در جست‌و‌جوی آملیا ارهارت؛ راز بزرگ ناپدید شدن یک ستاره

در جست‌و‌جوی آملیا ارهارت؛ راز بزرگ ناپدید شدن یک ستاره

در سال ۱۹۳۷، هوانورد آمریکایی به نام آملیا اِرهارت، متولد ۱۸۹۷، در سفری به دور دنیا ناپدید شد و هیچ ردی از خود به‌جای نگذاشت. داستان ناپدید شدن او همچنان رازی سر به مهر در تاریخ هوانوردی است.

کد خبر : ۷۲۱۲۱
بازدید : ۸۱۵۳
فرادید | ناپدید‌شدن آملیا اِرهارت - و نظریه‌هایی دربارۀ اینکه چه اتفاقی برایش افتاده - برای دهه‌ها یکی از موضوعات جالب و بحث‌برانگیز بوده است.
در جست‌و‌جوی آملیا

در سال ۱۹۳۷، این هوانورد آمریکایی در سفری به دور دنیا ناپدید شد و هیچ ردی از خود به‌جای نگذاشت. اکنون یک عملیات جست‌وجوی جدید با مشارکت رابرت بالارد - همان فردی که کشتی تایتانیک را پیدا کرد - آغاز شده تا شاید نشانه‌ای از این هوانورد زن پیدا کند.

در‌حالیکه بالارد بسیار خوش‌بین است، بسیاری از کارشناسان تردید دارند او بتواند ردی از این هوانورد پیدا کند. آملیا اِرهارت فقط ستاره‌ای در عالم هوانوردی نبود، او یک سلبریتی هم بود. او نخستین زن در سال ۱۹۳۲ بود که بدون توقف بر فراز اقیانوس اطلس پرواز کرد. پنج سال بعد او سفری را آغاز کرد که قرار بود سفری به دور دنیا باشد.
در جست‌و‌جوی آملیا

پرواز او به‌قدری هیجان‌انگیز می‌نمود که در اغلب روزنامه‌های جهان عنوان‌هایی را به خود اختصاص داد. دوروتی کوچرین، رئیس موزۀ ملی هوا و فضا در آمریکا، می‌گوید: «ارهارت ستودنی‌ترین زن در دهه ۱۹۳۰ در آمریکا بود. او یک خلبان رکورد-شکن بود و در صنعت هوانوردی که مردان در آن غالب بودند، کار می‌کرد.»

سفر او از ساحل غربی آمریکا آغاز شد، او نخست به برزیل رفت و سپس از عرض اقیانوس اطلس عبور کرد، به آفریقا، خاورمیانه، هند، اندونزی، استرالیا و درآخر به گینه نو پاپوآ پرواز کرد. از آنجا به بعد فقط کافی بود از اقیانوس آرام عبور کند. او قرار بود در هاوایی فرود بیاید و از آنجا به خاک اصلی آمریکا پرواز کند. اما بعد از آنکه از پاپوآ پرواز کرد دیگر خبری از او شنیده نشد.
در جست‌و‌جوی آملیا

از آن زمان سؤالی مطرح است و آن اینکه «چه اتفاقی برای آملیا افتاد؟»

کوچرین می‌گوید: «ناپدید‌شدن او بدون اینکه ردی از خود باقی بگذارد یکی از بزرگترین راز‌های تمام دوران‌هاست.»

مردی که تایتانیک را پیدا کرد
پیدا‌کردن لاشۀ تایتانیک یگانه موفقیت رابرت بالارد نبوده است. این مرد ۷۷ ساله تاکنون توانسته بقایای کشتی جنگی بیسمارک متعلق به نازی‌ها را در اعماق اقیانوس اطلس پیدا کند. علاوه‌بر‌آن لاشۀ انواعی از کشتی‌ها را در سراسر جهان شناسایی کرده است.
در جست‌و‌جوی آملیا
رابرت بالارد

او می‌گوید: «داستان آملیا ارهارت همواره مرا به وجد آورده است، زیرا او با انجام‌دادن ِکاری که تمام دنیا گمان می‌کردند ناممکن است، دنیا را شوک‌زده کرد. این کار بسیار شبیه کاری بود که من به منزله یک کاوشگرِ اقیانوس دوست داشته‌ام انجام دهم.»

بودجه این اکتشاف که از ۷ آگوست شروع شده است توسط برنامه نشنال جئوگرافیک تأمین و در قالب یک برنامه مستند تلویزیونی پخش خواهد شد.

کجا را باید گشت؟
کجا باید به‌دنبال ارهارت و هواپیمایش بود؟ این مأموریت از جزیره کوچک نیکومارورو وسط اقیانوس آرام آغاز خواهد شد. ارهارت در دوم جولای ۱۹۳۷ به همراه یک هوانورد دیگر به نام فرد نونان پرواز می‌کرد و هر دو طی پیامی گفته بودند به جزیره هاولند نزدیکند؛ اما سوخت آن‌ها در‌حال تمام‌شدن است.
در جست‌و‌جوی آملیا
فرد و آملیا

آخرین پیام رادیویی آن‌ها می‌گوید روی خط هوایی در طول جزیره هاولند در پرواز بودند. بعد دیگر پیامی شنیده نمی‌شود. اما از آنجا که در این خط هوایی، به سمت جنوب‌غربی، جزیره نیکومارورو - در فاصله ۶۴۸ کیلومتری هاولند - واقع شده‌است؛ محققان گمانه‌زنی می‌کنند که آن‌ها ممکن است جزیره هاولند را گم کرده و اشتباهی در جزیره نیکومارورو فرود آمده باشند.

اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، آن‌ها فقط چند روز می‌توانستند زنده بمانند. در این جزیره کوچک آب شیرین پیدا نمی‌شود و آن‌ها از بی‌آبی و بی‌غذایی تلف شده‌اند.

نظریه‌های جایگزین در این زمینه بسیار زیاد است - برخی از این نظریه‌ها بسیار عجیب‌اند.
در جست‌و‌جوی آملیا
عکسی که می گوید فرد و آملیا در ژاپن بوده اند.

یکی از این نظریه‌ها مدعی است که ارهارت به سمت شمال رفته و در جزایر مارشال فرود آمده است؛ جاییکه توسط ژاپنی‌ها دستگیر و وادار شده در طی جنگ جهانی دوم علیه آمریکا تبلیغ کند.

در سال ۲۰۱۷، عکسی منتشر شد که ارهارت و نونان را روی یک اسکله در جزایر مارشال نشان می‌داد، اما عکس به قدری مبهم بود که نمی‌شد از آن نتیجه‌گیری قطعی کرد. هیچ گزارشی از ژاپنی برای تأیید این مدرک وجود ندارد.
در جست‌و‌جوی آملیا
یک داستان دیگر مدعی است که ارهارت احتمالاً بعد از یک دوره زندانی در ژاپن به آمریکا بازگشته و تحت نامی جعلی جایی در نیو‌جرسی به زندگی آرام خود ادامه داده است. برای این ادعا هم مدرکی وجود ندارد.

نظریه نیکومارورو بیشترین تعداد حامیان را دارد. این نظریه با عکس محوی از لاشه قسمتی از یک هواپیما که در جزیره پیدا شده، تقویت شده است. حتی استخوان‌های انسان هم در جزیره پیدا شده که برخی مدعی‌اند متعلق به ارهارت بوده است.

این استخوان‌ها در دهه ۱۹۴۰ پیدا شد و ابتدا تصور می‌شد متعلق به یک مرد است، بعدها، پزشکی قانونی از روی تصاویر اعلام کرد که این استخوان‌ها متعلق به یک زن است که از یک اروپایی متوسط بلندتر بوده است. این می‌تواند به این معنی باشد که این استخوان‌ها به آملیا ارهارت تعلق داشته است.
در جست‌و‌جوی آملیا

یکی از طرفداران نظریه جزیره نیکومارورو، اریک گیلِسپای، رئیس گروه بین‌المللی جست‌و‌جوی هواپیما‌های تاریخی است. او بار‌ها به این جزیره کوچک سفر کرده و «اشیائی پیدا کرده که حکایت از حضور زنی از دهه ۱۹۳۰ در این منطقه دارند.»

او می‌گوید بعد از قطع شدن صدای پیام، سیگنال‌هایی از این منطقه دریافت شده که او باور دارد از طرف نونان و ارهارت بوده است.
در جست‌و‌جوی آملیا

در طی دهه‌های گذشته جست‌و‌جو‌های بزرگی در اطراف جزیره هاولند انجام شده، اما همگی شکست خورده‌اند.
گیلسپای می‌گوید: «این تلاش‌های تکراری و جالب‌توجه برای حل این معما طبیعتاً توجه رسانه‌ها را به خود جلب خواهد کرد.»
در جست‌و‌جوی آملیا
استقبال مردم نیویورک از آملیا بعد از سفری که به تنهایی بر فراز اقیانوس اطلس انجام داد

برخی تلاش‌های رابرت بالارد برای یافتن لاشه هواپیما در جزیره نیکومارورو را از همین حالا محکوم به شکست می‌دادند. آن‌ها می‌گویند چند روز بعد از ناپدید‌شدن ارهارت یک هواپیما توسط آمریکا به منطقه فرستاده شد، اما چیزی پیدا نشد.

منبع: BBC World
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید