شود و رقبای تازه، برند‌های جدید و بزار‌های نوظهور پویایی‌های خاصی به ذائقه مصرف‌کنندگان و نیاز آن‌ها بخشیده است. مجموعه انگلیسی جگوار لندروور هم در پاسخ به این شرایط نوین، با تمرکز روی دو مقوله اسپورت بودن و لوکس بودن محصولات شاسی‌بلند خود، دست به تولید دو محصول جدید زده که نخستین مورد آن‌ها جگوار اف پیس و دیگری رنجروور ولار است.
 
هردو خودرو جگوار اف پیس2018 و رنجروور ولار2019 با استفاده از پلتفرم جهانی و مدرن جگوار لندروور با نام D7a ساخته و پرداخته شده‌اند ضمن اینکه در ساخت آنها از آلومینیوم مقاوم، آخرین نمونه از سیستم‌های 4چرخ محرک و نیز موتورهای جدید انجینیوم استفاده شده است. با اینکه رفتار دو خودرو در جاده بسیار شبیه هم است اما جگوار از لحاظ پیشرانه و کششی که در مانورهای مختلف دارد محصولی متقاعدکننده‌تر است و ارزش خرید بالاتری دارد.

به گزارش فرادید، در بررسی اولیه اینطور به نظر می‌رسد که ساخته جگوار یعنی اف پیس محصول بهتری است و از طراوت بیشتر، طراحی بهتر و لذت رانندگی بیشتری سود می‌برد. اندکی دقت، اما ما را با موارد جالبی روبرو می‌کند. در حین تحلیل مفهوم دو خودرو، در مقایسه جز به جز دو محصول و نیز بررسی مشخصات فنی به نظر می‌رسد دو خودرو به شدت به هم نزدیک هستند و نمی‌توان فرق چندانی بین آن‌ها گذاشت. کار اند درایو، مجله مشهور آمریکایی تلاش کرده با استفاده از شرایط سخت حین آزمایش رانندگی تصویری دقیق‌تر از دو خودرو را به مخاطبان نشان دهد. چکیده آزمایش رانندگی و بررسی میدان دو شاسی‌بلند اسپورت لوکس انگلیسی را اینجا می‌توانید در ادامه بخوانید.

مشخصات فنی جگوار اف پیس
این خودرو انگلیسی عمر بیشتری نسبت به برادرش ولار دارد و از اواخر سال ۲۰۱۶ به بازار مصرف معرفی شده است. جگوار اف پیس که در نمونه پایه از قیمتی ۶۲ هزار دلاری برخوردار است، در نمونه حاضر در این آزمایش ۳ هزار دلار لوازم اضافی و آپشن داشته و علاوه بر لاستیک‌های اف ۱ ایگل که ۴ فصل، ۲۰ اینچی و ساخت گودیر هستند، از رینگ‌هاری فورج‌کاری شده ۲۰ اینچی سود می‌برد.
 

موتور به کار رفته در اف پیس یک نمونه ۴ سیلندر با حجم دقیق ۱۹۹۶ سی‌سی، مجهز به سوپرشارژر و توربوشارژر به صورت همزمان، و نیز سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ‌هاست که راننده را قادر می‌سازد در دور موتور ۵۵۰۰، به چیزی نزدیک به ۲۹۶ اسب بخار قدرت و در دور ۱۵۰۰، به ۲۹۵ پوند فوت گشتاور (۴۳۵ نیوتن‌متر) دسترسی داشته باشد. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو ۶.۲ ثانیه بوده ضمن اینکه این نیروی گسترده پس از عبور از جعبه دنده ۸ سرعته اتومات خودرو، راننده را قادر مس‌سازند در نهایت از سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت عبور کند.
| بیشتر بخوانید : جگوار ای تایپ مگان مارکل و 5نکته جالب

ابعاد بدنه اف پیس ۲۰۱۸ به ترتیب معادل ۴.۷۳، ۱.۹۳ و ۱.۶۶ متر برای طول، عرض و ارتفاع خودرو است ضمن اینکه فاصله بین دو محور این اتومبیل ۲.۸۷ متر یکی از بهترین وضعیت‌ها را در این رده به خود اختصاص داده است. وزن این خودرو انگلیسی ۱۷۷۰ کیلوگرم است ضمن اینگه گنجایش صندوق بار خودرو بسته به تعداد سرنشینان بخش عقب، به حدود ۵۵۰ تا ۹۰۰ لیتر می‌رسد. این حجم از گنجایش در حالی رقم خورده که کل اتاق فضایی به میزان ۲۷۴۰ لیتر داشته و کاملا برای ۵ سرنشین بزرگسال راحت و مناسب است.
 
هردو خودرو جگوار اف پیس2018 و رنجروور ولار2019 با استفاده از پلتفرم جهانی و مدرن جگوار لندروور با نام D7a ساخته و پرداخته شده‌اند ضمن اینکه در ساخت آنها از آلومینیوم مقاوم، آخرین نمونه از سیستم‌های 4چرخ محرک و نیز موتورهای جدید انجینیوم استفاده شده است. با اینکه رفتار دو خودرو در جاده بسیار شبیه هم است اما جگوار از لحاظ پیشرانه و کششی که در مانورهای مختلف دارد محصولی متقاعدکننده‌تر است و ارزش خرید بالاتری دارد.
طراحی این خودرو حاصل دستان هنرمند یان کالوم اسکاتلندی، سرطراح شرکت جگوار است که قبلا کار طراحی محصولات برجسته‌ای نظیر سری جگوار ایکس-کا کوپه، استون مارتین ونکوئیش، کانسپت جگوار سی-ایکس ۷۳۵ و نیز کوپه اف-تایپ جگوار را برعهده داشته است. فروش جگوار اف پیس نیز از میانه سال ۲۰۱۶ تا هم‌اینک به بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه می‌رسد که برای این محصول انگلیسی که قیمت بالایی دارد آمار فروش قابل توجهی است. اف پیس که در کارخانه سولیهیل واقع در شهر وست میدلند کشورانگلستان مونتاژ می‌گردد، با دسته‌ای از موتور‌های بنزینی و دیزلی به بازار عرضه شده و به واسطه کیفیت ساخت مناسب در مدتی کوتاه به رقیبی جدی برای محصولات هم‌رده خود از قبیل: ولوو ایکس سی۶۰ و ب. ام.و ایکس ۳ تبدیل شده است.

مشخصات فنی رنجروور ولار
رنجروور ولار نام محصول تازه، دیفرانسیل عقب و گرانقیمت شرکت انگلیسی رنجروور است که با هدف رقابت با ب. ام؛ و ایکس ۴ و مرسدس جی.ال.‌ای کوپه پای به بازار رقابت گذاشته است. ولار آخرین نمونه از شاهکار‌های طراحی لندروور است که با ارتقای کیفی چشمگیر در بخش مونتاژ و مواد به کاررفته در جریان ساخت، هم‌اینک از معیار‌های اصلی این رده خاص خودرویی به حساب می‌آید. ولار که طول، عرض و ارتفاعی معادل ۴.۸۰، ۲.۰۳ و ۱.۶۶ دارد به لطف فاصله بین دو محور ۲.۸۷ متری و نیز عرض بیشتر بدنه یکی از جادارترین محصولات رده شاسی‌بلند‌های کشیده کامپکت و اسپورت لوکس است که در مدل پایه قیمتی معادل ۶۱۰۹۵ دلار داشته و در نمونه مورد آزمایش به لطف ۸ هزار دلار تجهیزات اضافه، بهایی دقیقا معادل ۶۹ هزار دلار دارد.
 

موتور به کار رفته در ولار با حجمی معادل ۱۹۹۶ سی‌سی، از یک توربوشارژر بزرگ سود برده و علاوه بر تولید ۲۴۷ اسب بخار قدرت، چیزی نزدیک به ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را در دور موتور ۱۲۰۰ سی‌سی عاید راننده می‌کند. به لطف سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها و بهینه‌سازی محفظه سیلندر، ولار مصرف سوخت بهتری نسبت به اف-پیس داشته ضمن اینکه در کمتر از ۷.۲ ثانیه راننده را قادر می‌سازد ولار را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. مصرف سوخت ولار به صورت ترکیبی حدود ۸.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است که در مقایسه با استاندارد‌های این گروه میزانی مناسب است.
بررسی فضای اتاق و صندوق بار نشان می‌دهد عرض بیشتر رنجروور کمک کرده تا نه تنها صندوق بار ولار بزرگتر به نظر برسد که مجموعا اتاق ولار فضایی بیشتر و راحت‌تر را در کنار گنجایش بهتر در اختیار سرنشینان قرار دهد. به مدد بازو‌های کنترلی در جلو و بازو‌های چنداتصاله در عقب، سیستم تعلیق رنجروور ولار ضربات را به شکل جالب به جای اتاق به شاسی و فنر‌ها می‌فرستد تا جذب شوند ضمن اینکه ضریب پسار یا شکست باد خودرو با نمره ۰.۸۴ باعث شده کمترین میزان تنش آئرودینامیک برای ولار پیش آید.
 
هردو خودرو جگوار اف پیس2018 و رنجروور ولار2019 با استفاده از پلتفرم جهانی و مدرن جگوار لندروور با نام D7a ساخته و پرداخته شده‌اند ضمن اینکه در ساخت آنها از آلومینیوم مقاوم، آخرین نمونه از سیستم‌های 4چرخ محرک و نیز موتورهای جدید انجینیوم استفاده شده است. با اینکه رفتار دو خودرو در جاده بسیار شبیه هم است اما جگوار از لحاظ پیشرانه و کششی که در مانورهای مختلف دارد محصولی متقاعدکننده‌تر است و ارزش خرید بالاتری دارد.

ولار مخلوق زیبای جری مک گاورن سرطراح شرکت لندروور است که توانست برای این مهندس انگلیسی جایزه بهترین طراحی سال جهان را به ارمغان آورد. هرچه فضای درون کابین ولار منظم، مدرن، مجلل، دقیق و به یادماندنی است در بیرون طراحان سعی کرده‌اند با دمیدن روحی متفاوت‌تر از همیشه به رنجروور، خودرویی نمادین بسازند که به الگوی کلاس خود تبدیل شده است. البته عوامل مختلفی در کنار ظاهر زیبا و کیفیت ساخت خوب باعث شده‌اند خودرو که در کمتر از یک سال موفق شده با وجود قیمت بالا، در سرتاسر جهان بیش از ۴۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد که یکی از آن‌ها حضور فراگیر رنجروور با ولار در بازار‌های مختلف اعم از چین، آمریکا و اتحادیه اروپا است. راستی این خودرو در تاسیسات سولیهیل جگوار-لندروور واقع در میدلند انگلستان در کنار جگوار اف-پپیس مونتاژ می‌شود و به لاستیک‌های 20اینچی پیرلی اسکورپیون در کنار رینگ‌های تیره اسپورت مجهز است.

نتیجه نهایی
قضاوت در مورد این دو مخلوق انگلیسی سخت است چرا که شاسی‌بلند‌های جگوار و لندروور هر دو مشخصات، رفتار و کیفیت مشابهی دارند. هردو خودرو با استفاده از پلتفرم جهانی و مدرن جگوار لندروور با نام D7a ساخته و پرداخته شده‌اند ضمن اینکه در ساخت آن‌ها از آلومینیوم مقاوم، آخرین نمونه از سیستم‌های 4چرخ محرک و نیز موتور‌های جدید انجینیوم استفاده شده است. با اینکه رفتار دو خودرو در جاده بسیار شبیه هم است، اما جگوار از لحاظ پیشرانه و کششی که در مانور‌های مختلف دارد محصولی متقاعدکننده‌تر است و ارزش خرید بالاتری دارد. جگوار ضمن اینکه سریع‌تر است از مهندسی دقیق‌تری در بخش تعلیق برخوردار بوده و انعطاف بالای خود را در سر پیچ‌ها نشان می‌دهد.
 
هردو خودرو جگوار اف پیس2018 و رنجروور ولار2019 با استفاده از پلتفرم جهانی و مدرن جگوار لندروور با نام D7a ساخته و پرداخته شده‌اند ضمن اینکه در ساخت آنها از آلومینیوم مقاوم، آخرین نمونه از سیستم‌های 4چرخ محرک و نیز موتورهای جدید انجینیوم استفاده شده است. با اینکه رفتار دو خودرو در جاده بسیار شبیه هم است اما جگوار از لحاظ پیشرانه و کششی که در مانورهای مختلف دارد محصولی متقاعدکننده‌تر است و ارزش خرید بالاتری دارد.
 
رنجروور، اما با اینکه می‌تواند شباهت‌هایی با اف-پیس داشته باشد، اما عملکرد خوب خود را نه در جاده که در مسیر‌های بیابانی و سنگلاخی بروز می‌دهد. این یعنی شیطنت ولار مثل هاکلبری فین در داستان دیکنز زیاد است و همین موضوع می‌تواند به لذت بیشتر انی خودرو در بخش آفرود و حرکت آرام‌ترش در جاده منجر گردد. در کل معایب جگوار اف پیس را باید صندلی‌های کوچک عقب و رانندگی پرسروصدا دانست در حالی که می‌توان به مواردی نظیر راحتی بالای اتاق در سرعت‌‌های بالا، شتاب سریع و لذت رانندگی بالا به عنوان مزایای این خودرو اشاره کرد. این خودرو به لطف ویژگی های خوبی که دارد شایسته مقام اولی است گرچه ولار هم اتومبیل برجسته‌ای به نظر می‌رسد. بدترین ویژگی ولار را می‌توان ناتوانی در زمینه حرکت سریع در جاده نامید در حالی که بهترین ویژگی این اشراف‌زاده انگلیسی توانمندی آفرود و اتاق مجللش است که به اندازه کافی برای دادن رتبه نخست به ولار مورد توجه نیستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه