"کریل‌ها" هم منقرض می‌شوند؟

"کریل‌ها" هم منقرض می‌شوند؟

نتایج ما حاکیست که طی ۴۰ سال اخیر، جمعیت کریل به طور متوسط افت کرده و محیط زیست آن هم خیلی محدودتر شده است. این یعنی باقی موجوداتی که کریل مصرف می‌کنند با دستیابی به این منبع مهم غذایی در رقابت شدیدتری با هم قرار خواهد گرفت.

کد خبر : ۶۷۱۷۸
بازدید : ۱۴۸۱
یک گونه مهم از آبزیان در دریای جنوبگان که سایر موجودات از آن تغذیه می‌کنند به دلیل تغییرات اقلیمی بیش از پیش به طرف قطب جنوب در حرکت است.

کریل‌ها موجودات ریزی شبیه به میگو هستند که در شمار عظیم شنا می‌کنند و بخش عمده‌ای از غذای نهنگ‌ها، پنگوئن ها، فک‌ها و ماهی‌ها را تشکیل می‌دهند.

دانشمندان می‌گویند که گرمتر شدن محیط در دهه‌های اخیر باعث شده این موجود بیش از پیش به نقاط نزدیک‌تر به قطب جنوب گرایش پیدا کند و اگر این روند ادامه یابد می‌تواند تاثیری منفی بر اکوسیستم داشته باشد.

هم اکنون شواهدی هست که جمعیت پنگوئن‌های ماکارونی و نوعی فک (Fur) با کمبود کریل مواجه هستند.

سیمیون هیل از مرکز مطالعات قطب جنوب بریتانیا گفت: "نتایج ما حاکیست که طی ۴۰ سال اخیر، جمعیت کریل به طور متوسط افت کرده و محیط زیست آن هم خیلی محدودتر شده است. این یعنی باقی موجوداتی که کریل مصرف می‌کنند با دستیابی به این منبع مهم غذایی در رقابت شدیدتری با هم قرار خواهد گرفت. "

این مطالعه بر دریای اسکوشیا و شبه جزیره جنوبگان تمرکز دارد، نقاطی که این گونه در آن‌ها فراوان‌تر است.

دانشمندان از دهه ۱۹۲۰ مشغول گردآوری داده‌ها از این نواحی بوده اند.

دکتر هیل و همکارانش می‌گویند که تغییر در توزیع و تراکم این سخت پوستان پدیده‌ای است که از دهه ۱۹۸۰ به این طرف خودنمایی می‌کند.

کریل جزو شالوده‌هایی شبکه‌ای غذایی است که بعضی از بزرگترین موجودات زمین به آن تکیه دارند

تحلیل‌های این تیم نشان می‌دهد که کانون جمعیت کریل‌ها اکنون به مکان‌هایی که شرایط آب و هوایی مطلوب‌تر است جابجا شده. این رو به جنوب به سوی قاره قطب جنوب به اندازه حدودا ۴۴۰ کیلومتر یا چهار درجه عرض جغرافیایی است.

مارگارت مک براید از موسسه تحقیقات دریایی نروژ در برگن در مقاله‌ای در همین شماره "تغییرات جوی نیچر" در مورد این مطالعه اظهار نظر کرده است.

او گفت که مدل‌ها پیش بینی می‌کرد که کریل‌ها در آینده به نقاط جنوبی‌تر متمایل خواهند شد، درحالی که مطالعه تازه نشان می‌دهد که این انقباض هم اکنون درحال وقوع است.

"این چشم اندازی تیره و کاملا ممکن برای کریل قطب جنوب ترسیم می‌کند که دارای پیامد‌هایی جدی برای شبکه غذایی اقیانوس جنوبگان ... خواهد بود. "

گروه فعالان "دبلیو دبلیو اف- بریتانیا" گفت: این نشان دهنده "نیاز به حفاظت از آب‌های اطراف شبه جزیره قطب جنوب با کمک شبکه‌ای از نواحی تحت حفاظت دریایی است، چون حفاظت باید بالاتر از سود صنعت ماهیگیری قرار گیرد. "
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید