گودی زیر چشم، علت و درمان آن

گودی زیر چشم، علت و درمان آن

گودی زیر چشم یکی از مسائلی است که این روز‌ها اکثر خانم‌ها از آن شکایت دارند و به دنبال این مساله هستند که بدانند علل گودی زیر چشم چیست. گودی زیر چشم علل مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انواع آلرژی‌ها اشاره کرد. در این مطلب علل مختلف گودی زیر چشم و روش‌های درمان آن را بخوانید.

کد خبر : ۶۵۱۴۱
بازدید : ۱۹۶۰۰
این روز‌ها افراد بسیاری به ویژه بانوان از گودی زیر چشم خود شکایت می‌کنند و دنبال این مساله هستند که بدانند علل گودی زیر چشم چیست تا بتوانند در کاهش گودی و سیاهی دور چشم خود تلاش کنند، دانستن علل گودی زیر چشم به افراد کمک می‌کند تا از عواملی که باعث بروز این مساله می‌شوند پیشگیری کنند.
گودی زیر چشم، علت و درمان آن

فشار خون بالا، جدا شدگی پرده شبکیه، دیابت، بیماری آب سیاه و مشکلات تیروئید مثل بیماری گرویو و پرکاری غده تیروئیدهمگی از علت گودی زیر چشم می‌باشند. در صورتی که هر یک از مشکلات و بیماری‌های فوق را داشته باشید، آن‌ها بینایی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بنابراین قبل از هر گونه درمان زیبایی به چشم پزشک رجوع کنید. از دیگر علل گودی زیر چشم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حساسیت غذایی مخصوصا به محصولات لبنی
اختلالات کلیوی
مالش بیش از حد چشم‌ها
کاهش چربی محافظ در زیر چشم با افزایش سن
مشکلات قلبی عروقی
خستگی مزمن
آسیب دیدگی ناشی از خورشید به پوست
مصرف الکل و مواد مخدر
کم خوابی

از شایع‌ترین علل قابل توجه گودی زیر چشم‌ها می‌توان به انواع آلرژی‌ها اشاره کرد. آلرژی انواع گوناگونی دارد و از یک حساسیت ساده به بوی گل گوجه فرنگی و یا گردن آویز شروع می‌شود و آلرژی به پنی سیلین، دود سیگار و هوای آلوده و یا حتی به چهره رئیس اداره ختم می‌شود. بدیهی است درمان آن استفاده از یک آنتی هیستامین نیست و تنها باید از ماده حساسیت زا دوری جست.

دومین علت شایع گودی زیر چشم اختلالات خواب است. خیلی‌ها عقیده دارند که یک خواب۳ تا ۴ساعته طی شبانه روز جوابگوی نیاز آن‌ها به خواب است، اما در واقع این طور نیست و این افراد به خاطر داشتن نیروی جوانی از ذخیره انرژی خود برای سر حال بودن استفاده می‌کنند غافل از اینکه این ذخیره انرژی تمام شدنی نیست. کبودی زیر چشم‌ها می‌تواند اولین علامت تمام شدن این ذخیره محدود باشد. پس اگر رختخواب گرم و نرمی دارید حتما۷ تا ۹ساعت در شبانه روز را به خوابیدن روی آن اختصاص دهید.

برخی دیگر از دلایل سیاهی و تیرگی دور چشم عبارتند از:
عوامل ارثی
آلرژی‌ها
بی خوابی
زیاد خوابیدن
اگزما
استرس
کمبود آهن
ضربه یا آسیب‌هایی که باعث کبودی زیر چشم می‌شوند
گریه کردن
سبک زندگی: کشیدن سیگار و مصرف بیش از حد الکل می‌تواند موجب تیرگی و گودی چشم شود. همچنین افرادی که بیش از حد قهوه مصرف می‌کنند و افرادی که کوکائین یا آمفتامین مصرف می‌کنند ممکن است نتوانند خواب کافی داشته باشند.
حبس شدن مایعات در بدن
اختلالات رنگدانه‌های پوستی
بالا رفتن سن: با بالا رفتن سن، مقداری از چربی و کلاژن اطراف چشم‌ها از بین می‌روند.‌ای موضوع همراه با نازک شدن پوست، باعث تیرگی و گودی زیر چشم‌ها می‌شود.
ابتلا به بیماری مونونوکلئوز: این بیماری باعث می‌شود چشم‌های بیمار متورم و پف کرده شوند. قسمتی از این مشکل به خاطر خستگی و ضعف زیادی است که این بیماران به خاطر ابتا به مونونوکلئوز احساس می‌کنند و قسمت دیگری از آن، این است که این بیماری باعث زرد شدن چشم‌ها و پوست اطراف چشم‌ها می‌شود.
سلولیت پری اوربیتال: این بیماری در واقع نوعی عفونت باکتریایی پلک‌ها است. در صورتی که این بیماری به درستی با آنتی بیوتیک درمان شود، جایی برای نگرانی نیست.
نمک: وجود بیش از حد نمک در رژیم غذایی باعث احتباس آب در بدن می‌شود و از جمله در زیر چشم‌ها نیز آب اضافی جمع می‌شود.

پیشگیری
در بسیاری افراد می‌توان از ایجاد سیاهی، تیرگی و علت گودی زیر چشم جلوگیری کرد و یا آن را به حداقل رساند. بهترین روش برای انجام این کار، استفاده‌ی روزانه از مرطوب کننده ها، کرم ضد آفتاب، مصرف رژیم غذایی کامل حاوی آهن و ویتامین K و خواب کافی است.

در مورد اغلب جوانان، رعایت این موارد برای جلوگیری از علت سیاهی زیر چشم کافی است. با افزایش سن، پوست شما حتی با تغذیه مناسب و خواب کافی و لوسیون‌های مرطوب کننده، در مقابل استرس، خستگی و عناصر محیطی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. به این دلیل افراد مسن که به سیاهی اطراف چشم دچار هستند، برای درمان موثر رفع سیاهی دور چشم به متخصص پوست و زیبایی مراجعه می‌کنند.

روش‌های درمانی گودی زیر چشم
قبل از شروع درمان گودی زیر چشم، دانستن دلایل اصلی گودی زیر چشم مهم است. روش‌های بهبود و رفع گودی زیر چشم ایجاد شده بر اثر حساسیت متفاوت از رفع گودی زیر چشم بر اثر انباشته شدن چربی زیر چشم می‌باشد. در بعضی موارد، روش مناسب ترکیب روش‌های درمانی مختلف است. بویژه اگر عوامل مختلف باعث ایجاد گودی زیر جشم شده باشند. روش‌های رایج که پزشکان برای درمان گودی زیر چشم تجویز می‌کنند را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

استفاده از کرم مخصوص گودی زیر چشم
سفید کردن پوست با استفاده از کرم‌های روشن کننده پوست ممکن است توسط متخصص امراض پوستی برای کاهش گودی زیر چشم که بر اثر هیپرپیگمانتاسیون ایجاد شده بر اثر نور خورشید و ملاسما ایجاد شده است تجویز می‌شود. کرم‌هایی مثل تری لوما که حاوی هیدروکینون هستند به این دلیل که حاوی اسید کوجیک، ویتامین c,K و چای سبز و شیرین بیان می‌باشد توصیه می‌شود.

عکسبرداری از صورت برای درمان گودی زیر چشم
وقتی رگ‌های خونی زیر چشم به صورت گودی زیر چشم و به رنگ آبی یا بنفش تیره نشان داده می‌شوند تصویر برداری از صورت برای کاهش این تیرگی‌ها پیشنهاد می‌شود. تمام پزشکان با ایمن بودن استفاده از IPL کنار چشم موافق نیستند. با این وجود برخی از آن‌ها از این روش برای رفع رنگدانه‌های عروقی مثل گودی زیر چشم استفاده می‌کنند.

ترمیم پوست برای گودی زیر چشم
ترمیم پوست یا لایه برداری شیمیایی برای کاهش گودی زیر چشم که با تولید کولاژن افزایش می‌یابد مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشکلات رنگدانه‌های عروقی را کاهش داده و کیفیت کلی پوست را بهبود می‌بخشد. لیزر درمانی و لایه برداری شیمیایی وقتی به عنوان روش ترکیبی برای درمان گودی زیر چشم مورد استفاده قرار می‌گیرند تاثیر بالقوه‌ای خواهند داشت.

استفاده از اسید هیالورونیک برای پر کردن صورت
پرکننده‌های صورت که قابل تزریق می‌باشند مثل اسید هیالورونیک برای ترمیم گودی زیر چشم که در اثر نازک شدن پوست زیر چشم یا از دست رفتن بافت و چربی زیر چشم یا بالای گونه ایجاد می‌شوند اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند.
گودی زیر چشم، علت و درمان آن
یکی از اسید هیالورونیک‌های پر کننده که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد ریستالین میباشد که برای حفظ حجم ناحیه بالای گونه تا ناودان اشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اسید توسط بدن در عرض چند ماه تا یک سال جذب بدن می‌شوند در نتیجه نتایج آن موقتی می‌باشند. تنها پرکننده دائمی صورت که برای زیر چشم پیشنهاد می‌گردد چربی خود بیمار می‌باشد.

تزریق چربی برای درمان گودی زیر چشم
همانند اسید هیالورونیک پرکننده صورت چربی نیز ممکن است از بخش دیگری از بدن بیمار گرفته شود و به ناودان اشکی برای درمان گودی زیر چشم تزریق شود. تزریق چربی اغلب روشی است که برای اصلاح گودی زیر چشم ایجاد شده در اثر نازک شدن پوست زیر چشم یا از دست رفتن بافت یا چربی زیر چشم یا بالای گونه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر خلاف پرکننده‌های اسید هیالورونیک، تاثیرات تزریق چربی ممکن است دائمی باشد. اگرچه از آنجا که سلول‌های چربی همیشه زنده نمی‌مانند تاثیرات دائمی انتقال چربی قابل تضمین نمی‌باشند.

عمل جراحی برای درمان گودی زیر چشم
جراحی پلک معمولا موثرترین روش برای درمان دائمی گودی زیر چشم می‌باشد. چند روش برای جراحی پلک پایین وجود دارد و وقتی برای درمان گودی زیر چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد اغلب با یک یا چند روش جراحی دیگر از جمله: قرار دادن ایمپلنت‌ها از طریق ناودان اشکی و اضافه کردن، حذف یا جایگزینی چربی زیر چشم ترکیب می‌شوند.

بالا بردن گونه برای رفع گودی زیر چشم
جراحی کشیدن صورت یا بالا بردن گونه روشی موثر و دائمی برای رفع گودی زیر چشم که بر اثر افتادگی گونه و پیری پوست ایجاد شده است می‌باشد. علاوه بر رفع گودی زیر چشم این روش همچنین ممکن است برای کاهش پف زیر چشم و چروک دور چشم و چین‌های عمیق در ناحیه لب و بینی مورد استفاده قرار گیرد.

معرفی ۷ ماسک دور چشم عالی
۱. ماسک گوجه فرنگی و لیمو
ابتدا یک عدد گوجه فرنگی بدون پوست را رنده کنید و آب یک عدد لیموی تازه را بگیرید سپس این مواد را درون ظرفی مناسب با یکدیگر ترکیب کنید و ترکیب این مواد را در اطراف و زیر چشم هایتان به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بمالید و بعد از مدت زمان ذکر شده صورت خود را با آب ولرم بشویید. از ماسک دور چشم گوجه فرنگی می‌توانید قبل از خواب برای رفع سیاهی دور چشم استفاده کنید.

۲. ماسک خیار
خیار دارای خاصیت خنک کنندگی است و باعث روشن شدن پوست اطراف دور چشم می‌شود بنابراین بهتر است از ماسک خیار برای رفع تیرگی دور و زیر چشم‌ها استفاده کنید.

ابتدا یک خیار به صورت درشت برش دهید و برش‌های خیار را به مدت نیم ساعت درون یخچال قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده برش‌های خیار را از درون یخچال بیرون آورید و در اطراف و زیر چشم هایتان به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده صورت خود را بشویید و این کار را روزانه دوبار انجام دهید تا به نتیجه دلخواه تان برسید.

همچنین می‌توانید آب خیار را بگیرید و با آبلیمو ترکیب کنید سپس پنبه‌ای تمیز را به آب خیار آغشته کنید و پنبه را به مدت ۱۵ دقیقه در زیر و دور چشم هایتان قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده صورت خود را بشویید و از ماسک دور چشم خیار و لیمو روزانه استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

۳. ماسک روغن بادام و عسل
۱ قاشق غذاخوری عسل را با ۶ قطره روغن بادام مخلوط کنید و قبل از خواب ترکیب این مواد را اطراف و زیر چشم‌ها بمالید و صبح بعد از بیدار شدن صورت خود را بشویید و از این ماسک روزانه استفاده کنید.

۴. روغن نارگیل
روغن نارگیل از بهترین روغن‌های گیاهی برای دور چشم است و این روغن دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که بدن به آن‌ها نیاز دارد. روغن نارگیل به ساخت سلول‌های پوستی در اطراف چشم کمک می‌کند و موجب نگهداری از بافت‌های پوست می‌شود و با استفاده از این روغن شما می‌توانید از آویزان شدن و خم شدن بافت دور چشم هایتان جلوگیری کنید همچنین می‌توانید از روغن نارگیل برای رفع چین و چروک دور چشم استفاده نمایید.

۵. ماسک سیب زمینی
ابتدا سیب زمینی را رنده کنید و آب آن را بگیرد سپس دو تکه پنبه را درون آب سیب زمینی خیس کنید و تکه‌های پنبه را در زیر و اطراف چشم‌ها قرار دهید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد از مدت زمان ذکر شده صورت خود را با آب بشویید و از این ماسک دور چشم دو یا سه بار در روز استفاده کنید.

۶. چای کیسه‌ای
۲ عدد چای کیسه‌ای را درون آب بیاندازید سپس آن‌ها را درون یخچال قرار دهید و بعد از خنک شدن چای کیسه ای‌ها آن‌ها را روی چشم‌های خود به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده صورتتان را بشویید. از این روش روزانه یک بار استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.
گودی زیر چشم، علت و درمان آن

۷. شیر سرد
یک تکه پنبه را درون یک کاسه شیر سرد بیندازید سپس تکه‌های پنبه را روی چشم و نواحی تیره زیر چشم‌ها به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید سپس صورت خود را با آب معمولی بشویید و از این ماسک به مدت ۲ هفته استفاده کنید.
منبع: برترین ها
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید