همه آنچه در مورد لایه برداری پوست باید بدانید

همه آنچه در مورد لایه برداری پوست باید بدانید

در لایه برداری پوست صورت که توسط اسکراب صورت، ماسک‌های لایه بردار یا روش‌های دیگر انجام می‌شود، سلول‌های مرده یا آلودگی‌ها از سطح پوست و درون منافذ پاک شده و پوستی سالم و تازه به شما هدیه داده می‌شود.

کد خبر : ۶۰۳۳۹
بازدید : ۵۳۲۴
پوست، زیبایی فرادید
گاهی اوقات احساس می‌کنیم که پوست صورت شادابی و براق بودن همیشگی را ندارد و باید لایه مزاحم و زشتی را از روی پوست صورت برداریم. تا به حال پوست خود را لایه برداری کرده‌اید؟ در لایه برداری پوست صورت که توسط اسکراب صورت، ماسک‌های لایه بردار یا روش‌های دیگر انجام می‌شود، سلول‌های مرده یا آلودگی‌ها از سطح پوست و درون منافذ پاک شده و پوستی سالم و تازه به شما هدیه داده می‌شود.

در صورتی که پیلینگ پوست بیش از اندازه معمول انجام شود، آنچه باقی می‌ماند پوستی قرمز است که پوسته می‌دهد. شاید برخی افراد با دیدن این علائم پوستی تصور کنند که لایه برداری به درستی انجام شده و در حال مشاهده نتایج رضایت‌بخش لایه برداری هستند!
بخوانید: گوشی موبایل چطور باعث جوش صورت می‌شود؟ یا حتی شاید فکر کنند لایه برداری بیشتر، پوست‌های جدیدتر و شفاف‌تری را روی صورتشان باقی می‌گذارد! ولی این باور کاملا غلط است. با مشاهده پوست قرمز و پوسته‌های ریز روی آن، در واقع هشداری به شما است برای اینکه باید لایه برداری را متوقف کنید و با فواصل زمانی طولانی‌تری پیش بروید.
پیلینگ چیست؟
اگر می‌خواهید بدانید که پیلینگ صورت چیست باید گفت: پیلینگ یا همان لایه برداری پوست روشی است که می‌توان توسط آن سلول‌های مرده را از لایه سطحی پوست پاک کرد. در واقع در حین لایه برداری با جدا کردن این لایه پوستی، پوست صورت روشن‌تر می‌شود. این فرآیند موجب می‌شود محصولات مراقبتی مانند کرم، سرم و … در عمق بیشتری از پوست نفوذ کنند و عملکرد بهتری داشته باشند.
همه آنچه در مورد لایه برداری پوست باید بدانید
با بالا رفتن سن و کم شدن تعویض سلولی (رشد سلول‌های جدید و جایگزین شدن با سلول‌های قبلی)، پیلینگ صورت یکی از روش‌هایی است که از پوست رنگ پریده جلوگیری می‌کند، رشد سلول‌های جدید را تحریک می‌کند و موجب می‌شود پوست شاداب و جوان‌تر به نظر برسد. همچنین پیلینگ صورت باعث کم‌رنگ شدن لکه‌های پوستی و جای جوش، از بین رفتن جوش‌های سر سیاه روی پوست و نرم شدن پوست صورت هم می‌شود.

لایه برداری پوست به صورت فیزیکی و مکانیکی توسط ابزاری مانند برس مخصوص، دستگاه پاک‌سازی صورت، لیف حمام یا حتی اسکراب‌های مخصوص انجام می‌شود. این نوع از لایه برداری با ایجاد سایش، سلول‌های مرده پوست را جدا می‌کنند.
سفیدآب که در زمان‌های قدیم بیشتر باب بوده است، در واقع نوعی اسکراب است که به پاک‌سازی پوست و جدا شدن سلول‌های مرده کمک می‌کند. لایه برداری پوست با سفیداب یکی از روش‌های ارزان برای پیلینگ صورت در خانه است و لایه برداری پوست صورت با دستگاه پرهزینه‌تر است که در دسته لایه بردار‌های غیر شیمیایی قرار می‌گیرد.

نوع دیگری از لایه برداری پوست، به صورت شیمیایی انجام می‌شود و به کمک موادی مانند آلفا هیدروکسی اسید یا بتا هیدروکسی اسید که در محصولات لایه بردار به کار برده شده‌اند، سلول‌های پوستی از سطح پوست جدا می‌شوند. کرم پیلینگ صورت و ماسک پیلینگ از جمله محصولات تجاری برای لایه برداری قوی پوست در منزل هستند.
بخوانید: همه آنچه در مورد ماسک صورت باید بدانید انتخاب بهترین نوع برای لایه برداری، چه به صورت فیزیکی باشد و چه شیمیایی، به ترجیح شما و البته نوع پوستتان بستگی دارد.

یکی دیگر از روش‌های لایه برداری صورت که توسط متخصص و در مطب انجام می‌شود، میکرودرم نام دارد. میکرودرم لایه بردار عمیق پوست است. این روش توسط دستگاه و با استفاده از کریستال‌های ریزی که توسط دستگاه روی پوست ریخته می‌شود، لایه برداری صورت را انجام می‌دهد.
لایه برداری پوست صورت را چه زمانی انجام دهیم؟
به عنوان یک قانون کلی باید گفت: هرچه لایه برداری کمتر انجام شود، بهتر است. هدف از لایه برداری به هیچ وجه باقی گذاشتن لکه‌های قرمز و یا پوست متورم و ملتهب نیست بلکه هدف این است که پروسه طبیعی جایگزینی پوست تسریع شود و در نهایت پوستی شفاف برای شما باقی بماند. فاصله زمانی تعیین شده بین لایه برداری پوست صورت به نوع پوست شما بستگی دارد.
همه آنچه در مورد لایه برداری پوست باید بدانید

پوست حساس: این نوع پوست باید با لیف نرم، گرم و مرطوب لایه برداری شود. ماسک‌های شیمیایی ملایم با درصد کمی از مواد فعال هم برای پوست حساس در صورتی مجاز است که یک یا نهایت دو بار در هفته انجام شود. استفاده از اسکراب و لایه بردار قوی پوست صورت برای پوست‌های حساس باعث اذیت شدن لایه پوستی می‌شود و باید از استفاده آن‌ها صرف نظر کرد.

پوست چرب: اگر پوست چرب دارید، باید بدانید که پوست شما مقاومت و تحمل بیشتری نسبت به ابزار و محصولات قوی دارد و می‌توانید تا ۵ بار در هفته هم از لایه بردار‌ها استفاده کنید. می‌توانید از دستگاه پاک‌سازی صورت در زمان صبح و از سرم و ماسک‌های لایه بردار در زمان شب استفاده کنید.

پوست معمولی و مختلط: افرادی که دارای این نوع پوست هستند، دستشان باز است و می‌توانند از هر نوع روش لایه برداری استفاده کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که نهایت دفعات استفاده از این لایه بردار‌ها برای پوست شما ۳ بار در هفته باشد.

پوست خشک: برای لایه برداری پوست خشک بهتر است روش‌های غیر شیمیایی و به صورت گیاهی انتخاب شود.
لایه برداری پوست برای انواع پوست مفید است؟

پیلینگ صورت در خانه
اگر پوست صورت شما دارای جوش و آکنه است، برای درمان آکنه به سراغ لایه برداری نروید، چون می‌تواند پوست را دچار مشکل بیشتری کند. آکنه باعث التهاب و تورم پوست می‌شود و اگر از محصولات قوی هم استفاده کنید، عوارض لایه برداری پوست صورت را به شکل التهاب و تورم و باقی ماند لکه‌های تیره روی پوست مشاهده می‌کنید.
همه آنچه در مورد لایه برداری پوست باید بدانید
خصوصاً در زمانی که در حال درمان پوست چرب و دارای جوش و آکنه خود هستید، پوست حساس‌تر است و لایه برداری توصیه نمی‌شود. اگر پوست خود را برنزه کرده‌اید، این ماسک پیلینگ و محصولات لایه بردار، لکه‌های تیره‌تری روی پوست شما باقی می‌گذارند.

در پوست‌های معمولی که نه جوش دارند و نه حساس هستند، زمانی که پوستتان دارای جراحت‌های کوچک و زخم است، لایه برداری را متوقف کنید. خصوصاً اگر عفونتی روی پوست صورتتان به وجود آمده است، لایه برداری موجب پخش شدن عفونت می‌شود. حتی زمانی که پوستتان در معرض آفتاب، دچار سوختگی شده باشد، لایه برداری التهاب و تورم را افزایش می‌دهد. در این شرایط آب‌رسانی و درمان‌های پوستی را پیش بگیرید.


لایه بردار قوی پوست
یک برس تمیز بردارید و یک اسکراب مناسب انتخاب کنید. برس و اسکراب را به آرامی و به صورت دایره‌های کوچک در تمام سطح پوست صورت بمالید. تصور کنید گلبرگ‌های لطیف یک گل را لمس می‌کنید! سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید، چون آب داغ پوست را اذیت می‌کند. صورتتان را خشک کنید و سپس از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. این مرحله مهم را فراموش نکنید، چون لایه برداری باعث خشک شدن پوست می‌شود.

زمانی که می‌خواهید از ماسک‌های شیمیایی لایه بردار استفاده کنید هم مرحله اول استفاده را مانند مورد قبلی و به صورت دورانی و با ملایمت روی پوست انجام دهید. با توجه به دستورالعمل ماسک لایه بردار، ممکن است مجبور شوید زمانی را صبر کنید تا ماسک خشک گردد تا به صورت یک پوسته کامل از روی پوست برداشته شود. سپس پوست را آب ولرم بشویید و بعد از خشک شدن صورت، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

۵ روش خانگی و طبیعی برای لایه‌برداری پوست صورت و بدن
شما می‌توانید با استفاده از برخی مواد غیر شیمیایی، لایه برداری پوست با مواد طبیعی را به صورت خانگی انجام دهید. یکی از موادی که به عنوان لایه برداری پوست در خانه اثرگذار استفاده می‌شود، شکر است. شکر به دلیل اینکه دارای ساختار دانه‌ای و ریز است، مانند اسکراب عمل می‌کند و می‌تواند موجب از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شود. شکر را می‌توانید با عسل، آب‌لیمو و گوجه‌فرنگی مخلوط کنید و روی پوست صورت بمالید.
جو دو سر یکی دیگر از مواد طبیعی است که می‌تواند برای لایه برداری خانگی پوست صورت به کار برده شود. این ماده غذایی به دلیل اینکه چربی را جذب می‌کند، لایه بردار مناسب پوست چرب نیز هست. این ماده را می‌توانید به صورت جداگانه با عسل، شیر، موز، سیب، توت‌فرنگی و جوش شیرین به کار ببرید.
همه آنچه در مورد لایه برداری پوست باید بدانید
لایه برداری پوست با جوش شیرین یکی از مشهورترین روش‌های لایه برداری پوست به روش خانگی است. به دلیل ساختار دانه‌ای شکل جوش شیرین، به عنوان اسکراب سلول‌های مرده را از روی پوست جدا می‌کند. بهتر است برای لایه برداری پوست صورت با جوش شیرین این ماده را با ترکیبی که دارای ویتامین‌ای است، به کار ببرید تا به پوستتان آسیب نرساند.

لایه برداری پوست صورت با نمک دریایی هم به دلیل دانه‌های درشت نمک موجب پیلینگ صورت می‌شود. این روش لایه برداری پوست خانگی، برای پوست‌های حساس و آسیب‌دیده پیشنهاد نمی‌شود، چون باعث التهاب و سوزش در این افراد می‌گردد.

لیمو به عنوان لایه بردار گیاهی پوست صورت شناخته می‌شود. ترکیب لیمو با شکر، به دلیل خاصیت اسکرابی و همچنین نرم‌کنندگی و روشن کردن پوست به عنوان لایه بردار قوی پوست بدن مناسب است. برای لایه برداری پوست دست و لایه برداری پوست پا هم می‌توانید همه این مواد خوراکی ذکر شده را با دستورالعمل مشابه استفاده کنید.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید