روزی دو لیوان نوشابه‌ رژیمی شما را زودتر از آن‌چه فکر کنید می‌کُشد!

Faradeed

روزی دو لیوان نوشابه‌ رژیمی شما را زودتر از آن‌چه فکر کنید می‌کُشد!

«پیامی که این پژوهش دارد این است که آب بنوشید، از نوشیدنی‌هایی که حاوی شکر هستند اجتناب کنید و در مورد مصرف نوشیدنی‌هایی که شیرین کننده‌های غیرطبیعی دارند، با احتیاط برخورد کنید.»
کد خبر: ۷۲۵۸۳
بازدید : ۱۰۴۷۸
۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
 
نوشابه خطر مرگ در جوانی را تا ۵۲ درصد افزایش می‌دهد
فرادید| بر‌طبق گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت، دو لیوان نوشیدنی رژیمی در روز می‌تواند خطر مرگ زودرس را افزایش دهد.

مطالعه جهانیِ ۴۵۰۰۰۰ بزرگسال در ۱۰ کشور اروپایی به مدت ۱۹ سال نشان داد که مصرف روزانه هر نوع نوشیدنی با افزایش احتمال مرگ در سنین جوانی مرتبط است. اما خطر مرگ زودرس در افرادی که نوشیدنی‌هایی با شیرین‌‌کننده‌های مصنوعی مصرف کرده بودند به مراتب بیشتر از خطر مرگ زودرس در افرادی بود که نوشیدنی‌هایی با ۱۰۰ درصد شکر مصرف کرده بودند.
 
هیچ‌کدام از افراد شرکت‌کننده در این پژوهش پیش از شرکت در آن سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته نداشتند.

دانشمندان از آژانس بین‌المللی بهداشت جهانی گفتند این گزارش نشان می‌دهد «معقول» آن است که همۀ انواع نوشیدنی‌ها را کنار بگذاریم و به‌جایش آب مصرف کنیم.

این دانشمندان همچنین گفتند اعمال مالیات بر نوشیدنی‌های حاوی شکر می‌تواند مصرف نوشابه‌های رژیمی را که هنوز خطرات بلندمدت آن‌ها برای سلامتی انسان مشخص نیست، افزایش دهد.

کارشناسان که در انجمن اروپایی کاردیولوژی در پاریس صحبت می‌کردند، گفتند مردم باید نوشابه را از رژیم‌های غذایی‌شان «حذف» کنند.

نتیجه این پژوهش که در مجله پزشکی JAMA چاپ شده، بزرگترین نوع از مطالعاتی است که ارتباط بین مصرف نوشابه و مرگ را بررسی کرده است. تحقیقات کوچکتر پیشین ارتباط بین این دو را اعلام کرده بودند، اما یافته‌های اخیر تفاوت چشمگیری بین مصرف کردن یا نکردن نوشابه و مرگ زودهنگام را نشان می‌دهند.
 

بیشتر بخوانید:
 
این مطالعه دریافت مردان و زنانی که دو یا بیشتر از دو لیوان در روز نوشابه با شیرین‌کننده مصرف کرده بودند احتمال مرگ ناشی از اختلالات دستگاه گوارش را افزایش می‌دادند و آن‌هایی که به همین تعداد نوشابه رژیمی خورده بودند احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی را افزایش می‌دادند. 
 
مصرف نوشابه در روز با ابتلا به آلزایمر و سرطان نیز ارتباط دارد.
 
دکتر شارون هُرِش بِرکیست، دانشایر پزشکی در دانشگاه اِموری در آتلانتا، گفت: «ارتباط بین بیماری‌های گوارشی در این مطالعه بسیار جالب است. شواهد تجربی نشان داده بودند که قند خون بالا و مصرف بالای شکر می‌تواند سد روده را تخریب کند و منجر به «نشت روده» و تورم روده شود، و احتمال عفونت روده را افزایش دهد.»

این پژوهش دریافت آن‌هایی که دو یا بیشتر از ۲۵۰ میلی‌لیتر نوشابه در روز مصرف کرده بودند، ۲۶ درصد احتمال خطر مرگ در طی ۱۶ سال آینده را در خود افزایش می‌دادند و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی نیز در این افراد ۵۲ درصد افزایش می‌یافت.

برای افرادی که یک یا دو لیوان نوشابه شکری در روز مصرف می‌کردند، خطر مرگ در طی دوران مشابه ۸ درصد افزایش میافت.

دکتر نیل مورفی که هدایت این پژوهش را برعهده داشت گفت: «آنچه در مطالعات ما چشمگیر است این است که ما ارتباط مثبت بین نوشابه‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی و پر از شکر را با خطر مرگ به هر دلیلی پیدا کرده‌ایم.»

او توضیح داد، مشخص نیست که علت «دقیقاً» چیست؛ اما با اشاره به مطالعات پیشین گفت که شیرین‌کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌های رژیمی «ممکن است منجر به عدم تحمل گلوکوز شوند» و سطح انسولین خون را بالا ببرند.»

«مطالعات دیگری نیاز است تا پیامد‌های بلندمدت شیرین‌کننده‌های مصنوعی خاص مانند آسپارتام و آسه سولفام پتاسیم را روی سلامتی مطالعه می‌کنیم.»

مطالعات جدید نشان می‌دهند مصرف نوشیدنی‌های رژیمی حتی در افرادی که وزن سالم دارند خطرناک است.
محققان همچنین از سیاست‌هایی که مردم را وادار می‌کند به جای نوشیدنی‌های شکری، نوشیدنی‌های رژیمی مصرف کنند، انتقاد کردند.

نویسندگان پژوهش گفتند: «نوشیدنی‌هایی که شیرین‌کننده‌های مصنوعی دارند یا کالری ندارند یا کالری به مقدار کم دارند، اما اثرات فیزیولوژیکی و سلامتی آن‌ها هنوز مشخص نیست.»

پروفسور میچل الکایند، از انجمن قلب آمریکا، گفت: «این تحقیق بسیار مهم است و بسیاری از کشور‌ها را شامل می‌شود.»

«پیامی که این پژوهش دارد این است که آب بنوشید، از نوشیدنی‌هایی که حاوی شکر هستند اجتناب کنید و در مورد مصرف نوشیدنی‌هایی که شیرین کننده‌های غیرطبیعی دارند، با احتیاط برخورد کنید.»

«آب سالم‌ترین نوشیدنی است. چای و قهوه هم خوب هستند. اما مصرف نوشیدنی‌های فراوری شده را کاهش دهد یا به طور کل حذف کنید.»

منبع: Dailymail و CNN
ترجمه: سایت فرادید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه