وقتی شغلتان را دوست ندارید این اتفاق برای بدنتان میفتد!

وقتی شغلتان را دوست ندارید این اتفاق برای بدنتان میفتد!

«اغلب موارد اولین نشانه‌ی کار طاقت فرسا بی خوابی شبانه است. مردم اغلب از دو حالت شکایت دارند، یا به دلیل آنکه مغزشان در تکاپوست، نمی‌توانند بخوابند یا اینکه می‌خوابند، اما خواب عمیق ندارند. آن‌ها در طول شب چندین مرتبه از خواب بیدار می شوند و فهرست کار‌هایی که باید انجام دهند را مرور می‌کنند.»
کد خبر: ۶۷۶۸۶
بازدید : ۳۶۱۲
۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸
فرادید| هر کسی ممکن است گاهی اوقاتِ بدی را در محل کار تجربه کرده باشد، موضوع فعلی بحث ما این موارد استثنایی نیست. اما گاهی اوقات نشانه‌هایی وجود دارد که می‌گوید فرد به عنوان یک کارمند یا کارگر استرس بالایی را در محیط کار تجربه می‌کند، به نحوی که انگار قرار نیست این استرس‌ها هیچ وقت تمام شود.

تعداد زیادی از آمریکایی‌ها در تله‌ی شغل‌های سمی گرفتار هستند.
 
جفری پیفِفِر، یک استاد دانشگاه استنفورد در حوزه‌ی رفتار سازمانی، در کتابش با عنوان «مردن در راه درآمد» Dying for a. Paycheck به این نتیجه رسید که مدیریت ضعیف در شرکت‌های آمریکایی دلیل اصلی ۸ درصد از هزینه‌های سالانه‌ی درمان و ۱۲۰ هزار مرگ ناشی از کار بیش از حدِ توان است.

اما نکته اینجاست که بدن انسان خیلی زود در مقابل استرس واکنش نشان می‌دهد و فرد را از فشار بیش از حدی که به خود تحمیل می‌کند، آگاه می‌سازد. فرد باید نسبت به این هشدار‌ها هوشیار باشد. در ادامه برخی از نشانه‌های هشدار دهنده‌ی بدن را مرور می‌کنیم:

نمی‌توانید بخوابید

مونیک ریونولدز از مرکز نگرانی و تغییرات رفتاری می‌گوید: «اکثریت مواقع، اولین نشانه‌ی کار طاقت فرسا بی خوابی شبانه است. مردم اغلب از دو حالت شکایت دارند، یا به دلیل آنکه مغزشان در تکاپوست، خوابشان نمی‌برد یا اینکه می‌خوابند، اما خواب عمیق ندارند. آن‌ها در طول شب چندین مرتبه از خواب بیدار می‌شوند و فهرست کار‌هایی که باید انجام دهند را مرور می‌کنند.»
او توضیح می‌دهد این وضعیت وقتی نگران کننده است که تکرار و تبدیل به یک الگو شود. در این صورت یکی از نشانه‌های استرس شغلی و مسموم شدنِ کار است. این حالت اغلب زمانی رخ می‌دهد که تعادل چیزی در زندگی بر هم خورده است.

سردرد می‌گیرید

ماهیچه‌ها برای آنکه بتوانند از فرد در مقابل تهدید‌ها محافظت کنند، به حالت انقباض در می‌آیند. وقتی فرد محیط کارش را به عنوان یک محیط خطرناک می‌بیند، ماهیچه‌ها تمام مدت در حالت انقباض می‌مانند. گرفتگی مزمن در ناحیه گردن، شانه‌ها و سر می‌تواند ناشی از میگرن و سردرد‌های تنشی باشد.


درد عضلانی حس می‌کنید

هنگامی که شغل مسموم است، فرد احساس می‌کند پشت میز خود با یک ببر درنده مبارزه کرده است. وقتی مغز وجود تهدید را تصور می‌کند، سیلی از هورمون‌های آدرنالین و استرس در بدن راه می‌اندازد.
رینولدز می‌گوید: «سیستم عصبی ما در شغل‌های مسموم به طور مداوم در حالت آماده باش است. این به این علت است که ما مداوم در این شغل‌ها مشغول پیش بینی هستیم، یعنی منتظریم که رئیسمان یا یکی از کارمندان آزار دهنده چیزی بگوید تا با او وارد بحث شویم.»
اگر همین الان که دارید این مطلب را می‌خوانید در شانه هایتان احساس انقباض می‌کنید یا حس می‌کنید فک تان را محکم کرده اید، نشانه‌ی این است که شما در شغلی هستید که سلامتی شما را تحت تاثیر قرار داده است.

سلامت روانی تان بدتر می‌شود

رینولدز می‌گوید، مشاغل سمی وضعیت روانی فرد را بدتر می‌کنند. «کسی که در شغل سمی خود نگرانی بالایی را تجربه می‌کند، در صورت ادامه یافتن این وضعیت ممکن است کارش به بستری شدن بکشد.»

اگر مدام در این اندیشه هستید که رئیس تان از شما انتقاد خواهد کرد، بدانید این سلامت روانی تان است که بهای این نگرانی را خواهد داد. تحلیلی که در سال ۲۰۱۲ روی ۲۷۹ فرد انجام شد نشان داد تصور وجود بی عدالتیِ سازمانی می‌تواند باعث بدتر شدن افسردگی و پرخوری در افراد شود.

ای. کوین کلووی، رئیس مرکز تحقیقات سلامت روانی شغلی در دانشگاه سنت مری می‌گوید، فردی که در حال حاضر افسردگی دارد، اگر تصور کند که با وی برخورد ناعادلانه در محیط کار صورت می‌گیرد، وضعیت افسردگی اش وخیم‌تر خواهد شد.
«بی عدالتی یکی از عوامل استرس زای سمی است، زیرا به طور مستقیم کیستی فرد را نشانه می‌گیرد. وقتی شما با من ناعدلانه برخورد می‌کنید، در واقع به احساس عزت من حمله می‌کنید—این کار به من این پیام را می‌دهد که لیاقت اینکه با من عادلانه یا مانند بقیه رفتار شود، را ندارم.»

به دفعات بیمار می‌شوید

اگر مرتب دچار سرماخوردگی می‌شوید، در مورد شغل خود بیشتر فکر کنید. تحقیقات زیادی رابطه‌ی بین استرس مزمن و ضعف سیستم ایمنی را تایید می‌کنند.

همواره احساس خستگی می‌کنید

احساس خستگی مزمن که با هیچ استراحتی رفع نمی‌شود. رینولدز می‌گوید، افراد ممکن است بسیاری از نشانه‌ها را به درستی متوجه نشوند، اما خستگی مزمن نشانه‌ای است که فرد به خوبی آن را احساس می‌کند.
پیففر می‌گوید، شغل‌های مسموم چرخه‌ای را ایجاد می‌کنند که مدام از ما انرژی می‌گیرد. «شما فشار روانی زیادی را تحمل می‌کنید، زیرا ساعات طولانی کار می‌کنید، و ساعات طولانی کار می‌کنید، زیرا فشار روانی زیادی را تحمل می‌کنید.»

شکم تان خوب کار نمی‌کند

مشکلات در هضم، دفع و نفخ می‌تواند با استرس مرتبط باشد. استرس می‌تواند بر آنچه توسط روده هضم می‌شود تاثیر بگذارد و همچنین می‌تواند بر باکتری‌های موجود در روده اثر بگذارد، که همین اتفاق می‌تواند بر خلقیات فرد تاثیر بگذارد.

کلووی که خودش زمانی درگیر یک شغلی مسموم بود و این شرایط را تجربه کرده است می‌گوید، به همین دلیل است که وقتی احساس ناراحتی دارید ممکن است در ناحیه شکم احساس درد کنید.

«۶ ماه بود که در چنین وضعیتی بودم. بعد متوجه شدم که درست هر یکشنبه بعد از ظهر در ناحیه شکم احساس درد می‌کنم. این زمان بود که باعث ایجاد درد در من می‌شد. یعنی درست زمانی که فکر می‌کردم دوشنبه باید چه کار کنم درد شروع می‌شد. در واقع درد با کار من مرتبط بود. وقتی از کارم استعفا دادم و کار دیگری را شروع کردم، درد از بین رفت.»

اشتهایتان تغییر می‌کند

اشتها رابطه مستقیمی با مغز ما دارد. تحت فشار بسیار شدید، که پاسخ فرار کردن از موقعیت یا جنگیدن را از فرد طلب می‌کند، آدرنالین بسیار زیادی در بدن ترشح می‌شود. این آدرنالین در واقع به بدن پیام می‌دهد که عمل هضم را به منظور حفظ انرژی لازم برای مواجه با خطر احتمالی، انجام ندهد.
 
یعنی فرد احساس گرسنگی نمی‌کند. اما وقتی که استرس طولانی می‌شود، غده‌های آدرنال هورمون ترشح کرده و سطح هورمون کورتیزول در بدن افزایش پیدا می‌کند. این هورمون احساس گرسنگی ایجاد می‌کند؛ بنابراین وقتی شغلی دارد که شما را در معرض استرس دائمی قرار می‌دهد، ممکن است برای احساس آرامش به غذا پناه ببرید.

بر اساس مقاله‌ای که در دانشگاه هاروارد به چاپ رسیده است، مصرف غذا‌های حاوی شکر می‌تواند پاسخ‌های احساسی و ناشی از استرس را در فرد کنترل کند، شاید به همین دلیل است که اغلب این نوع غذا‌ها به عنوان غذا‌های آرامش بخش تلقی می‌شوند. اما مشخص است که عادت کردن به این غذا‌ها برای کاهش استرس می‌تواند عوارض بدی برای سلامتی فرد داشته باشد.

چطور با این استرس مقابله کنیم؟

مرخصی بگیرید: وقتی بدنتان به شما هشدار می‌دهد در واقع می‌خواهد از شما در برابر مطالبات غیر منطقی و رئیس تان محافظت کند، بنابراین به این هشدار گوش دهید و مدتی مرخصی بگیرید.

رینولدز می‌گوید: «وقتی به سیستم عصبی فرصت استراحت و تجدید قوا داده نمی‌شود، این سیستم آسیب‌های بلندمدتی را برای بدن تولید می‌کند.» او پیشنهاد می‌دهد که افراد حتما خارج از محیط کار با دوستانشان ملاقات داشته باشند، ورزش و مدیتیشن انجام دهند تا  استرس را در بدن خود کاهش دهند.

چارچوب های ذهنی خود را تغییر دهید: یکی از اصول درمانی رفتار شناختی آن است که به افراد توصیه می کند، نحوه اندیشیدن خود را به منظور تغییر احساساتشان، تغییر دهند. «همه فرصت تغییر شغل خود را ندارند، اما می‌توانند بر موقعیت‌هایی تمرکز کنند که توانایی کنترل بر آن‌ها را دارند. می‌توانیم از ذهن آگاهی برای مدیریت نشخوار ذهنی درباره‌ی اینکه عملکردمان در محیط کار چگونه است و دیگران درباره ما چه فکری می‌کنند، استفاده کنیم.»

کار را ترک کنید: توجه کنید که آیا سطح هشدار‌های بدن به حدی رسیده که لازم باشد آن را ترک کنید؟ پففر می‌گوید، ساعت‌های طولانی، از دست دادن اختیار، بی نظمی‌های شغلی، عدم امنیت اقتصادی همه می‌توانند محیط کاری شما را به یک محیط کاری مسموم تبدیل کنند. محیط مسموم را فقط باید ترک کرد، نمی‌توان با شرایط آن کنار آمد.

«ما باید مشکلات را از ریشه حل کنیم، نباید با این نشانه‌ها کنار بیاییم و آن‌ها را طبیعی تلقی کنیم.»

منبع: Hoff post
مترجم فرادید: عاطفه رضوان نیا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
از میان اخبار
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین