چه غذایی برای رشد کودک مناسب است؟

چه غذایی برای رشد کودک مناسب است؟

اگر به دنبال غذا‌های مقوی برای کودکان کم وزن هستید خواندن این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم. چرا که پیشنهادات ویژه‌ای برای تغذیه کودکان داریم. اگر فرزندتان بدغذا است حتما دائم به دنبال تغذیه کودک و غذای کودک می‌گردید. اگرچه مثل قدیم کودک سالم را کودکی نمی‌دانند که چاق و تپل باشد، اما کودکی که زیادی لاغر و بدغذا باشد هم ممکن است دردسرساز باشد.

کد خبر : ۶۱۳۰۰
بازدید : ۱۵۸۳۵
چه غذایی برای رشد کودک مناسب است؟
اگر به دنبال غذا‌های مقوی برای کودکان کم وزن هستید خواندن این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم. چرا که پیشنهادات ویژه‌ای برای تغذیه کودکان داریم. اگر فرزندتان بدغذا است حتما دائم به دنبال تغذیه کودک و غذای کودک می‌گردید. اگرچه مثل قدیم کودک سالم را کودکی نمی‌دانند که چاق و تپل باشد، اما کودکی که زیادی لاغر و بدغذا باشد هم ممکن است دردسرساز باشد.
کودکان به دلیل جنب و جوش زیاد و مساله رشد کودک نیازمند غذای مقوی هستند و تغذیه کودکان یک چالش اساسی برای والدین است. غذا نخوردن کودکان و لاغر ماندن آن‌ها یعنی عدم رشد کودک و همین مساله می‌تواند نگرانتان کند. بهترین غذا‌های مقوی برای کودکان کم وزن را در این مطلب به شما معرفی می‌کنیم.

برای تهیه لیست غذا‌های مقوی برای کودکان کم وزن، به یاد داشته باشید که لبنیات یکی از اصلی‌ترین این غذا‌ها به شمار می‌آید. علاوه بر اینکه می‌توانید لبنیات را در وعده صبحانه به فرزندتان بدهید، استفاده از شیر (دو لیوان در روز) و خامه می‌تواند نیاز فرزندتان به پروتئین و کلسیم را تامین کند. اگر فرزندتان بدغذاست باید به طریقی این دو لیوان شیر را برنامه غذایی او بگنجانید. می‌توانید آن را به شکل شیرموز، شیرکاکائو، اسموتی، میلک شیک و… درآورید که طعم آن را دوست داشته باشد.
پنیر هم انتخاب بسیار عالی برای تغذیه کودک است و می‌توانید آن در غذا‌های مختلفی استفاده کنید. کره و ماست هم یک غذای مقوی برای کودکان کم وزن است که عالی است. برای اینکه فرزندتان وزن بگیرد و انرژی لازم را به دست آورد به غذا‌های او کمی کره اضافه کنید. البته در اینکار افراط نکنید و برای استفاده بیشتر از کره، حتما با پزشک مشورت کنید. کره بادام زمینی هم انتخاب دیگری برای تغذیه کودک است که انرژی مناسبی برای کودک فراهم کرده و سالم هم هست.

چه غذایی برای رشد کودک مناسب است؟
استفاده از حبوبات هم برای غذای کودکان پیشنهاد بسیار خوبی است. می‌دانیم کودکتان بدغذاست و ممکن است به راحتی حبوبات پخته شده‌ای که برایش می‌آورید را نخورد، اما پیشنهاد می‌کنیم حبوبات را به سوپ او اضافه کنید. لوبیا، نخود، عدس، ماش و… از بهترین منابع پروتئین برای رشد کودکان هستند. به علاوه غلاتی مثل برنج، گندم، جو و غذا‌های با پایه غلات منبع مناسب انرژی، کربوهیدرات، پروتئین و موادمغذی برای بدن محسوب می‌شود. سعی کنید غذا‌هایی مثل پاستا، ماکارونی، نان سنگک و… را در برنامه غذایی فرزندتان بگنجانید و هرروزه برای او تدارک ببینید.
کربوهیدرات منبع بسیار مناسبی برای چاق شدن کودک به شما می‌آید که از طریق دیگری مثل دسر‌های تهیه شده از نشاسته هم قابل تامین است. برای او فرنی، حریره بادام، شیربرنج و… درست کنید و به عنوان میان وعده برایش بیاورید. با شیرین و خوش عطر کردن این دسر‌ها اشتیاق بیشتری برای خوردن این دسر‌ها از فرزندتان خواهید دید.

گوشت یکی از بهترین غذا‌های مقوی برای کودکان کم وزن است، اما اکثر کودکان برای خوردن انواع گوشت سختی دارند و کم پیش می‌آید کودکی آنطور که مادرش انتظار دارد گوشت بخورد.
در صورتیکه انواع گوشت قرمز، گوشت ماهی، مرغ، بوقلمون و… منبع سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد مغذی برای بدن هستند. اگر کودکتان با طعم گوشت و نوع پخت آن مشکل دارد و آن را دوست ندارد، باید خلاقیت به خرج بدهید و انواع طعم دهنده‌ها و چاشنی‌ها و روش‌های پخت را امتحان کنید و ببینید کدام را بیشتر دوست دارد.
اما اگر فرزندتان با جویدن گوشت مشکل دارد، انواع گوشت‌های پخته شده با میکس کرده و به غذا‌های دیگر فرزندتان اضافه کنید. به این صورت او بدون آنکه متوجه شود مقداری گوشت خورده است. غذا‌هایی مثل سوپ، پوره سیب زمینی، برنج له شده و… می‌تواند گزینه مناسبی برای اینکار باشد. اگر بازهم موفق نشدید گوشت به فرزندتان بدهید حتی استفاده از آب گوشت هم تا حدی نیاز‌های او را تامین می‌کند.
آب گوشت را به غذای کودک اضافه کنید و هم طعم آن را بهتر کرده و هم کودک را از ویتامین‌های گوشت تغذیه کرده‌اید. بهترین گوشت هم برای وزن گیری و تقویت فرزندتان، گوشت بااستخوان مثل ماهیچه، قلم، ران و… است چراکه مواد مغذی بیشتری دارد.
برای رشد کودک و تغذیه کودک که مناسب و سالم باشد، از دادن خرما به فرزندتان غافل نشوید. پوست و هسته خرما را بگیرید و آن را با موز و شیر ترکیب کرده و به شکل یک میان وعده مقوی به او بدهید. اگر گاهی می‌خواهید برای او تنوع ایجاد کنید می‌توانید خرما را همراه با کمی بستنی (فقط به عنوان میان وعده، نه وعده اصلی) و پودر آجیل به او بدهید. بادام، گردو، فندق و پسته بهترین دانه‌ها برای تامین ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها برای تغذیه کودکان است. برای اینکار آجیل را به شکل پودر درآورده و با میوه‌های پرانرژی مثل موز، بستنی، خرما و یا خامه ترکیب کنید و برای فرزندتان بیاورید.
رشد کودک با یک ترکیب ویژه
تخم مرغ و سیب‌زمینی به عنوان یکی از غذا‌های مقوی برای کودکان کم وزن معجزه می‌کند. ترکیب سیب زمینی و تخم مرغ یک غذای کامل محسوب می‌شود که بیشتر نیاز‌های بدن فرزندتان را تامین می‌کند. پروتئین تخم مرغ و کربوهیدرات سیب زمینی یک غذای فوق العاده برای کودکان کم وزن است، اما اگر با کره ترکیب شود قطعا مقوی‌تر خواهد شد.
شاید فرزندتان ترکیب سیب زمینی و تخم مرغ را دوست نداشته باشید در این صورت می‌توانید این دو غذای مفید را جداگانه و در قالب غذا‌های دیگر به فرزندتان بدهید. درباره زرده تخم مرغ هم باید بگوییم از ۹ ماهگی تا ۱ سالگی، یک تا دو زرده در هفته و از دو سالگی به بعد ۵ تا ۶ تخم مرغ کامل در هفته مجاز است.
سیری کاذب با هله هوله‌های بی‌ارزش
یک نکته بسیار مهم برای تقویت و وزن گیری کودکان این است که هله هوله را از برنامه غذایی کودکان حذف و یا میزان آن را به حداقل ممکن برسانید و به دنبال موارد صحیح غذا‌های مقوی برای کودکان کم وزن باشید. چیپس، پفک، آبمیوه‌های مصنوعی و… می-تواند اشتهای فرزندتان را برای غذا‌های اصلی از بین ببرد و او را ضعیف کند. این خوراکی‌ها هیچ ارزش غذایی ندارد و فقط سیری کاذب برای کودکان ایجاد می‌کند؛ خصوصا اگر کمی قبل از وعده-های اصلی استفاده شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید