هک کردن ساعت بیولوژیک؛ این اتفاق شدنی است؟

هک کردن ساعت بیولوژیک؛ این اتفاق شدنی است؟

گاهی اوقات، شما شیفت شب کار می‌کنید و می‌خواهید ساعاتی از روز را بخوابید. در این مواقع سعی کنید هنگام بازگشت به خانه عینک آفتابی بزنید و در معرض نور قرار نگیرید و اتاق خوابتان را تاریک کنید.
کد خبر: ۶۹۷۳۷
بازدید : ۲۱۱۵
۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵
هک کردن ساعت بیولوژیک؛ این اتفاق شدنی است؟
 
فرادید| تا به حال به هک کردن ساعت بیولوژیک بدنتان فکر کرده اید؟ برنامه‌ای جدید برای خواب و بیداری به آن بدهید تا بتوانید فعالیت بیشتری داشته باشید؟ هنوز کسی نتوانسته این کار را انجام دهد، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که تأثیرمتقابل میان ریتم روزانه بدن و فعالیت‌های جسمانی را می‌توانیم اثبات کنیم.

طبق مطالعاتی که در نشریه " سوخت و ساز سلولی" منتشر شده است، بین فواید ورزش و ساعات روز ارتباط مستقیمی وجود دارد.

"پائولو ساسون کوری" مدیر مرکز اپی ژنتیک دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: "ما انتظار داریم حرکات ورزشی مثل سایر فعالیت‌های بدنی در بعضی ساعات شبانه روز تأثیر بیشتری در سلامت بدن داشته باشند. "

او ادامه می‌دهد:" ما دقیقا نمی‌دانیم چه زمانی فعالیت‌های ساده‌ای که انجام می‌دهیم در ساعت بیولوژیک بدنمان تأثیر می‌گذارد؛ شب یا روز؟ پاسخ به این سؤال را تا به امروز کسی نمی‌داند و قبل از این هم تحقیقی انجام نشده است.

دو مطالعه روی ۱۲ موش انجام شد که بر اساس آن دانشمندان متوجه شدند موش‌هایی که در شب فعالیت داشتند بیشترین بهره را در ساعات پایانی شب برده اند. اما انسان‌ها " متعلق به روز" هستند به این معنی که عمده فعالیتشان در روز است. به هرحال نتایج مشابه‌ای بین رفتار موش و انسان در این مطالعات گزارش شده است.

هنوز به طور قطع نمی‌توان گقت چه زمانی از روز برای ورزش کردن مناسب است، اما می‌توان راجع به ارتباط ساعت بیولوژیک و تأثیرش روی بدن صحبت کرد.

بدن در طول روز تغییر می‌کند
اینکه بدن در طول روز تغییرات هورمونی زیادی را تجربه می‌کند موضوع تازه‌ای نیست. همه ما می‌دانیم کار‌هایی که در طول روز انجام می‌دهیم ساعت به ساعت متفاوت است و بعضی از هورمون‌ها با این تفاوت‌ها تغییر می‌کنند.

هر انسانی در ساختمان بدنش یک ساعت دارد (ساعت بیولوژیک) که چیزی فراتر از خوابیدن است و به تمامی اجزای بدن مربوط می‌شود. مثلا هورمون رشد در شب و هورمون کورتیزول صبح زود ترشح می‌شوند. طبق این عملکرد می‌توان نتیجه گرفت در برخی از ساعات روز فعالیت‌های ورزشی بهتر جواب می‌دهند و تأثیر دارند.

اما باید این نکته را بدانید که ورزش کردن در بعضی زمان‌ها اگر چه مفید‌تر است، اما ممکن است ریتم طبیعی بدن را مختل کند.

مثلا انجام ورزش‌های هوازی در بعدازظهر، ممکن است کالری بیشتری از بدن بسوزاند، اما خواب شما را در شب با مشکلاتی همراه می‌کند. (البته نه برای همه برای اکثر مردم)
 

بیشتر بخوانید: خوب بخوابید و خوابیدن را جدی‌تر بگیرید

تأثیر ساعت بیولوژیک بر ورزشکاران
یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که مسابقات فوتبالی که در ساعت ۸ تا ۹ شب برگزار شده اند نتایج بهتری نسبت به بازی‌های دیگر در ساعت اولیه روز داشته اند. البته عوامل دیگری مثل مکان و منطقه زمانی هم بی تأثیر نبوده اند، اما با توجه به روند تحقیقات می‌توان نتیجه گرفت که ساعات اولیه بعدازظهر بهترین زمان برای انجام فعالیت‌های ورزشی و بهره بردن از تأثیرات آن است.

ریتم روزانه‌ای که برایتان کار کند را بسازید
بشر در حالت طبیعی متعلق به روز است و شب زمانی است برای آرامش و آسایش او؛ اما برای بعضی افراد شرایط متفاوت و عکس است.
 
گاهی شما می‌خواهید و یا مجبور هستید که شب بیدار بمانید؛ سعی کنید هر چراغی که اطرافتان هست را روشن کنید و حدود ۲۰ دقیقه یا بیشتر روبه روی یک چراغ مطالعه و یا چراغ خواب قرار بگیرید با این کار به مغزتان القا می‌کنید که روز است و باید فعالیت‌های روزانه خود را شروع کند.

گاهی اوقات، شما شیفت شب کار می‌کنید و می‌خواهید ساعاتی از روز را بخوابید. در این مواقع سعی کنید هنگام بازگشت به خانه عینک آفتابی بزنید و در معرض نور قرار نگیرید و اتاق خوابتان را تاریک کنید.

افرادی که خوب نمی‌خوابند باید صبح زود بیدار شوند و در هوای آزاد و زیر نور مستقیم خورشید ورزش کنند. کسانی که نمی‌توانند به راحتی از رختخواب بیرون بیایند نیز باید همین کار را انجام دهند.

توجه به این نکته لازم است که تقریبا هیچ کس نمی‌تواند یک برنامه جامع و کامل برای خوابیدن داشته باشد، اما می‌تواند تا حدودی آن را رعایت کند.

قانون اول در این برنامه خوب خوابیدن است. اگرشما خواب کافی داشته باشید در طول روز می‌توانید هر کاری انجام دهید، اما اگر اینگونه نباشد عملا در انجام خیلی از کار‌ها با مشکل روبه رو می‌شوید.

پایبند بودن به قوانین خواب همیشه آسان نیست به خصوص در عصر مدرن و زندگی در جهان دیجیتال که باعث می‌شود تا ساعت‌ها سرگرم گوشی باشیم و یا فیلم ببینیم و همین ساعت خوابمان را به هم می‌ریزد.

احساس شما در طول روز بستگی به میزان خوابتان دارد. هرچه بیشتر بخوابید حال و هوای بهتری خواهید داشت. خواب برای بدن یک محافظ است. اگر اختلالی برای آن ایجاد نکنیم همه فعالیت‌های ما را به خوبی هدایت می‌کند در غیر اینصورت باید منتظر روز بدی باشیم.
 
منبع: healthline
ترجمه: فرادید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
از میان اخبار
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین