چگونه یک عمر چشمانی سالم داشته باشیم؟

چگونه یک عمر چشمانی سالم داشته باشیم؟

چشم‌ها از پرکارترین عضوهای بدن هستند. از این رو نیازمند مراقبتهای ویژه هستند. با رعایت موارد زیر می‌توانید سلامت چشمهایتان را حفظ کنید.
کد خبر: ۶۹۳۸۴
بازدید : ۲۴۵۸
۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۶

چگونه یک عمر چشمانی سالم داشته باشیم؟

فرادید| چشم‌ها از پرکارترین عضوهای بدن هستند. از این رو نیازمند مراقبتهای ویژه هستند. با رعایت موارد زیر می‌توانید سلامت چشمهایتان را حفظ کنید.

به گزارش فرادید به نقل از ریدرز دایجست کانادا، چشم‌های شما فقط پنجره‌ای به روحتان نیستند: آن‌ها سرنخ‌هایی در رابطه با سلامتیتان را نیز در خود دارند. چشم‌پزشکان اغلب اولین کسانی هستند که بیماری‌های جدی، از جمله تومور مغز، فشار خون و دیابت را تشخیص می‌دهند. آن‌ها این کار را با بررسی رگ‌های خونی شبکیۀ چشم انجام می‌دهند.

همۀ بزرگسالان هر دو سال باید برای معاینۀ چشم خود مراجعه کنند. افراد بالای ۶۰ سال، باید به صورت سالانه معاینه شوند. مطالعۀ انجمن اپتومتریست‌های کانادا نشان می‌دهد که از هر سه نفر فرد مسن، دو نفر به بیماری‌های چشمی نظیر آب مروارید، گلوکوم، یا دژنراسیون وابسته به سن ماکولا مبتلا هستند.

گلوکوم اصلی‌ترین علت نابینایی برگشت‌ناپذیر است. به این بیماری لقب دزد خاموش را داده‌اند. کریستن نورث، اپتومتریست، می‌گوید: "این بیماری در مراحل اولیه بدون علامت است. از این رو تنها راه شناسایی آن پیش از آن که آسیب‌های جدی به چشم وارد کند، از طریق معاینات منظم چشم است. "

آزمایش بینایی در یک مغازۀ عینک‌فروشی، با معاینۀ چشم‌پزشک یکی نیست. استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک، تصویر کاملی از وضعیت سلامت چشم شما را، از جمله در موارد هماهنگی عضله، هم‌ترازی یا بی‌نظمی‌های عدسی، در اختیار نمی‌گذارد.

وقتی که تست بینایی انجام می‌دهید، آرام باشید و مرتب پلک بزنید. اگر چنین نکنید، لایۀ اشکی نازک روی سطح چشم شما شروع به ترک خوردن می‌کند، و این باعث می‌شود تا تشخیص اینکه کدام لنز از همه شفافتر است برایتان دشوار شود.

اگر از لنز استفاده می‌کنید، معاینۀ چشمتان به صورت منظم اهمیت به خصوصی دارند. دکتر نورث می‌گوید: "از آنجایی که لنزهایتان را با دست برمی‌دارید، خطر اینکه دچار عفونت شوید بیشتر است. "

لنز‌های خود را هنگام خواب بردارید. حتی اگر فقط می‌خواهید چرت بزنید. نورث می‌گوید: "بستن چشم‌ها یک لایۀ اضافی مانع اکسیژن به روی قرنیۀ شما می‌کشد، و میکروب‌ها عاق محیط‌های تاریک و مرطوب هستند. " اگر تمام شب را با لنز بخوابید، خطر زخم‌های قرنیه‌ای ۱۰ تا ۱۵ برابر در شما افزایش می‌یابد.

هرگز با آّب شیر لنز‌های خود را آبکشی نکنید. آکانتاموییبا، یک میکروب نادر، اما بسیار خطرناک ویرانگر بینایی است که ممکن است در آب لوله‌کشی وجود داشته باشد.

خستگی چشم دیجیتال رو به گسترش است و اغلب عدسی‌های دودید و عینک‌های مطالعه، برای استفاده برای کامپیوتر طراحی نشده‌اند. حتماً با مشورت پزشک عینکی مخصوص کار برای خود تهیه کنید.

برای مقابله با خستگی ناشی از نگاه کردن به صفحۀ نمایش، تا جای ممکن از آن دور بنشینید، و مرتب به خود استراحت دهید. برخی از اپتومتریست‌ها توصیه می‌کنند که حداقل هر ۲۰ دقیقه از مونیتور چشم بردارید. نگاه کردن به صفحۀ نمایش مثل نگه داشتن وزنه بالای سر است. هر بار که از آن چشم بردارید و به نقطه‌ای دور گاه کنید، ماهیچه‌های چشمتان می‌توانند استراحت کنند.

مژه مصنوعی ممکن است مد روز باشد، اما چسب قوی‌ای که آن‌ها را نگه می‌دارد، می‌تواند موجب واکنش‌های آلرژیک یا سوختگی‌های شیمیایی شود؛ بنابراین استفاده از مژۀ مصنوعی به مناسبت‌های خاص محدود کنید، و برای این کار فقط نزد آرایشگرانی که از وسایل استریل استفاده می‌کنید بروید.

استفاده از عینک‌های آفتابی خود را فقط به روز‌های خیلی آفتابی روشن نکنید. نورث می‌گوید: "ضرر نور فرابنفش در طول زندگی انباشته می‌شود. حتماً از عینک‌های آفتابی‌ای استفاده کنید که مانع از ۱۰۰ درصد اشعۀ UVA و UVB شوند. " قرارگیری بیش از حد در معرض نور فرابنفش با آب‌مروارید، دژنراسیون سنی ماکولا، سرطان پلک و آفتاب‌سوختگی قرنیه مرتبط است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
از میان اخبار
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین